• Juronjaure

Åderbråck i underliv, risker...?

Har drabbats av nåt så obehagligt som åderbråck i underlivet under den här graviditeten. Gah! Aldrig hört talas om detta tidigare. Nu googlar jag och läser skräckhistorier om folk som fått komplikationer (t.ex stora blödningar) i samband med förlossningen pga detta, och även spekulationer om att risken för blodproppar skulle vara större om man har åderbråck. Blir ju livrädd!

Ni som haft det, eller känner någon, eller vet något...;) Hjälp mig, är detta ett riskfritt tillstånd eller inte?

• Svar på tråden Åderbråck i underliv, risker...?
  • MammAmma

Jag fick ett åderbråck i ena ljumsken och ett i underlivet (på insidan av yttre blygdläppen, typ) under min tredje graviditet. Inget hände, varken under graviditeten eller förlossningen, och de försvann snabbt efter att förlossningen var avklarad och har aldrig kommit tillbaka.

• Polarlantis

Inga problem, det försvann till min glädje så snart barnet kom it, båda gångerna

• Alvolina

Jag hade stora besvär med åderbråck i underlivet under min andra graviditet. Det spred sig mot ljumsken och det kändes fruktansvärt obehagligt ibland. Var väldigt svullen och sex var näst intill omöjligt. Kände även av framfall mot slutet. Allt försvann dock så fort barnet föds och besvären var inget som påverkade förlossningen. Jag mådde jättebra efteråt och kände mig helt återställd efter bara några dagar. Det är inget att oroa sig för TS :)

Svar på tråden Åderbråck i underliv, risker...?