Inlägg från: Sven Erik Johansson |Visa alla inlägg
  • Sven Erik Johansson

Dödsstraff - Ja eller nej?

Anonym (!!) skrev 2016-05-20 11:27:35 följande:

Tycker ni att dödsstraff är moraliskt rätt/fel?
    Beror det på situation/brott eller är det alltid okej/alltid fel?
    Vad är era argument?

Tänk gärna på hela världen och inte endast Sverige när ni svarar, kan dödsstraff i t.ex Mellanöstern vara okej på terrorister som annars rymmer och dödar poliser/civila ifall man endast fängslar dem? 
    Eller är det moraliskt fel oavsett situation, land och brott?

För att tydliggöra anledningen till frågan: Dessa frågor har jag själv kommit på (dvs inte kopierat frågorna från en uppgift), eftersom att jag i en skoluppgift ska skriva ner MINA åsikter om dödsstraff. Eftersom jag inte har en tydlig åsikt (eller snarare, inte vågar uttrycka mig fritt) så vill jag gärna läsa er syn för att därefter förmodligen bilda en egen uppfattning.
    Jag tänker alltså inte kopiera era svar eller liknande. 

Jag är emot. Jag tycker det är bra att de stora läkemedelsbolagen stängt möjligheterna i USA att köpa deras produkter till avrättningar, nu senast Pfizer. Mycket har börjat gå i den riktningen.

Jag är mot dödsstraff , men för långa fängelsedomar där de intagna också får arbeta för sitt uppehälle och helst  producera ett mervärde för samhället också.

Rent teologiskt som troende kristen anser jag också att dödsstraff blir fel hur man än vänder på det. Om man avrättar någon som verkligen uppriktigt ångrat sitt/sina brott och dessutom kommit till tro på Kristus och skulle kunna bli produktiv i samhället och göra goda saker avrättar man en kristen broder eller syster och hur går det ihop med att vi skall älska varandra inom den kristna församlingen? Om  man å andra sidan avrättar någon som  inte kommit till tro på Kristus så sviker man enligt mig Jesu missionsbefallning och stänger möjligheterna för att vinna just den personen för Kristus, då man väljer att döda honom/henne i stället. Ja, jag vet att det finns en del kristna i utlandet som är för dödsstraff, men jag menar att det blir fel andligt sätt hur man än gör-dvs vem man än avrättar.

Den ledande profilen inom amerikansk anti-dödsstraffsrörelse var länge just en pastor ( kan man inte tro om man följer svensk TV:s/radios/tidningars förenklade o "religiöst sett analfabetiska" vinklade rapportering), pastor Joe Ingle som jag själv hört tala då jag var i Stockholm för att delta i en manifestation mot dödsstraff. Efter demonstrationen gick vi i grupper för att överlämna brev till olika länders ambassader. Just jag var med och gick till Pakistans ambassad vill jag minnas.
  • Sven Erik Johansson
    Johan75 skrev 2016-05-20 16:34:32 följande:

1. Som sportpappa skrev ovan så går det inte att kompensera för en felaktig avrättning. Det sker felaktigeter i det juridiska systemet hela tiden och att staten/samhället dödar en oskylldig är väldigt mycket värre än ifall flera skyldiga råkar gå fria, eller att de får leva fast de "förtjänar" döden.

2. Det funkar inte i ett större perspektiv. Länder med dödsstraff uppvisar inga tecken på att vara fredligare samhällen eller ha färre brott. Framförallt är ofta brotten som ger dödsstraff sådana där straffen inte är avskräckande. Möjligen skulle det funka med dödsstraff för att typ åka tunnelbana utan att betala, men det blir bara så knäppt. 

Moraliskt är lite tveksamt. Det finns uppenbarligen människor som förtjänar att dö och som världen klarar sig utan, eller rent av att världen är lite bättre utan dem. Men samhället i stort verkar inte må bra eller tjäna på dödsstraff. Snarare verkar brotten bli ännu grövre. 

Egentligen förtjänar jag också att dö, Jag vill ogärna peka ut vissa o säga " de förtjänar att dö", för då är det som att framställa mig själv som ett moraliskt föredöme.

Självklart måste det finnas polis, domstolar och fängelser, och för min del gärna långa fängelsevistelser med ordentligt med arbete, men  jag kan inte säga moraliskt ja till dödsstraff.
  • Sven Erik Johansson
    Johan75 skrev 2016-05-20 17:07:37 följande:
    Nu utgår jag enbart från mig själv, eftersom trådstarten är utformad så. Ser inte heller att man måste vara ett "föredöme" bara för att man anser att vissa människor förtjänar att dö. Menar jag att jag är bättre än dessa människor - ja, det gör jag. Men jag vet inte om det gör mig till ett föredöme. 
    Jag är däremot inte så säker på att jag är i mig själv bättre. Jag tror att vi alla bär på mycket skuld, även om vi inte kan dömas för något enligt den svenska lagen.

