• Anonym (Viktigt!)

Viktnedgång! Diet? App? Hjälp!

Hej alla!

Kan ni hjälpa en nybörjare?

Jag har inte så bra koll på det här med appar och dieter, men måste ta tag i alla gravidkilon + föräldraledighetskilon nu.

Finns det appar som är lätta/snabba att använda?
    Skriv gärna namn på den du gillar + varför du gillar den. Positivt och negativt.

Har även funderat på 5:2 då jag kan vara lite hemlig med dieten inför barnen. Bara fasta på jobbet och äta mer normalt hemma. De kommer inte kunna hålla koll på om jag äter lite eller mycket av något särskilt till middagen tex nästan bara äter sallad eller skippar mackan till soppan. Men om jag äter annat tex nutrilett så märker de såklart detta. Vill undvika att visa dem sådant.

Tackar på förhand!

• Svar på tråden Viktnedgång! Diet? App? Hjälp!
  • aleydis

Lifesum kan man använda som kaloriräknste, jättelätt och smidig att använda. I betalversionen finns program för LCHF och 5:2

• Anonym (Lifesum)

När jag har fått några extra kilon att bli av med efter jul, en lång stressig period ex så brukar jag använda appen Lifesum (gratisversionen). Ibland har jag försökt köra utan, men tycker det fungerar bäst med appen för min del. Jag äter av all mat, kan även äta någon godisbit om jag blir sugen. Skillnaden är att jag har koll på hur mycket jag äter av allt. Om man grillar ute kanske det blir två korvar med bröd istället för tre. Ibland tänker man inte på att vissa matvaror innehåller väldigt mycket energi som lax, nötter, även kött, pasta, feta såser m.m.

Men det tog ett tag att vänja sig i början. Jag använder matvåg då och skriver in i appen. Många använder den så nästan alla matvaror du hittar finns redan med, annars är det enkelt att både lägga in egen mat och nya varor.

När jag äter lunch ute så får det ju bli på ett ung. Ex kan man då skriva in 8 sushibitar, ett glas vitt vin.

I början så skriver man in sin längd och vikt, ålder och kön. Sedan väljer man hur mycket man vill gå ner per vecka och så talar appen om hur många kalorier du ska äta. Du kan också ställa in kalorier själv. Man kan också lägga in träning så dras de kalorierna av, men jag brukar inte göra det utan träning blir en bonus för viktnedgången.

Kommer faktiskt inte på något negativt alls med Lifesum. Man kan också planera maten för olika dagar i förväg hur långt man vill.

• Sjödin

Appen Lifesum använder jag för att hålla koll på hur mycket jag äter varje dag, enkel att använda så funkar bra för mig.

Sen rekommenderar jag att byta ut pasta/ris/potatis mot mer sallad/majs och liknande. Det brukar få igång min viktnedgång ännu mer, för att det känns som jag äter mer när jag byter ut sallad mot kolhydratbomber för att jag kan äta oftare + att jag tycker bara allmänt att jag går ner mer i vikt när jag inte äter så mycket kolhydrater.

Jag gick upp rätt mycket när jag träffade en ny kille så nu ska jag själv hitta tillbaka till en slimmad kropp. Gått ner 4 kilo på 2 veckor, så jag har väl inte allt för långt kvar Skrattande

Svar på tråden Viktnedgång! Diet? App? Hjälp!