• tamaranixon

8åring&smink&kortakläder mm

Hej
    Har Ni föräldrar blivit kallad till möte i skolan pga dottern varit sminkat (ögon-mascara)haft korta kjolar? Vad tycker ni ska skolan lägga sig i detta med kläder? Det enda som man inte fick när jag själv gick i grundskolan var parfym!. Skulle vara tacksam och Ni ger mig lite info med detta med korta kjolar och ögonsmink!
    Mvh

• Svar på tråden 8åring&smink&kortakläder mm
  • Erizajo

Nej min dotter som fyller nio i september har inte sånt i skolan. Jag kan hjälpa henne med smink vid något speciellt tillfälle men annars är det inget som hon är så intresserad av.

• MadHatter

Ja, det låter konstigt om skolan kallar till möte om en 8-årings kjollängd, om det inte handlar om att barnet fryser.

Sen är det ju rätt ovanligt att 8-åringar sminkar sig i skolan då de flesta vuxna ogillar det och de flesta 8-åringar är tämligen ointresserade. Så om skolan tog upp det som en fundering i ett annat sammanhang vore väl kanske inte så konstigt men att kalla in till ett specifikt möte om detta låter märkligt.

• Coccolina

Jag hade inte låtit en 8åring gå till skolan sminkad... och inte heller i kort kort.... 

Och kan jag inte inse att ett barn är ett barn så är det inte konstigt om skolan kallar till ett möte för att påminna mig om att ett barn inte bör springa runt sminkad.... 

När jag gick i skolan var både smink och parfymer förbjudna tills vi var på högstadiet.

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Alexi

Låter man en åttaåring på allvar gå till skolan i smink och kort kjol så verkar det ju rätt lämpligt med ett möte för att se om föräldrarna är helt tappade bakom en vagn...

• MadHatter
    Alexi skrev 2016-05-16 21:27:36 följande:

Låter man en åttaåring på allvar gå till skolan i smink och kort kjol så verkar det ju rätt lämpligt med ett möte för att se om föräldrarna är helt tappade bakom en vagn...

Fast många mindre barn har väl korta trikåkjolar över tightsen eftersom det är lättare att röra sig i än långa kjolar.

Och smink - när mitt barn gick på fritids fick de ju sminka sig på fritids - de hade ofta ansiktsmålning där de blev förvandlade till spindelmannen och fjärilar med hjälp av smink...

Så blir man kallad till skolan pga smink och kort kjol handlar det nog om (som ni andra varit inne på) någon annan form av oro än ljolen och sminkningen som sådan.

Hade det bara handlar om en ovilja till att barn ska sminka sig på ett vuxet sätt hade det ju räckt med att införa en utklädningsdag i veckan där smink och lösmustacher mm var tillåtna och allt smink var otillåtet andra dagar.för att förtydliga denna syn.

Nej, blir man kallad till skolmöte enbart för detta lär det handla om en djupare oro.
  • Alexi

Madhatter: jag förutsätter att det inte rör sig om kort kjol lite i allmänhet. Min dotter har också korta och tighta (lekvänliga) trokåkjolar. Men med tights under eller på annat sätt väldigt tydligt att det inte är avsett att se sexigt eller tonårsaktigt ut. Hon är en sjuåring som vill leka men i fina kläder.

Det tänker jag inte är samma som beskrivs i ts.

• Fru Ve

En 8-åring som går till skolan i smink och kortkjol låter absolut inte bra eller OK. Bra att skolan reagerar på det. Jag tycker absolut inte det ska förekomma smink i skolan före åk 6-7, det finns ingen anledning till det. Det bara spär på unga tjejers skeva kroppsuppfattning och bidrar till utseendefixering. Låt barn vara barn!

• NollÅtta

Jag skulle själv inte vilja att min 8-åring gick sminkad till skolan. Inte på grund av vad andra kan tycka men för att försöka signalera att man inte behöver göra det för att framhäva sitt utseende.

Sen att skolan håller ett möte om det förstår jag inte riktigt. Om ni beslutat att er dotter får vara sminkad i skolan så är det er ensak och inget som skolan ska lägga i sig. Hade blivit skitirriterad.

Kläderna får de lägga sig i så länge det handlar om funktionen för barnet. t ex om barnet är för tunt klädd så det fryser eller inte kan leka/röra sig ordentligt. Annars ska de inte bry sig där heller.

Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
  • MammatillNicole

Jag tycker verkligen inte att skolan skall lägga sig i det. Jag tycker man ska få bestämma själv, annars får väl skolan införa uniform som det är i vissa andra länder

Svar på tråden 8åring&smink&kortakläder mm