• Daimstruten

Vita väggar... Så himla opersonligt

Mina föräldrar ska göra om där hemma och behövde lite tapetråd därför gick jag in på hemnet för att få lite inspiration. Blev helt förskräckt då jag insåg hur många som tagit till sig sjukhusstilen med helvita väggar. Rummen blev helt intetsägande och kalla i mitt tycke. Kan det vara taktik av säljarna att dom målat allt vitt inför sin försäljning så att köparen sen ska kunna sätta sin egen prägel på det eller tycker många verkligen att vitt är det som gäller?

Vad anser ni andra om vita väggar överallt?

• Svar på tråden Vita väggar... Så himla opersonligt
  • Anna74a

De flesta verkar välja det just nu men själv mår jag inte bra när allting är vitt.

• augustibebis2016

Jag älskar färg! Hade ett lila kök och ett grönt sovrum men inför försäljning rådde mäklaren mig att måla om allt vitt. Han menade på att folk blir bortskrämda av för mycket färg, de får svårt att se sina egna prylar och möbler i det.

• Vanja

Det ser ju större och luftigare ut när det är vitt så jag kan absolut förstå att det blir mer lättsålt, även om det inte känns jättemysigt..

• Duckan

Jag gillar vita väggar. Hemma har vi dock en lite mer beige nyans i köket och en som drar mot grått i vardagsrummet.
    Vi har en HR så vi vill inte ta ut svängarna alltför mycket, men visst skulle jag kunna tänka mig lite mer färg än så.

• Fiona M

Vi har bokhyllor nästan överallt så de vita väggarna syns knappt.

• Topcom

Fördelen med vita väggar är ju att man kan förändra rummet hur man vill med byte av färg på möbler och inredning istället. Då är det praktiskt med vitt eftersom det inte skär sig

• Farfallos

Jag var med redan i första vändan av vitt, och sitter åter igen här med vitmålade väggar. Denna gången är det mer färg i möblemang, gardiner och diverse saker, och den kalla vita känslan från min första ungkarlslya finns det inte ett spår av. Vitt är underbart och praktiskt när man har lite saker. Även märken i väggarna är ju lätta att fixa med lite vitt spackel bara. Kanon!

OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
  • Johan75

Fast vita väggar betyder ju inte att alla blir vitt. Det är bara väggarna som är vita. Jag tycker ofta att vita väggar öppnar upp för fler färger på möbler, mattor, tavlor, lampor och så vidare.

Behold, i come as a thief.
  • Excentriskan

Köpte mitt första hus -97 och då var alla väggar tapetserat vita. Jag valde då att sätta färg överallt. Blått, grönt, gult, korallrött, osv. Bård.. Bytte lister till antikfuru, valv.. furumöbler.. Sålde och flyttade -03.

Hade även färg i lägenheten jag flyttade till. Målade badrummet först blått i två olika färger och sedan målade om igen till fond pepparkaksbrunt och beige..

Sen sju år tillbaka bor jag i ett ytterligare hus. Och nu är jag spyless på färg. Inte helt så jag har vitt-vitt vitt. Men svagt grönt i ett, svagt blått i ett. Fond med mönster några väggar.

Men tanken på knalliga färger överallt igen får mig faktiskt att må illa. Samt även prickig furu. Trä kan vara fint och levande, men inte furu, det är för oroligt och prickigt för mig.

Färg får man med tavlor, mattor, gardiner, möbler, blommor. Faaast bröt lite mot det ändå då jag målade om garaget invändigt.. väggarna ville jag ha i gråblått men trots exakta instruktioner där jag köpte färgen blev den mer baby-blå.. Oh well.. Bättre än furupanelen som satt där innan iaf.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Daimstruten

Jag kan i undantagsfall tycka att vitt funkar OM man då anstränger sig rejält med övriga möblemanget och smått och gott på väggarna, men dom bostäder jag råkade kolla på verkade också ha extremt lite sånt. Får hoppas att det bara var inför försäljningen.

