• Gime

Flyga med spädbarn

Hej!

Ska flyga med wizzair nästa vecka och undrar om det är så att man ska betala någon avgift för spädbarn eller är det gratis? Och vi ska ha med babyskyddet och barnvagn. Tar man med babyskyddet upp på planet eller hur gör man?

• Svar på tråden Flyga med spädbarn
  • Utflykt i verkligheten

Kontakta flygbolaget och se vad de säger. Vanligt är att spädbarn som sitter i en förälders knä inte behöver betala för sin flygbiljett.

• Rani

Om det kostar beror på bolag. Vi har checkat in både babyskyddet och vagnen. Bebisen sitter inte i babyskyddet i planet utan i en förälders knå med ett särskilt bälte.

• Johan75

Kolla med flygbolaget, men de flesta tar ingen extra avgift eftersom spädbarn inte behöver ett extra säte. Och babyskyddet kan ni väl checka in? Vad ska ni med det till på planet? 

Behold, i come as a thief.
  • NextUp

När vi rest med Wizzair med barn under 2 år har de tagit ut en spädbarnsavgift, har för mig att det var runt 250 kr/enkel resa.

• NextUp

Glömde vagn och babyskydd, tror att man enbart får ha med sig en av sakerna utan extra avgift. Både vagn och babyskydd måste checkas in, ibland vid gaten (beroende på flygplats). Kolla Wizzairs hemsida, där finns all information.

• Rani
    Fjäril kär skrev 2016-05-17 19:11:53 följande:

Uppgav ni inte vid bokning av biljett att ett spädbarn också skulle med?

Det får man ju hoppas så att barnet har en biljett.
  • Gime

Vi har ännu inte bokat biljetterna men undrar eftersom han är 4,5 månader. Och babyskyddet behöver vi ha med för att vi ska ha den under tiden vi är utomlands och från flygplatsen och tillbaka.

• Vegomamma

27 euro för spädbarn som sitter i knät på förälder. Du kan också köpa eget säte till bebis och låta hen sitta i babyskyddet. Då betalar du dock fullpris för det sätet och babyskyddet måste vara godkänt av flygbolaget.

• Det kommer bli bra

Kolla med flygbolaget om just deras regler. Alla flygbolag jag flugit med har låtit barn under 2 år flyga gratis eftersom de då sitter bältade i förälderns knä. Vill man ha ha barnet i babyskyddet under flygning, så får man med vissa bolag, men då måste det vara ett babyskydd som uppfyller de krav de listar och man måste köpa en flygstolsplats till barnet. Dvs det blir dyrare. Men kan rekommenderas om ni ska flyga långt!

I övrigt så tillåter vissa flygbolag både babyskydd och barnvagn som kostnadsfritt specialbagage, medan andra tar ut en avgift. Så kolla med ert flygbolag på hemsidan eller ring så vet ni vad som gäller. .

• Lilas

Jag har inte varit med om något bolag där bebisar reser helt gratis, det brukar alltid vara en avgift på några hundra, iaf med Ryanair, ving och Fritidsresor mfl.

Jag har heller aldrig varit med om att man får ta med vagn eller bilstol ombord. Lämnas vid incheckningen eller gaten.

Förut har man fått ta med antingen vagn eller babyskydd (att checka in). Det brukar gälla de flesta bolag, men möjligt att de låter en checka in båda gratis ändå, för att vara schyssta.

Till barn under två år (som räknas som infants) kan man inte köpa till eget säte, inte ens om man betalar för det. Säkerhetsfråga.

• Guapa

Hej!

Jag har rest mycket med spädbarn, både inrikes och utrikes, och har aldrig behövt betala något extra för babyskydd + barnvagn. Men som övriga skriver- kolla upp vad som gäller för just ert flygbolag!

Både babyskydd och barnvagn checkar man in. Vill man ta med sig babyskyddet som handbagage får man lösa en extra biljett då den kräver ett eget säte. Många flygplatser låter en ta med sulky/barnvagn ända fram till gaten där man får lämna specialbagage (annars brukar det alltid finnas sulkys att låna på flygplatsen)

• Lilas

Var in och läste på wizz airs hemsida nu och tydligen får man ta med en bilbarnstol om man köper ett eget säte. Jag har aldrig hört om det förut, enbart att barn under två år måste sitta i förälders knä.

• Fjärrkontrollen
    Lilas skrev 2016-05-17 22:28:03 följande:

Jag har inte varit med om något bolag där bebisar reser helt gratis, det brukar alltid vara en avgift på några hundra, iaf med Ryanair, ving och Fritidsresor mfl.

Jag har heller aldrig varit med om att man får ta med vagn eller bilstol ombord. Lämnas vid incheckningen eller gaten.

Förut har man fått ta med antingen vagn eller babyskydd (att checka in). Det brukar gälla de flesta bolag, men möjligt att de låter en checka in båda gratis ändå, för att vara schyssta.

Till barn under två år (som räknas som infants) kan man inte köpa till eget säte, inte ens om man betalar för det. Säkerhetsfråga.

Hos ving kostar det inget extra. Vi flög med dem förra sommaren med vår 7 månaders och betalade inget för honom. Samma hos norwegian som vi flög med när han var 10 mån.
  • Lilas
    Fjärrkontrollen skrev 2016-05-18 07:18:38 följande:
    Hos ving kostar det inget extra. Vi flög med dem förra sommaren med vår 7 månaders och betalade inget för honom. Samma hos norwegian som vi flög med när han var 10 mån.
    Är du säker på det? För vi fick betala 300 när vi flög ned Ving. Det är även vad som står på deras hemsida när jag kollade nu.
  • Lilas

Jag kollade även norwegians hemsida där det står att inrikesflyg är gratis för barn under två år. Vid utrikesflyg kostar det 10 % av en vuxenbiljett.

• Fjärrkontrollen
    Lilas skrev 2016-05-18 14:36:46 följande:

Är du säker på det? För vi fick betala 300 när vi flög ned Ving. Det är även vad som står på deras hemsida när jag kollade nu.

Helt säker. Varken hos norwegian eller ving.
  • Ramiz

Hur löste det sig? Ska resa med en liten med Wizzair lite längre fram :) Ringde du till bolaget?

Svar på tråden Flyga med spädbarn