• Excentriskan

Dilutin! Är verkligen fotogen samma??

Från min barndom så minns jag alltid mamma med hennes klorin och dilutin. Några gamla flaskor var också kvar. Någon har även jag haft. Men nu är det de sista dropparna..

Har inte hittat något lika bra till att lösa klisterrester, färgskrap, oljefläckar o dyl på bil och annat. Även till klister på fingrarna.

Nå, tydligen så var dilutin något som Shell hade som sitt märke. Togs bort för över 10-20? år sedan. Har läst att det tydligen ska vara som fotogen med lukttillsats. Kan detta stämma?

Lyckades få maskeringstejpfläckar på fönster jag målat. (hela händerna blev väldigt klistriga bara av att klösa bort tejpen). Få droppar dilutin fick jag till händerna, men finns inte tillräckligt kvar till fönsterna.

Ska jag köpa fotogen eller ren bensin från apoteket till fönsterna?

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Svar på tråden Dilutin! Är verkligen fotogen samma??
  • sportpappa
    Dilutin är lacknafta och löser det mesta som är oljebaserat.
    Kemiskt ren bensin funkar nog också bra precis som t-sprit, diesel, fotogen och andra petroleumprodukter.
    Principen är att lika löser lika.

Vi brukar använda vanligt smör för att få bort klisterrester när vi tar bort etiketter från glasburkar.

När man målar ska man inte använda vanliga maskeringstejp. Det finns bättre mer lämpliga produkter, ex. www.clasohlson.com/se/Maskeringstejp-Tesa-Precision-Outdoor/34-9807
  • Excentriskan
    sportpappa skrev 2016-05-15 23:14:44 följande:
    Dilutin är lacknafta och löser det mesta som är oljebaserat.
    Kemiskt ren bensin funkar nog också bra precis som t-sprit, diesel, fotogen och andra petroleumprodukter.
    Principen är att lika löser lika.

Vi brukar använda vanligt smör för att få bort klisterrester när vi tar bort etiketter från glasburkar.

När man målar ska man inte använda vanliga maskeringstejp. Det finns bättre mer lämpliga produkter, ex. www.clasohlson.com/se/Maskeringstejp-Te sa-Precision-Outdoor/34-9807
    Tack för svaret! Jo jag läste det om bättre tejper Efter jag satt den och målat klart.. Ska se om jag har lacknafta eller t-sprit hemma. I annat fall måste jag köpa något.

Tur det bara var tre st källarfönster dock..
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Fontana

Jag har två produkter som klarar det mesta i fläckväg och grovrengöring:

T-röd, som ju är en form av sprit, löser många fläckar och t.ex. fett runt spisen. Varning dock för att den kan påverka vissa färger och plaster.

T-grön, som är en petroleumprodukt (och förmodligen ganska lik fotogen, men med tensider i) är bra till fläckar av motorolja och diverse annat. Torka av cykelramen t.ex. Men ett miljövänligare alternativ ska vara citronbaserade lösningsmedel, har dock inte kommit dit själv.

Svar på tråden Dilutin! Är verkligen fotogen samma??