• Johan75

Dödsstraff - Ja eller nej?

1. Som sportpappa skrev ovan så går det inte att kompensera för en felaktig avrättning. Det sker felaktigeter i det juridiska systemet hela tiden och att staten/samhället dödar en oskylldig är väldigt mycket värre än ifall flera skyldiga råkar gå fria, eller att de får leva fast de "förtjänar" döden.

2. Det funkar inte i ett större perspektiv. Länder med dödsstraff uppvisar inga tecken på att vara fredligare samhällen eller ha färre brott. Framförallt är ofta brotten som ger dödsstraff sådana där straffen inte är avskräckande. Möjligen skulle det funka med dödsstraff för att typ åka tunnelbana utan att betala, men det blir bara så knäppt. 

Moraliskt är lite tveksamt. Det finns uppenbarligen människor som förtjänar att dö och som världen klarar sig utan, eller rent av att världen är lite bättre utan dem. Men samhället i stort verkar inte må bra eller tjäna på dödsstraff. Snarare verkar brotten bli ännu grövre. 

Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    Sven Erik Johansson skrev 2016-05-20 17:00:42 följande:
    Egentligen förtjänar jag också att dö, Jag vill ogärna peka ut vissa o säga " de förtjänar att dö", för då är det som att framställa mig själv som ett moraliskt föredöme.

Självklart måste det finnas polis, domstolar och fängelser, och för min del gärna långa fängelsevistelser med ordentligt med arbete, men  jag kan inte säga moraliskt ja till dödsstraff.
    Nu utgår jag enbart från mig själv, eftersom trådstarten är utformad så. Ser inte heller att man måste vara ett "föredöme" bara för att man anser att vissa människor förtjänar att dö. Menar jag att jag är bättre än dessa människor - ja, det gör jag. Men jag vet inte om det gör mig till ett föredöme. 
  • Johan75
    Anonym (Skjut gräv tig) skrev 2016-05-20 16:48:34 följande:
    Trots allt lite komiskt att en ståndpunkt för många är att brottsligheten blir grövre ju grövre straff. Sant iof, går knappast att blunda för. Fast ställs en fråga om svensk rättsväsendet är det ett skämt pga för låga straff. (Möjligt att det inte är samma personer, men känner igen mönstret från många håll).

Går inte att kompensera? Går det med ett långt fängelsestraff? Helt okey att sitta inlåst 25år bara för man får lite pengar?
    Det är nog en balansgång. Tvivlar på att samhällen helt utan straff skulle resultera i nästan inga brott. Sen har det nog mycket att göra med skillnader i förmögenheter i samhället också. 
  • Johan75
    Sven Erik Johansson skrev 2016-05-20 17:19:29 följande:
    Jag är däremot inte så säker på att jag är i mig själv bättre. Jag tror att vi alla bär på mycket skuld, även om vi inte kan dömas för något enligt den svenska lagen.

Under andra omständigheter hade troligen jag också begått vissa allvarliga brott.
    Jag fördömer handlingar men aldrig personer i sig själva. Självklart måste det finnas ett fungerande rättsystem och självfallet måste allvarliga brott hamna i domstol och de som begått dem få starka påföljder , men jag undviker formuleringar som att den eller den förtjänar att dö.

Jag anser mig inte så "god" att jag kan göra det.
    Ja, vi skiljer oss åt.
  • Johan75
    Ascendere skrev 2016-05-24 09:12:12 följande:
    Punkt 1 gäller åt båda hållen: Återfallsrisken är exakt 0% för de som avrättas. 

Punkt 2 betyder inte nödvändigtvis att dödsstraff inte har någon effekt, man kan ju tänka sig att brottsligheten i dessa länder vore ÄNNU värre utan dödsstraffets avskräckande effekt.
    Förutom avskräckningseffekten har vi ju även effekten ovan, en död brottsling begår inga fler brott. 

Förtydligande: Jag har inte tydligt tagit ställning för eller emot dödstraff och har ingen stark åsikt i frågan utan är mest ute efter att utbyta idéer och åsikter. 
    Ja, men i mina ögon är en felaktigt avrättad människa mycket värre än risken för återfall. Framförallt i hur det skulle påverka hur medborgarna ser på samhället. 

Problemet är väl snarare att de brott som oftast leder till dödsstraff är sådana att förrövaren inte bryr sig om eventuella straff. Det handlar om brott som mord och liknande. Brott där hårda straff inte avskräcker. Om man införde dödsstraff på mildare brott misstänker jag att det skulle ge en avskräckande effekt, men samtidigt blir det märkligt med dödsstraff för typ klotter och parkera på handikapprutan. 

