• Anonym (Orolig)

Gravid + Strålning. Hur orolig skall jag vara?

Min partner och jag har planerat barn ett tag och skall nu börja försöka. Läste för någon månad sedan om strålning överlag och kom in på vetenskapliga artiklar som pekade på diverse skador, exempelvis minskad fertilitet hos män som kontinuerligt har mobiltelefonen i en framficka (fanfanfan för alla timmar man suttit med laptop i knät - det lär väl ta ut sin rätt nu...).

Jag har efter att jag läste detta försökt dra ner på strålningen och har alltid mobilen i flightmode när vi sover.

Dock jobbar jag på ett IT-företag vilket innebär all möjligt strålning: Laptop, trådlöst bredband, trådlös mus och tangentbord, mobil osv. (alla har alltså detta). Även om jag själv inte jobbar med IT-utveckling kräver mitt arbete att jag ägnar många timmar framför dator. Med mitt jobb kommer också en förväntan på tillgänglighet så jag kan inte stänga av mobilen när jag kommer hem.

Vi bor på landet och har inget draget bredband till huset utan endast trådlöst bredband går att få. Dessutom bor vi relativt nära en av landets största flygplatser.

Hur tänker ni andra kring strålning när ni är gravida? Även om jag hittar artiklar som menar att det inte finns någon bevisad fara känner jag en väldig stress och oro.

www.stralskyddsstiftelsen.se/rad/barn-ar-sarskilt-kansliga/

www.dn.se/ekonomi/mobiltelefon-kan-ge-hyperaktiva-barn/

www.aftonbladet.se/halsa/barnhalsa/article16220189.ab

pcforalla.idg.se/2.1054/1.151590/sant-eller-falskt--10-myter-om-stralning-hardgranskas

• Svar på tråden Gravid + Strålning. Hur orolig skall jag vara?
  • Anonym (IFLS)

En foliehatt kan hjälpa.

• Anonym (Orolig)

Jag sa inte att det var farligt. Som jag skrev finns flera artiklar som menar på att det inte går att bevisa någon ökad risk.

Jag bad inte om negativitet utan tror det säkert finns fler gravida som är oroliga över olika saker och vill snarare höra hur andra tänker/hur jag bör tänka för att minska stress och oro.

• Anonym (5:egången gillt?)

Har aldrig haft den minsta tanke på strålning. Har ingen mobil ens. Min enda oro varje graviditet är missfall eftersom ingen hittills lett till barn.

• Anonym (Konspirationsteorier)

Du oroar dig i onödan. 

Det kan låta som ett skämt när man skriver att du skall ta på dig foliehatt. Men för de som är insatta och har minsta lilla hum låter du precis lika galen som om du hade sagt att du bar foliehatt... 

Så kort sagt, oroa dig inte, barn kommer när de kommer och det är inte för att du haft din laptop i knät eller jobbar vid en dator som det inte blir något....... 

• Anonym (?)

Men jisses! Det är ingen fara! Dessutom wi-fi har ingen strålning?

• Anonym (?)

Ska kanske tillägga att min sambo jobbar med att renovera ställverk, i cirka 4-5 år. Jag är nu gravid

• sportpappa
    Anonym (?) skrev 2016-05-20 18:49:01 följande:

Men jisses! Det är ingen fara! Dessutom wi-fi har ingen strålning?

Det är i och för sig sant att wi-fi i sig inte strålar eftersom det bara är en teknik och standard för trådlösa nätverk. Det är de trådlösa accesspunkterna och trådlösa nätverkskort som kommunicerar med varandra som strålar. Dock används ofta wi-fi i folkmun som benämning för det trådlösa nätverket.
    En trådlös accesspunkt strålar ganska mycket. Ungefär lika mycket som en mobiltelefon.
  • Harvester

Man ska nog inte ha mobilen vid pungen eller laptop i knät utan ngt under, ffa pga värmen skulle jag tro. Ingen vet ju riktigt långtidseffekterna av all strålning vi utsätts för idag så lite försiktig är väl bra att vara.

Btw strålar wi-FI också, hur ska infon annars komma till datorn??

• kaleidoskop88

Umm, har du läst lite om "strålskyddsstiftelsen"? Alltså det finns inget som heter så... Iaf inte något seriöst. Ingen av dina källor på artiklar är något du kan fästa någon vikt vid, sök på vetenskapliga, naturvetenskapliga artiklar istället (ex via riktiga sökmotorer för sådana) så får du fram artiklar som är kontrollerade och i större mån tillförlitliga

Strålsäkerhetsmyndigheten däremot kan du kika på. Lycka till och oroa dig inte för vad s.k. foliehattar skriver om på nätet, då kommer du bli rädd för allt. Plugga en kurs i strålningsfysik om du är intresserad annars!

Svar på tråden Gravid + Strålning. Hur orolig skall jag vara?