Men vad gäller försäljningsstrategier... Jag kan förstå att man inte ska ha tokplottrigt med personliga prylar eller extrema väggfärger vid ett sånt tillfälle MEN om lägenheten ser alltför omysig ut så känns ju inte det heller som ett bra försäljningsapproach. På riktigt dyra objekt tar dom väl in stylister vid behov just för att få en viss "känsla". Kalt och vitt ger ju inga känslor alls, förutom sjukhuskänslor i mitt fall.

• Excentriskan
    Daimstruten skrev 2016-05-17 13:09:21 följande:
    Jag kan i undantagsfall tycka att vitt funkar OM man då anstränger sig rejält med övriga möblemanget och smått och gott på väggarna, men dom bostäder jag råkade kolla på verkade också ha extremt lite sånt. Får hoppas att det bara var inför försäljningen.

Men vad gäller försäljningsstrategier... Jag kan förstå att man inte ska ha tokplottrigt med personliga prylar eller extrema väggfärger vid ett sånt tillfälle MEN om lägenheten ser alltför omysig ut så känns ju inte det heller som ett bra försäljningsapproach. På riktigt dyra objekt tar dom väl in stylister vid behov just för att få en viss "känsla". Kalt och vitt ger ju inga känslor alls, förutom sjukhuskänslor i mitt fall. smile1.gif
    Jo det kan jag hålla med om. Speciellt där alla möbler också går i vitt, blankvitt, glasskivor, någon enstaka orkide. Känns som att man inte vågar röra sig av risk att smutsa ned.

Gillar heller inte när hem ser ut som tagna ur en katalog med bara nya prylar enligt senaste mode. Finns mycket personligt men ändå tidlöst. Ogillar inramade posterns också.
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Birgitta02

Inför försäljning kommer jag också måla helt vitt överallt. Det ser fräschare ut om inte annat.

• Daimstruten
    Birgitta02 skrev 2016-05-17 15:49:47 följande:

Inför försäljning kommer jag också måla helt vitt överallt. Det ser fräschare ut om inte annat.

Fast jag personligen tycker att målat ser "billigt" ut. Jag har målat nån rum tidigare och en tapet i samma färg ger ett helt annat intryck. 
  • Daimstruten

En allmän fråga ang. målade väggar som kanske någon insatt kan svara på... Om man bor i hyresrätt och målar väggarna i ett tapetserat rum behöver man då inte återställa till tapetserat ifall man flyttar? Har för mig att jag hört nånstans att målade väggar räknas som lägre standard. Stämmer det eller är det en myt?

• Farfallos
    Daimstruten skrev 2016-05-17 16:03:30 följande:
    En allmän fråga ang. målade väggar som kanske någon insatt kan svara på... Om man bor i hyresrätt och målar väggarna i ett tapetserat rum behöver man då inte återställa till tapetserat ifall man flyttar? Har för mig att jag hört nånstans att målade väggar räknas som lägre standard. Stämmer det eller är det en myt?
    Man kan inte säga så generellt, eftersom det beror på hur lång tid de gamla tapeterna har suttit där. 20 år gamla tapeter från Laura Ashley (med märken efter tre hyresgäster) är ju sämre än igenspacklade hål och övermålat med vitt.

...och sedan ska det ju sägas att detta inte är reglerat i lag, utan olika fastighetsbolag har sina principer, tariffer och regler att gå efter.
    OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
  • Mantrasina
    Daimstruten skrev 2016-05-17 16:03:30 följande:

Mitt förra hyresbolag sa att nej, det behöver inte återställas, men det ska göras proffsigt och som om det var yrkesman som utfört arbetet. Inte målas ovanpå tapeterna, exempelvis, utan isf spacklas och göras riktigt bra. Men det varierar nog med hyresvärd!

Och målade väggar = lägre standard eftersom det är billigare och går snabbare att måla än att tapetsera. Iaf enligt vad jag har fått höra.

• Aniiee

Kommer genast att tänka på "Ljust & Fräscht" med Lindström och Schyffert.....

You are the creators and the curators of your own lives
Svar på tråden Vita väggar... Så himla opersonligt