• Katten13

Gravid vad gör jag nu??

Hej! Har precis fått reda på att jag är gravid och är i vecka 2 eller 3. Vad ska jag göra nu/tänka på nu? Graviditeten är önskad då vi försökt ett tag

• Svar på tråden Gravid vad gör jag nu??
  • Linnis92

Nu ska du ringa ditt MVC för ett inskrivningssamtal som sker kring vecka 8-10 eller så, jag hade mitt i vecka 9.

Sen ska du gå till Apoteket och köpa vitaminer "Gravid" och så ska du äta dom enligt anvisningarna. Sen ska du slappna av och leva.

• Melloj

Stort grattis!

Njut en massa sen kan du ringa Mödravårdscentralen om en veckas tid och berätta att du är gravid. Första mötet på MVC tror jag sker i vecka 8 sen rullar det bara på. Gå in på Livsmedelsverket och läs om vad du får och inte får äta. Stort lycka till! Det är det bästa i livet!

• Jag är bara jag

Inskrivning kan vänta till v.10 minst. Hälsosamtal behövs bara om du inte lever som man ska. Och v.2 är man inte ens gravid så v.5 är du nog i. Flört

• Katten13

Nu har jag ju bara gått efter vad Clearblue digitala test visat och de visade 2-3 veckor :) Ska jag alltså redan ringa MVC om cirka en vecka för att boka tid för besök längre fram? Eller borde jag vänta.

• Linnis92

Ett annat tips, sålla bland trådarna här på familjeliv. Läs helst inget som har rubriker om missfall och sånt, det är oerhört stressande, vilket inte behövs.

• Katten13

Men blir lite förvirrad nu. Om de frågar vilken vecka jag är i? De enda jag vet är ju att testet visade 2-3 veckor samt att mensen uteblev denna månad. ( hade faktiskt en liten blödning men inte alls som mensen brukar vara så var orolig men visade ändå gravid)

• Jag är bara jag
    Katten13 skrev 2016-05-19 21:22:22 följande:
    Nu har jag ju bara gått efter vad Clearblue digitala test visat och de visade 2-3 veckor :) Ska jag alltså redan ringa MVC om cirka en vecka för att boka tid för besök längre fram? Eller borde jag vänta.
    Det räknas efter äl/befruktning, men graviditeten räknas 2 veckor till. Ägglossning är v2+0.  Du kan gott och väl vänta, det händer liksom inget om du inte väntar. Glad Om du -gudförbjude!- skulle få missfall är det bara jobbigt att behöva boka av inskrivningen. Jag skrev in mig i veckan och är i v.12. I normala graviditeter händer sen inget alls förrän RUL v.19-20.
  • Linnis92

De kommer antagligen att fråga efter senaste mensens första dag, så räknar dom själva :)

Svar på tråden Gravid vad gör jag nu??