• Anonym (married)

Barnfritt bröllop - går du eller stannar hemma?

Så här i bröllopstider, hur gör du om du blir bjuden på ett barnfritt bröllop? Fixar barnvakt och går, låter en av föräldrarna stanna hemma, eller resonerar du som så att får inte barnen gå så tänker du inte heller gå utan stanna hemma och  tjura? Eller tackar du bara artigt nej utan att bli kränkt? 

Många verkar inte kunna göra något alls utan sina barn, utan ser det som en ren kränkning att inte barnen automatiskt räknas med när man blir bjuden på något. Bröllopen ska även enligt dessa anpassas efter barnen, ingen hög musik, inga långa tal, ingen alkohol osv. Hur tänker man då? 

www.metro.se/metro-debatt/ta-inte-med-era-barn-pa-brollopet-njut-i-stallet-av-livet-med-andra-vuxna/EVHpei!wkSSRyIBy76sc/

• Svar på tråden Barnfritt bröllop - går du eller stannar hemma?
  • LimeLine

Jag gifter mig om ungefär ett år. Vi kommer att ha barnfritt - mest med tanke på att vi vill servera skumpa och jag vill inte behöva fokusera på andras barn under "vår" dag. Vi har inga egna barn. De flesta av våra vänners barn har dessutom diagnoser och KRÄVER uppmärksamhet på ett sätt som inte riktigt passar med vår tillställning.

En annan tanke (men inte en riktig anledning till) att vi har barnfritt är min mamma - hon blir liksom alltid barnvakt så fort det finna barn med i sammanhanget och för en gångs skull tycker jag hon ska få slippa det..

• kaffe

Jag tycker det är självklart att dom som bjuder sätter reglerna.  Vill dom ha barnfritt så är det det som gäller. Kan man inte  eller vill man inte gå utan sina barn tackar man artigt nej utan att ge värdparet dåligt samvete. 

• Anonym (Inte sur)

Beror lite på åldern på barnet och tillgång på barnvakt. När vi var bjudna på barnfritt bröllop när dottern var 3 år kunde min kompis sitta barnvakt så då gick vi båda två.

Nu är vi bjuda på bröllop igen i sommar men då vi har en liten som ammas en hel del fortfarande och bröllopet är långt bort (i annat land) lutar det åt att mannen går själv. Vi funderar dock på att resa dit allihopa och träffa brudparet före eller efter bröllopet istället (men barnen och jag stannar på hotellet under själva bröllopet då det är barnfritt).

Sura skulle jag absolut inte göra. Brudparet bestämmer hur de vill ha det. Däremot förutsätter jag att de inte blir sura heller om det nu är så att båda inte kan komma p g a barnen.

• Kjell2

Om man bjuder in till en tillställning och ställer krav på tid, plats, klädsel, vilka som får komma mm så får man acceptera att alla kanske inte kan och tackar nej.

Finns det gäster man absolut vill ska närvara får man stämma av innan vad som funkar.

• Anonym (hepp)
    Anonym (married) skrev 2016-05-20 11:06:35 följande:
    Så här i bröllopstider, hur gör du om du blir bjuden på ett barnfritt bröllop? Fixar barnvakt och går, låter en av föräldrarna stanna hemma, eller resonerar du som så att får inte barnen gå så tänker du inte heller gå utan stanna hemma och  tjura? Eller tackar du bara artigt nej utan att bli kränkt? 

Många verkar inte kunna göra något alls utan sina barn, utan ser det som en ren kränkning att inte barnen automatiskt räknas med när man blir bjuden på något. Bröllopen ska även enligt dessa anpassas efter barnen, ingen hög musik, inga långa tal, ingen alkohol osv. Hur tänker man då? 

www.metro.se/metro-debatt/ta-inte-med-era-bar...!wkSSRyIBy76sc/
    Jag går. Eftersom det inte är jag som gifter mig är det inte jag som bestämmer ramarna. Det är brudparet. OM galoscherna inte passar stannar jag hemma.
  • Linnis92

Beror på ålder på barnet/barnen. Har jag ett spädbarn som ammas hade jag tackat nej. Men är barnen lite större så hade jag försökt ordna med barnvakt och gått men kanske inte varit kvar till småtimmarna :)

• Anonym (H)

Hittar jag/vi barnvakt så går jag absolut.

Vi hade barnfritt på vårt bröllop. Alla med barn kunde komma förutom kvinnan i ett av paren, de hittade ingen barnvakt så endast mannen kom.
    Men skulle aldrig bli sur om någon inte kunde komma pga det. Ställer man såna krav så får man ju räkna med att alla kanske inte kan komma!

• Anonym (H)
    Anonym (H) skrev 2016-05-20 11:32:57 följande:

Hittar jag/vi barnvakt så går jag absolut.

Vi hade barnfritt på vårt bröllop. Alla med barn kunde komma förutom kvinnan i ett av paren, de hittade ingen barnvakt så endast mannen kom.
    Men skulle aldrig bli sur om någon inte kunde komma pga det. Ställer man såna krav så får man ju räkna med att alla kanske inte kan komma!

*Så går jag/vi absolut, ska det stå.
  • Anonym (Barnvakt!)

Jag försöker givetvis hitta en barnvakt.

Är det så att jag har ett ammande spädbarn så tackar jag nej och skickar sambon istället om han vill gå, annars uppvaktar med en gratulation på håll.

Svar på tråden Barnfritt bröllop - går du eller stannar hemma?