• Anonym (Flytta)

ang flytt med barn ,pappan vägrar

Hejsan jag skulle behöva lite råd om hur jag ska gå tillväga ang flytt med barn.
    Jag har två döttrar med min ex-man som jag har varit separerad från sedan 7.5år tillbaka.
    Vid separationen flyttade jag med barnen till annan kommun (annat län) cirka 25mil bort och då genomgick vi samarbetssamtal samt fick fastställt umgängesschema i tingsrätten ,detta var 2010.
    År 2012 flyttar jag med barnen tillbaka till länet pappan bor i ,ungefär 10min från honom och samarbetet fungerar relativt bra förutom att umgängesschemat inte sköts.
    Nu vill jag flytta med barnen ,jag har träffat kärleken och han råkar bo 20mil norrut och pappan motsätter sig och vägrar skriva på papper för barnens skolgång ,flyttanmälan och dylikt.
    Pappan har umgänge med barnen varannan helg och varannan högtid ungefär och har ofta "nekat" till umgänge såsom vid höstlov och påsklov ,och så har det varit sedan vi flyttade tillbaka till samma kommun som pappan. När vi bodde i annan kommun hade han dem en helg i månaden ,varannan högtid samt vid vissa lov.
    Jag har kontaktat familjerätten som erbjuder samarbetssamtal men pappan är inte intresserad.
    Jag har sagt upp mitt boende och har bestämt att flytten ska bli av den 10/6men nu vet jag inte vad som kommer att hända eftersom pappan satt sig på tvären.
    Jag har erbjudit diverse förslag på samarbete för att umgänget ska fungera ,exepelvis mötas halvvägs vid hämtning/lämning men han ignorerar alla mina försök till samarbete.
    Jag vet inte riktigt vad jag ska göra nu ,tacksam för råd.

• Svar på tråden ang flytt med barn ,pappan vägrar
  • Anonym (Flytta)
    Anonym (-/-) skrev 2016-05-18 20:40:14 följande:
    Nä men du är inte tvungen att flytta
    Jasså? Vart ska jag ta vägen då menar du?
    Arbetslös ,uppsagd lägenhet ,ingen familj/vänner här osv...så vart ska jag ta vägen med barnen menar du?
  • Anonym (-/-)
    Anonym (Flytta) skrev 2016-05-18 20:46:01 följande:
    Jasså? Vart ska jag ta vägen då menar du?
    Arbetslös ,uppsagd lägenhet ,ingen familj/vänner här osv...så vart ska jag ta vägen med barnen menar du?
    Då får får man söka ett boende i samma kommun som nu eller i pappans kommun . Kontakta soc , ingen hamnar på gatan som har barn
  • Anonym (Flytta)
    Anonym (-/-) skrev 2016-05-18 20:47:05 följande:
    Då får får man söka ett boende i samma kommun som nu eller i pappans kommun . Kontakta soc , ingen hamnar på gatan som har barn
    Har betalningsanmärkningar ,boende i pappans kommun skulle ändå innebära skolbyte för barnen ,bostadsbrist and so on.
    Du är lika inskränkt som barnens pappa ,skiter i allt utom vad DU vill och vad DU tycker.

Jag och mina barn förtjänar lycka och välmående och jag VET att vi kommer få det när vi flyttar!!
    Vilken idiot som helst kan bli pappa men det krävs en MAN för att vara en riktig far och personen jag träffat är just hundra ggr mer man än deras pappa någonsin varit eller kommer att bli!! Jag vill ge barnen allt jag kan ,jag har försökt i snart 8år att göra deras umgänge med pappan bättre/större men som har sagt hundra gånger HAN VILL INTE!!!
  • Rocket Mania
    Anonym (Flytta) skrev 2016-05-18 20:53:03 följande:
    Har betalningsanmärkningar ,boende i pappans kommun skulle ändå innebära skolbyte för barnen ,bostadsbrist and so on. Du är lika inskränkt som barnens pappa ,skiter i allt utom vad DU vill och vad DU tycker. Jag och mina barn förtjänar lycka och välmående och jag VET att vi kommer få det när vi flyttar!! Vilken idiot som helst kan bli pappa men det krävs en MAN för att vara en riktig far och personen jag träffat är just hundra ggr mer man än deras pappa någonsin varit eller kommer att bli!! Jag vill ge barnen allt jag kan ,jag har försökt i snart 8år att göra deras umgänge med pappan bättre/större men som har sagt hundra gånger HAN VILL INTE!!!
    Bry dig inte om den där personen, det är någon som sitter och jävlas bara.

Hen sitter och säger emot sig själv. På ett ställe att hen inte längre träffar sina barn alls och i nästa veva bor barnen där varannan vecka. 

Sluta bry dig om de där inläggen, bara blunda och ta nästa.
  • Anonym (Flytta)
    Rocket Mania skrev 2016-05-18 20:55:47 följande:

Hen sitter och säger emot sig själv. På ett ställe att hen inte längre träffar sina barn alls och i nästa veva bor barnen där varannan vecka. 

Ja det får bli så ,har inte tid med idioter just nu egentligen haha^^
  • Anonym (-/-)
    Rocket Mania skrev 2016-05-18 20:55:47 följande:

Var har jag skrivit att jag inte träffar mina barn ?
  • Anonym (Ingen ändring)
    Holma skrev 2016-05-18 20:05:49 följande:

Framgår inte i föräldrarbalken

Är du seriös? Tror du att man kan polisanmäla en förälder som flyttar och få denne "dömd" eller vad inbillar du dig egentligen? Klart att pappan måste agera och stämma Ts på boendet eller minst växelvis för att ha en chans att "vinna" barnens boende. Ts kan inte på något sätt tvingas bo kvar, där hon bor nu, mot sin vilja.
  • Holma
    Anonym (Ingen ändring) skrev 2016-05-18 21:07:14 följande:
    Är du seriös? Tror du att man kan polisanmäla en förälder som flyttar och få denne "dömd" eller vad inbillar du dig egentligen? Klart att pappan måste agera och stämma Ts på boendet eller minst växelvis för att ha en chans att "vinna" barnens boende. Ts kan inte på något sätt tvingas bo kvar, där hon bor nu, mot sin vilja.
    Jag vet inte för det framgår inte i föräldrarbalken , står bara att det är straffbart , hur vet jag inte
  • Anonym (asdf)
    Holma skrev 2016-05-18 21:13:32 följande:

Jag vet inte för det framgår inte i föräldrarbalken , står bara att det är straffbart , hur vet jag inte

Källa på det med tack. För hittar ingenting om det heller.

Hittar ni på vad lagen säger? Önsketänkande eller trollar ni?

Det är klart den ena föräldern inte bestämmer över var den andra föräldern ska bo. Sånt bestämmer vuxna människor själv över. Även de som råkar vara föräldrar.

Alltså, gemensam vårdnad innebär inte att föräldrarna bestämmer över varandra utan det betyder bara att de bestämmer över barnen. Jäkligt stor skillnad.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (-/-) skrev 2016-05-18 20:29:17 följande:

Det spelar ingen roll , det är olagligt att flytta barnen så länge pappan inte skriver på . Ts får flytta var hon vill men inte barnen .

Källa på det tack.
Svar på tråden ang flytt med barn ,pappan vägrar