Under andra omständigheter hade troligen jag också begått vissa allvarliga brott.
    Jag fördömer handlingar men aldrig personer i sig själva. Självklart måste det finnas ett fungerande rättsystem och självfallet måste allvarliga brott hamna i domstol och de som begått dem få starka påföljder , men jag undviker formuleringar som att den eller den förtjänar att dö.

Jag anser mig inte så "god" att jag kan göra det.
  • Sven Erik Johansson
    Frigående Fru skrev 2016-05-21 16:40:04 följande:

Dödsstraffet bygger på religösa värderingar där man utgår från att man straffas efter döden och har i mina ögon ingen plats i ett säkert rättssamhälle. Dödsstraff är inget straff, det är att komma billigt undan jämfört med ett livstidsstraff.

Mycket märkligt tänk där menar jag.

Dödsstraffet  finns väl i officiellt ateistiska stater också, tänker på kommunistiska dito.

Dessutom: Vad skulle kopplingen vara mellan dödstraff här i världen och att straffas efter döden ? Förstår inte ett jota. Jag tror på efterräkningar efter döden om man inte har tagit emot den räddning som Gud, som älskar oss, vill räcka oss genom Kristus, men jag är emot dödsstraff. Faktum är att en av de centrala gestalterna i amerikansk anti-dödsstraffsrörelse länge har varit en pastor, pastor Joe Ingle, protestantisk pastor, och från katolskt håll har ett antal påvar uttryckt sig kritiskt mot dödsstraff. Jag har för mig att nuvarande påven uttalat sig generellt för ett över hela världen rådande avskaffande av dödsstraff.

Däremot håller jag med om att dödsstraff inte har någon ålats i ett rättssamhälle/demokratiskt samhälle.
  • Sven Erik Johansson
    Ascendere skrev 2016-05-24 09:17:32 följande:
    Nej, det behöver inte alls bygga på religiösa värderingar. Den dödade brottslingen är ju inte längre en fara för andra och medför inga kostnader för samhället. Därför kan det ju vara bättre för samhället att avrätta brottslingen.

Sedan är  inte "straff" nödvändigtvis ett självändamål som du tycks hävda utan ett medel att uppnå något, i det här fallet få en person att ändra ett oönskat beteende som gör hen till ett problem för övriga samhällsmedlemmar. Kan detta inte uppnås med mindre än att döda henom så är ju frågan vad man prioriterar, individens rätt till sitt liv eller övriga samhällsmedborgares rätt till säkerhet. 
    De juridiska processerna i samband med dödstraff kan vara mycket dyra pga  fallens allvarliga natur. Dessutom är jag för  fängelsedomar som medför att de dömda arbetar hårt i fängelset och arbetar för sitt uppehälle. Föredrar det framför dödsstraff.
  • Sven Erik Johansson
    Ascendere skrev 2016-05-24 11:09:02 följande:
    Tror hon menar ungefär att om man dödar någon så kommer hen till himlen och får därmed inget straff eftersom himlen är en bättre plats än en anstalt. Något åt det hållet, men jag tycker också det är ett ganska snurrigt resonemang.
    Ja, Det skulle ju innebära något helt annat än straff eller påföljd. Å andra sidan skulle man kunna tolka henne så att om man inte kommer till Guds rike blir det dubbelt straff eller påföljd.

Jag begriper inte hur hon menar helt och kommunistländer har ju också dödsstraff.
  • Sven Erik Johansson
    Johan75 skrev 2016-05-24 15:16:16 följande:
    Och om de vägrar arbeta?
    Det gör nog de flesta efter ett tag, t.ex om de är hungriga.
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (Go for it) skrev 2016-05-24 19:50:06 följande:

Självklart är dödsstraffet bra och borde lagstadgas i Sverige omgående.. när man kan vara 90%säker på att det är rätt gärningsman som begått brottet som är grovt nog så bör det tillämpas... 90% och 1 av tio blir oskyldigt dömd är för mig axeptabelt

Nyfiken principfråga : Skulle du vilja att ditt barn avrättades om hon/han begått något brott som medför dödsstraff?
Svar på tråden Dödsstraff - Ja eller nej?