asta66 skrev 2016-05-17 15:28:05 följande:
Och det tror du på. Det kanske ser bra ut på papperet. Men hur är det i verkligheten? Fungerar alla livbåtar, har personalen övat?
Teoretiskt råder alltid överkapacitet på livräddningsutrustning ombord på fartyg, men frågan är givetvis, går samtlig livräddningsutrustning att använda vid ett olycks scenario - och svaret är att det beror på hur olyckan ser ut och vad som hänt. Men det gäller även om du reser med flyg, buss, tåg eller vad som. Är olyckan tillräckligt allvarlig är det inte så mycket att göra åt situationen.
Men för att svara på din fråga, någon slags könsmakts ordning i en evakuering finns inte, utan det handlar om att få ihop muster grupperna och se till att alla ev. passagerare och besättning kommer av fartyget med livhanken i behåll ifall skepparen bedömmer att evakuering är nödvändig.
Sen har jag personligen många ggr när jag rest med div. färjor undrat hur folk tänker när dom reser - hjärtsjuka människor med syrgastuber som knappt kan andas efter 3 meter med käpp - gigantiska människor i rullstolar som inte kan gå - uppenbart handikappade människor som inte kan röra på sig i överhuvudtaget - eller föräldrar som reser med 497 st barn. Hur har dom tänkt klara sig om det uppstår en nödsituation ombord och dom verkligen MÅSTE kunna ta sig på egen hand till sin räddningsstation? Inträffar en evakueringssituation är det verkligen fara å färde, och tiden är en viktig faktor för överlevnadsgraden - det finns inga inbyggda marginaler att sitta på en stol och vänta på att någon mirakulöst ska dyka upp och bära en upp/ned till räddnings/samlingsstationen. Faktumvis rena dödsfällan i ett sånt läge. Men det är naturligtvis upp till var och en.