• stumpan08

    undulat, hjälp!!!!

    halloj, igår flög det in en undulat hemma hos min svärmor, undrar om det finns någon expert som kan se ålder och kön på den lilla krabaten.

  • Svar på tråden undulat, hjälp!!!!
  • Anonym (Pippi)

    Är den blå på vaxhuden (ovanför näbben) är det förmodligen en hane. Han är nog vuxen, ungar har ibland mer kvar av den randiga täckningen. Försök gärna sätta mat och vattenskålen på ett annat sätt, gärna på väggen, så det är mindre chans ett han bajsar i skålarna. Har du någon djuraffär i närheten? De kan du fråga om tips och kanske tom låna ut en riktig bur.

  • stumpan08

    hej, ja vi tänkte köpa en bur i morn och kanske en liten kompis. Men min svärmor ville veta kön och hon var säker på att det var en ung hona, men hon hade alltså helt fel...är det bättre att köpa en hona eller hane?

  • Anonym (Pippi)

    Ibland kan det vara svårt att se färgen, jag hade tex en som jag var helt säkert att det var en hane, tills hen började bli vit på vaxhuden och senare gick in i holken och la ägg, så helt säker kan man aldrig vara här i livet ;). En hane till eller en hona är smaksak. Vad jag hört iaf är att man ska aldrig ha flera honor än hanar om man har fler än två. Prata med dem i djuraffären, de vet nog mer än mig! Lycka till, söt är han iaf!

  • Anonym (Pippi)

    Blå brukar vara hane, brun = hona, men som sagt var, ta det med en nypa salt. Det är inte alla undulater som läst instruktionsboken :)

  • Jag är bara jag

    Köp ingen fler. Då blir de inte tama alls. Dessutom riskerar ni ungar i parti och minut. Vi hade bara ensamma hanar när jag var barn och de blev supertama och roliga. Glad

  • stumpan08

    ok, men hen verkar vara väldigt ledsen och är det inte bättre att köpa en kamrat då eller? tack för ala som svarat :D !!!

  • Jag är bara jag
    stumpan08 skrev 2016-05-19 21:36:53 följande:
    ok, men hen verkar vara väldigt ledsen och är det inte bättre att köpa en kamrat då eller? tack för ala som svarat :D !!!
    Nej, den är moloken för att den inte är hemma. Är den van vara ensam är en kompis absolut inget den saknar.
  • Anonym (Pippi)

    Fast, du vet ju inte om den är van att ha flera kompisar? Det går att få riktigt tama och sociala undulater även om man har flera. Hur mycket är din svärmor hemma? Hur mycket sällskap kommer han få om ni inte köper en kompis till honom?

  • stumpan08

    både jag och min svärmor har haft undulater innan, så jag är villig att ta hen hem till mig, är väldigt van vid fåglar, vi har haft både ara, nymfparakiter och undulater, så det jag vill göra är det bästa för hen, när jag kollade youtube på undulater så sjöng de och hen började genast sjunga och var jätte nyfiken, så de verkar som hen är van vid sällskap...

Svar på tråden undulat, hjälp!!!!