• CarroAN

Föräldrapenning + lön

Hej, jag är nu föräldraledig med mitt första barn och har lagt in fp 7 dagar i veckan. Dock har jag jobbat lite sporadiskt hela tiden, någon timme här och där när han har sovit och sista tiden har morfar varit barnvakt så att jag ska kunna jobba (bebisen vill inte längre sova på dagen nämligen). Nu ska jag få ut lön för det jag jobbat och självklart ska jag ju dra bort motsvarande från försäkringskassan.

Frågan är hur jag gör detta korrekt. Jag har jobbat totalt ca 30 h, tar jag bort det i hela dagar eller halva dagar? Är det fusk att göra på det sättet när det egentligen har varit utspritt över ca 2 månader?

• Svar på tråden Föräldrapenning + lön
  • Anonym (Feline)

Du ska ju söka ersättning så korrekt som möjligt. Dvs 1/2 dag om du jobbat resterande tid, 1/8 dag om du jobbat en timme osv.
    Så jag skulle rapportera in det precis så som jag jobbat. Möjligen att jag skulle slå ihop två halvtimmar till en hel timme (alltså 1/8) annars blir det väldigt pilligt.
    Men ju mer korrekt desto bättre.

• Anonym (Petig)

Gör att vara korrekt ska du rapportera 1/8 dels dag (1 timme av 8) 1/4, 3/4, 1/2 eller 1/1 fördelat per dag du arbetat. Alltid avrundat nedåt.

Arbetar du tex 3 timmar (om 8 är ordinarie) får du ansöka om 1/2 = 4 timmar. 3+4=7

Det är helt värdelöst att man inte får avrunda "veckovis" så länge antalet timmar stämmer. Men såna är reglerna. Kontrollerar de detta ska alla tider du har rapporterat stämma med timmar per dag hos din arbetsgivare.

• mammalovis

Absolut minsta är ju att det ska stämma på månadsbasis så som lönen betalas ut, men det optimala är ju att ange korrekt. Dock har jag samlat ihop resterande tid när jag jobbat oregelbundet veckovis, så jag tagit ut fp på ledig tid. På ett sätt har jag ju haft barnet all tid jag inte arbetat, så fel har det inte varit. När jag jobbat med %-sats tog jag lägstadagar på helgen istället.

Svar på tråden Föräldrapenning + lön