Sen är det ju frågan om vilka brott som skulle kunna ge dödsstraff. Hur många sådana brott har skett i Sverige där förrövaren tidigare dömts för liknande brott? Hur många brott med döden som tänkbart straff skulle vi kunna ha undvikit i Sverige?
  • Johan75
    Sven Erik Johansson skrev 2016-05-24 10:53:57 följande:
    De juridiska processerna i samband med dödstraff kan vara mycket dyra pga  fallens allvarliga natur. Dessutom är jag för  fängelsedomar som medför att de dömda arbetar hårt i fängelset och arbetar för sitt uppehälle. Föredrar det framför dödsstraff.
    Och om de vägrar arbeta?
  • Johan75
    Anonym (CE) skrev 2016-05-24 17:16:31 följande:
    Våldtäcksmän borde få dödsstraff eller kuken avklippt. Straffen för våldtäcksmän idag är INGENTING och det är så fel. 
    Även i de fall det handlar om en 14-årig flicka som haft frivilligt sex med sin 16-åriga pojkvän och hennes föräldrar har anmält det? Det skulle kunna resultera i en våldtäktsdom. 
  • Johan75
    Anonym (CE) skrev 2016-05-24 17:24:09 följande:
    Nej inte i sådana fall. Då är det ju föräldrarnas fel om dottern haft frivilligt sex. Jag pratar om andra fall. När en tjej blir våldtagen av x antal killar, anmäler det och det blir en rättegång. Men att killarna knappt får något straff för att tjejen "kunde sagt ifrån" 
    Fast det går ju att höja straffen för våldtäkt utan att vi hamnar i dödsstraff eller kroppsstraff. Problemet är att det alltid går att hitta ett fall som är "på gränsen". Det går att döma fel även vid sådana rättegångar. 

Även jag tycker att straffen är för låga vid många våldtäktsfall, men jag förstår också att det är en komplicerad situation.
  • Johan75
    Anonym (CE) skrev 2016-05-24 17:42:40 följande:
    ja abolut går det att höja straffen. Men det är sällan att man stöter på någon som kanske får mer än 3 år fängelse , och kommer ut efter 1 år. Det är enligt mig helt fel.
    Håller med.
  • Johan75
    Konservativ skrev 2016-08-03 12:50:43 följande:
    Narkotika och sexköp har inte så mycket med dödsstraff att göra. Hur du än gör så måste du ha ett rättsväsende och även om jag inte alls tycker om den nihilistiska rättstraditionen I Sverige så är den bättre än ingenting. Mer resurer till polisen, visst. men är det där problemen sitter? En tuffare poliskår som backas upp av en hård domarkår är den rätta medicinen mot diverse slödder.
    Det vore extremt olyckligt att släppa narkotikan fritt. Vi skulle få narkotikaberoende ungdomar en masse. Samma sak med sexköp. Det borde krininaliseras även på säljsidan. Äktenskapet är grunden för en harmonisk uppväxt. Spöstraff till dem som säljer och köper sex.
    Finns det empiriska bevis på att det funkar? Finns det länder eller samhällen som uppvisar de positiva effekterna du beskriver? Jag tvivlar.

• Johan75
    Konservativ skrev 2016-08-03 20:22:37 följande:
    Singapore är ett bra exempel.
    Ja, det stämmer ju. Däremot är ju Singapore ett väldigt annorlunda land jämfört med Sverige. De är i princip en stad. Väldigt mycket lättare att ha kontroll över. De har ett kameraövervakningssystem som nästan täcker varenda kvadratmeter av landet. 

Men visst - de har spöstraff för klotter. Klart det avskräcker. 
  • Johan75
    Konservativ skrev 2016-08-04 18:55:37 följande:
    EN viktig skillnad, det håller jag med om. På samma sätt är inte Sverige USA så jämförelser mellan länderna haltar där också. I praktiken skulle det bli oerhört få dödstraff som delades ut. När dödsstraffet fanns under slutet av 1800-talet så var det inte ens en avrättning per år. Visserligen var samhället mycket mindre våldsamt på den tiden men det visar ändå att svenska domare mycket ogärna delaade ut dödsdomar. Kungen/regeringen hade också makten att benåda och omvandla straffet till fängelse.
    I själva verket är frågan om dödsstraff helt död i Sverige. Andra länder har andra traditioner och det är inget svenskarna bör rynka på näsan åt. Dödsstraffet fungerar mycket bra i Asien. Mindre bra i USA där rättshaverister drar ut på processen i decennier.
    Jag tror dock inte att dödsstraff är avskräckande för de brott som man oftast tänker på när man pratar om det, det vill säga mord. De som dödar andra människor drivs ofta av känslor och motiv som gör eventuella straff ifall de skulle åka fast oviktiga. 

Däremot tror jag hårda straff för "småbrott" kan vara avskräckande. Just Singapore är ju kända för detta. De har även en mer reaktiv lagstiftning där man sätter hårdare straff i förhållande till hur vanligt brottet är snarare än hur "allvarligt" brott som begåtts. 
Svar på tråden Dödsstraff - Ja eller nej?