• Anonym (Preggo på fest)

Kläder på bröllop för gravid

Jag ska på bröllop om en dryg månad. Trevligt, trevligt, om det inte vore för kläderna... Jag kommer vid tillfället att vara gravid i vecka 25. Jag är inte jättestor, men mina vanliga klänningar börjar på att sitta lite trångt nu och om en månad lär jag ju inte vara mindre.

Att hitta snygga gravidkläder är lite som att leta efter en nål i en höstack. Således letar jag vanliga kläder, fast lite större/stretchigare. Nu har jag hittat två varianter av samma typ av klänning och båda tycker jag skapligt om. Klädkoden på bröllopet är för övrigt kavaj. Förhoppningen är att ryggen fortfarande ska klara av ett par pumps eller högklackade sandaler. Skoresurser finns det gott om, i många färger, så det är ingen fara. 

Så, vad tycks. Är de för enkla och vardagliga? Eller funkar någon av dem för preggo på fest? 

1.

www.mq.se/article/knee_length_dress_NICE02CQ
    2. 
    www.mq.se/article/short_dress_Nice07CL

• Svar på tråden Kläder på bröllop för gravid
  • augustibebis2016

De är jättefina! Kan annars tipsa om bonprix. Jag kommer vara runt v30-33 när vi ska på bröllop och jag köpte en klänning där som även funkar som amningsklänning sen. Inte dyr heller!

• Duckan

Jag hade inte gått på bröllop i dessa tu, men som gravid är de väl okej.

• elyse

Jag skulle välja en enfärgad klänning med skärning under bysten och generös under. Har du kollat på Indiska? De brukar ha den typen av skärning.

Jag har kollat Indiska, men de hade ingenting av intresse. Jag hittade en enfärgad, men den var av så enkelt "mysmaterial".
    Mammaklänningar, generellt, är antingen randiga och vadlånga, svarta eller, om de någon gång finns något snyggt, alldeles för stort i övrigt. 

Tur att jag bara har ett bröllop att gå på under graviditeten. Synd att det är min brors...

Duckan skrev 2016-05-17 15:58:14 följande:

För en mycket billigare penning får du en, enligt mig, festliga blåsa på H&M:
    www.hm.com/se/product/44304

Enklare somrig variant: www.bonprix.se/produkt/mammaklaenning-med-prickar-himmelsbla-prickig-909573/

Spetstopp och kjol från Lindex: www.lindex.com/se/dam/mom/7419332/MOM-Spetstopp/

HM-klänningen är ju hellång? Det går ju emot kavaj väl? Annars kanske jag kan komma i en hellång blåsa jag har hemma. Eller så är den ett klart alternativ!

Bonprix-klänningen var tyvärr för enkel i materialet.

Lindexsetet är underbart.Tyvärr går kjolen ner till halva vaden. Jag har nog provat allt som går att finna i butik. Den som designat de flesta mammakläder måste antingen vara blind eller gravt synskadad. Jag provade till exempel en snygg jeanskjol. Som gick ner till halva vaden och dessutom var klockad utåt. Jag hade lätt kunnat gå som prästfru...

Fördelen med Ilse-klänningarna är att jag kan ha dem också senare, eftersom de inte är mammaklänningar. Jag gillar dem, men absolut mer på kontoret än på fest.

(Jag vet, jag är gnällig, men sjukt tacksam för att du tar dig tid {#emotions_dlg.flower})
    Duckan skrev 2016-05-17 16:02:43 följande:

Fyller på med lite fler förslag.
    www.ellos.se/mama-licious/klanning-helga/518622&Ns=RankValue3|1&Nao=50&selArt=362464&pr=0C1B2S3T

www.ellos.se/mama-licious/klanning-newwed-sl-mary/518600&Ns=RankValue3|1&Nao=29&selArt=362460&pr=0C1B2S3T

www.ellos.se/mama-licious/klanning-newcille/515150&Nao=2&Ns=RankValue3|1&selArt=361449&pr=0C1B2S3T

Sjukt snygga klänningar alla tre. "Tyvärr" drar jag fortfarande storlek 34. Jag kan ha på mig en small eller 36, men inte större än så utan att drunkna. 
  • elin1989
    Anonym (Preggo på fest) skrev 2016-05-17 16:04:02 följande:

HM-klänningen är ju hellång? Det går ju emot kavaj väl? Annars kanske jag kan komma i en hellång blåsa jag har hemma. Eller så är den ett klart alternativ!

Bonprix-klänningen var tyvärr för enkel i materialet.

Lindexsetet är underbart.Tyvärr går kjolen ner till halva vaden. Jag har nog provat allt som går att finna i butik. Den som designat de flesta mammakläder måste antingen vara blind eller gravt synskadad. Jag provade till exempel en snygg jeanskjol. Som gick ner till halva vaden och dessutom var klockad utåt. Jag hade lätt kunnat gå som prästfru...

Fördelen med Ilse-klänningarna är att jag kan ha dem också senare, eftersom de inte är mammaklänningar. Jag gillar dem, men absolut mer på kontoret än på fest.

(Jag vet, jag är gnällig, men sjukt tacksam för att du tar dig tid )

Du kan visst ha hellång klänning fast det är kavaj. Däremot inte hellång av balklänningstypen!
  • Duckan

Mjo, förvisso golvlång, men som preggo tror jag ingen säger något om det.
    Vet inte hur strikt din bror är dock så jag ska inte säga för mycket. (Har sett folk bryta klädkoder och aldrig har någon tasslat om det på en fest )

Jag tyckte att Ilse-klänningarna såg ut som trikå-trasor så jag kan inte se mig bära de på någon slags fest, men det är en smaksak och såklart kan du ha dem på ett bröllop.

Svar på tråden Kläder på bröllop för gravid