• BioBonus

Måste man gilla bonus för att förhållandet ska funka?

Anonym (Dåligbonusmamma) skrev 2016-05-16 09:42:49 följande:
    Han vill att jag ska älska honom och finnas där som han vore min egen tror jag. Jag har försökt men det går inte.

Vilket är fullkomligt absurt. Man kan aldrig kräva att någon ska älska ens barn. Man kan hoppas att barnet blir omtyckt, om inte annat respekterat. Men att kräva att du som utomstående ska ta samma ansvar och ha samma känslor för din bonusson som om det vore ditt eget är bara dumt. Kräver han detsamma av sin son? Att han ska älska dig som om du vore hans riktiga mamma?

Ett allvarligt snack med din sambo, kanske familjerådgivning, så att ni får hjälp att hitta vad som är en fungerande relation mellan dig och hans son.

Hans krav är orimliga, och det är inte ditt fel att du inte kan möta dem. Det är snarare fullt normalt.

• BioBonus
    lillalilla1 skrev 2016-05-16 11:38:59 följande:

Nej, relationen mellan dig och bonusen kommer nog att bli lidande av du inte gillar hen. Det brukar sällan vara gynnsamt för en relation att den ena tycker att den andra är irriterande, klumpig och högljudd. Om det är ömsesidigt, vilket det ju mycket väl kan vara, så är det mycket svårt att få till en fungerande relation.

Det är också så att många sexåringar kan vara lite svåra att tycka om i perioder, det är en jobbig tid att vara sex år, för alla inblandade. 

Om vuxna beter sig som vuxna och ser förbi sina egna önskemål och ser barnet som en växande individ som utvecklas och har det rätt körigt i perioder av sitt utvecklande så kan relationen förbättras. Om vuxna inte vill det är det nog klokt att backa och bespara sexåringen att växa upp i ett hen där den inte är omtyckt av sina vuxna.

En del av problemet, en ganska stor del, verkar ju vara att pappan lastar över sitt eget ansvar på TS och kräver att hon inte bara ska ta hand om hans barn minst lika mycket som han, utan dessutom kräver att hon ska älska barnet som sitt eget. Tacka sjutton för att man slår bakut. Skulle jag bli tvingad att älska någon så skulle garanterat reaktionen bli den motsatta. Och då hade barnet fått vara hur gulligt och charmigt som helst.

Så nej - det är inte TS som sätta sina egna önskemål åt sidan, utan barnets egen pappa som ska ta sitt ansvar.

• BioBonus
    Anonym (Dåligbonusmamma) skrev 2016-05-16 22:50:19 följande:
    Vad är rimligt då? Det är alltså okej att leva i en relation med bonusbarn som man inte villkorslöst älskar? Jag har brottats med den tanken länge och haft dåligt samvete över att jag kan titta på pojken och bara känna irritation ibland. :/

Jag har levt med min bonus i massor av år, och jag älskar inte henne villkorslöst. Jag vet inte ens om jag kan säga att jag älskar henne. Jag tycker massor om henne och jag värnar om att hon ska ha det bra när hon är hos oss.

Det har funnits tillfällen när allt hon gjort har skapat irritation hos mig med, och visst är den irritationen svårare att hantera än den man känner på sina egna barn ibland, just för att grundkärleken inte finns där. Men jag kan inte tvinga mig själv att älska någon bara för att slippa bli irriterad, och då får man hantera sina känslor utifrån det.

Fördelen för mig var/är att ingen förväntar sig att jag ska ta något ansvar för min bonus. För hon har en jättebra pappa som tar hand om henne. Är jag irriterad så kan jag gå undan. Vill jag göra nåt med henne, så kan jag välja att göra det. Men ingen kräver det av mig.

Och ingen (läs hennes pappa) blir kränkt och besviken för att jag inte älskar henne som min egen. Vi har pratat om det flera gånger eftersom det tas upp så frekvent här på forumet, och vi är båda överens om, att för oss, så skulle vi snarare ta det som onaturligt om vi gjorde det. Det är så självklart, för oss, att vi älskar våra egna barn mer än varandras.

• BioBonus
    smulpaj01 skrev 2016-05-17 12:28:40 följande:
    Som någon annan klok person skrev, "hej då".

Du ska inte bo med bonusbarn, det är bara att kasta in handduken och inse att alla klarar inte av det.

Träffa en barnfri man nästa gång så slipper du dylika problem framöver!
    Framförallt ska hon inte bo med en man som inte ensam är kapabel att ta hand om sitt barn, utan måste lägga över halva ansvaret på sin sambo :)
Svar på tråden Måste man gilla bonus för att förhållandet ska funka?