• Äldre 19 May 10:32
    2126 visningar
    8 svar
    8
    2126

    Företagsvärdering/försäljning

    Hej!
    Jag och mitt numera ex köpte ett cafe förra året för 800 tkt (450 vitt, 350 "under bordet") nu ska vi bodela, och min fråga är hur en företagsvärdering går till?

    Jag har haft med dessa sk företagsmäklarna att göra och vet vilka svin de är, på vilket sätt de jobbar på och hur de säljer svart.

  • Svar på tråden Företagsvärdering/försäljning
  • Äldre 19 May 10:58
    #1
    Orolig12 skrev 2016-05-19 10:32:15 följande:

    Hej!
    Jag och mitt numera ex köpte ett cafe förra året för 800 tkt (450 vitt, 350 "under bordet") nu ska vi bodela, och min fråga är hur en företagsvärdering går till?

    Jag har haft med dessa sk företagsmäklarna att göra och vet vilka svin de är, på vilket sätt de jobbar på och hur de säljer svart.


    Misstänker att det är ett AB där ni äger 50/50. Står det något i bolagsordningen eller i ert aktieägaravtal?

    Ska ni sälja eller ska någon av er lösa ut den andra?
    Ska verksamheten drivas vidare?


  • Äldre 19 May 11:04
    #2

    Vi äger 50/50, båda är firmatecknare, han är ordförande och jag är styrelseledamot. Han har väl en önskning att fortsätta driva det, men eftersom jag bekostat mer än hälften av köpet (lån) tror jag inte han har råd.
    Han har fått för sig att värderingen hanmar runt 400 tkr.

  • Äldre 19 May 11:07
    #3
    Orolig12 skrev 2016-05-19 11:04:00 följande:

    Vi äger 50/50, båda är firmatecknare, han är ordförande och jag är styrelseledamot. Han har väl en önskning att fortsätta driva det, men eftersom jag bekostat mer än hälften av köpet (lån) tror jag inte han har råd.
    Han har fått för sig att värderingen hanmar runt 400 tkr.


    Ska det inte drivas vidare av någon av er är det enklast om ni säljer företaget och delar på överskottet alternatvit likviderar och säljer tillgångarna.


  • Bsod
    Äldre 19 May 14:30
    #4

    Normalt sett gör man nån form av kassaflödesvärdering, för att se ungefär hur ekonomin ser ut i bolaget. Ett café är ju inget självspelande piano (som att köpa aktier i börsnoterade bolag) så multiplarna som man köper till är ofta väldigt låga, eftersom risken är hög och arbetsinsatsen likaså. Men det beror naturligtvis på läge med mera. 

    i sammanhanget spelar det ingen roll vad ni köpte det för (ni kanske köpte det för dyrt helt enkelt), det är företagets framtida vinster som är intressant. 

    Enklast är att sälja till tredje part, då får ni marknadsvärdering. 

    Ett annat alternativ är ju att ni försöker vaska fram en köpare, och ser om din respektive kan/vill bjuda över köparen. Då får du också marknadspris, men han kan driva det vidare. 

  • Äldre 19 May 21:12
    #5
    Bsod skrev 2016-05-19 14:30:00 följande:

    Normalt sett gör man nån form av kassaflödesvärdering, för att se ungefär hur ekonomin ser ut i bolaget. Ett café är ju inget självspelande piano (som att köpa aktier i börsnoterade bolag) så multiplarna som man köper till är ofta väldigt låga, eftersom risken är hög och arbetsinsatsen likaså. Men det beror naturligtvis på läge med mera. 

    i sammanhanget spelar det ingen roll vad ni köpte det för (ni kanske köpte det för dyrt helt enkelt), det är företagets framtida vinster som är intressant. 

    Enklast är att sälja till tredje part, då får ni marknadsvärdering. 

    Ett annat alternativ är ju att ni försöker vaska fram en köpare, och ser om din respektive kan/vill bjuda över köparen. Då får du också marknadspris, men han kan driva det vidare. 


    Problemet är att han ev. vill köpa ut mig för 200 tkr, men jag vet att han lätt säljer det sen för 800. Hur kan jag lita på dessa företagsmäklarna? Det är rätt mycket "under bordet", särskild där jag bor
  • Bsod
    Äldre 20 May 00:32
    #6

    Men sälj till 3:e part? Du kan väl anlita nån seriös mäklare som inte går i din mans koppel? Vill din man bjuda 200 så får väl han göra det? Om det nu är så lätt att sälja för 800 kkr så borde väl mäklaren i alla fall hitta nån som vill bjuda 600-700 kkr eller? Då får du ju mer än 200 kkr i alla fall?

    Sen om det är pengar under bordet eller ej, så borde väl dessa tillfalla dig till 50%? Hur man betalar för företaget har väl lite att göra med värderingen av företaget? Det är ju en moral o skattefråga. Sen är det väl inte något som jag rekommenderar. Känns som risken är stor för blåsning eller rån eller liknande. Och det är ju inte så praktiskt att ha ett par 100 kkr hemma i svarta pengar. Och du kan ju inte sätta in dem på banken heller.

  • Äldre 20 May 08:19
    #7
    Orolig12 skrev 2016-05-19 21:12:23 följande:
    Problemet är att han ev. vill köpa ut mig för 200 tkr, men jag vet att han lätt säljer det sen för 800. Hur kan jag lita på dessa företagsmäklarna? Det är rätt mycket "under bordet", särskild där jag bor
    Om du vet att bolaget går att sälja för 800 kkr och han endast erbjuder dig 200 kkr för din halva så köp lös ut honom för 300 kkr i stället och sälj sen för 800 kkr.

    Alternativs, som ovan, sälj företaget på en öppen marknad.


  • Äldre 20 May 16:23
    #8
    Kjell2 skrev 2016-05-20 08:19:43 följande:
    Om du vet att bolaget går att sälja för 800 kkr och han endast erbjuder dig 200 kkr för din halva så köp lös ut honom för 300 kkr i stället och sälj sen för 800 kkr.

    Alternativs, som ovan, sälj företaget på en öppen marknad.


    Ja, det hade jag gärna gjort om han ville det. Nu är det så att jag kommer att köpa honom från huset, och jag är inte intresserad av att driva det, för lite förtjänst vitt, mycket jobb. Helst av allt vill jag sälja det, men det vill inte han så klart. Och eftersom han värderar det så pass lågt, tror jag att vi kommer gå via rätten.
    I västa fall blir det exekutiv försäljning, men hellre det än att han tjänar en halv miljon som han och hans golddiggerska ska slösa bort.
Svar på tråden Företagsvärdering/försäljning