• Anonym (Vraket)

    Det här med begränsat antal platser på livbåtarna om ett fartyg förliser

    Är det då "feministiskt" att prioritera att kvinnor och barn skall räddas först som man gjorde förr, t ex vid Titanic-katastrofen? Finns det en bättre lösning? Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Det här med begränsat antal platser på livbåtarna om ett fartyg förliser
  • Anonym (badanka)

    Jag tänker inte ge några kvinnor förtur iaf. Ska det vara jämlikt så ska det.

    Barn är skillnad, men bara om någon föralder till dem också kan räddas. Ingen ide att bara rädda ett ensamt barn, det kommer växa upp skadat.

  • asta66
    Anonym (badanka) skrev 2016-05-17 04:08:49 följande:

    Jag tänker inte ge några kvinnor förtur iaf. Ska det vara jämlikt så ska det.

    Barn är skillnad, men bara om någon föralder till dem också kan räddas. Ingen ide att bara rädda ett ensamt barn, det kommer växa upp skadat.


    Håller med. Och gamla och sjuka skulle jag inte heller ge förtur. Ett par timmar i en livbåt är nog ingen dans på rosor.
  • Carambolan

    Om det finns en bättre lösning? Ja, på svenska fartyg måste det finnas både flytvästar och livbåtar/flottar för samtliga passagerare nu för tiden.

  • asta66
    Carambolan skrev 2016-05-17 07:09:36 följande:

    Om det finns en bättre lösning? Ja, på svenska fartyg måste det finnas både flytvästar och livbåtar/flottar för samtliga passagerare nu för tiden.


    Och man kan ju alltid ringa och fråga innan man bokar för resan. Och använda sin konsumentmakt. Eller var rädd om sig själv.
  • Anonym (Honey)
    Anonym (Vraket) skrev 2016-05-17 03:18:09 följande:

    Är det då "feministiskt" att prioritera att kvinnor och barn skall räddas först som man gjorde förr, t ex vid Titanic-katastrofen? Finns det en bättre lösning? Tacksam för svar.


    Fanns nog inte så många feminister på Titanic...
  • Anonym (2 off)

    Som styrman kan jag berätta att ombord de fartyge jag varit påmönstrad så skulle inte män separeras och låtas gå ombord sist. Ordning och reda behöver man ju försöka uppnå oavsett och det betyder att en och en i ordning går ombord sin livbåt. Används MES-system så får bara en person i taget plats i strumpan i vilket fall.

  • Anonym (2 off)

    Dessutom, vilka fartyg tänker du saknar plats ombord livbåtar/livflottar nu för tiden? Passagerarfärjor i Europa behöver du iaf inte oroa dig för

  • asta66
    Anonym (2 off) skrev 2016-05-17 11:44:28 följande:

    Dessutom, vilka fartyg tänker du saknar plats ombord livbåtar/livflottar nu för tiden? Passagerarfärjor i Europa behöver du iaf inte oroa dig för


    Och det tror du på. Det kanske ser bra ut på papperet. Men hur är det i verkligheten? Fungerar alla livbåtar, har personalen övat?
  • Anonym (Sailor)
    asta66 skrev 2016-05-17 15:28:05 följande:
    Och det tror du på. Det kanske ser bra ut på papperet. Men hur är det i verkligheten? Fungerar alla livbåtar, har personalen övat?

    Teoretiskt råder alltid överkapacitet på livräddningsutrustning ombord på fartyg, men frågan är givetvis, går samtlig livräddningsutrustning att använda vid ett olycks scenario - och svaret är att det beror på hur olyckan ser ut och vad som hänt. Men det gäller även om du reser med flyg, buss, tåg eller vad som. Är olyckan tillräckligt allvarlig är det inte så mycket att göra åt situationen.

    Men för att svara på din fråga, någon slags könsmakts ordning i en evakuering finns inte, utan det handlar om att få ihop muster grupperna och se till att alla ev. passagerare och besättning kommer av fartyget med livhanken i behåll ifall skepparen bedömmer att evakuering är nödvändig. 

    Sen har jag personligen många ggr när jag rest med div. färjor undrat hur folk tänker när dom reser - hjärtsjuka människor med syrgastuber som knappt kan andas efter 3 meter med käpp - gigantiska människor i rullstolar som inte kan gå - uppenbart handikappade människor som inte kan röra på sig i överhuvudtaget - eller föräldrar som reser med 497 st barn. Hur har dom tänkt klara sig om det uppstår en nödsituation ombord och dom verkligen MÅSTE kunna ta sig på egen hand till sin räddningsstation? Inträffar en evakueringssituation är det verkligen fara å färde, och tiden är en viktig faktor för överlevnadsgraden - det finns inga inbyggda marginaler att sitta på en stol och vänta på att någon mirakulöst ska dyka upp och bära en upp/ned till räddnings/samlingsstationen. Faktumvis rena dödsfällan i ett sånt läge. Men det är naturligtvis upp till var och en. 
  • Anonym (2 off)
    asta66 skrev 2016-05-17 15:28:05 följande:

    Och det tror du på. Det kanske ser bra ut på papperet. Men hur är det i verkligheten? Fungerar alla livbåtar, har personalen övat?


    Besättningen har olika övningar varje vecka och livbåtarna underhålls rutinmässigt. Men håller med Sailor, vet inte hur en del tänker. Hissarna lär inte fungera och alla måste trots allt ta sig till samlingsstationerna.
Svar på tråden Det här med begränsat antal platser på livbåtarna om ett fartyg förliser