Gravid + Strålning. Hur orolig skall jag vara?
Min partner och jag har planerat barn ett tag och skall nu börja försöka. Läste för någon månad sedan om strålning överlag och kom in på vetenskapliga artiklar som pekade på diverse skador, exempelvis minskad fertilitet hos män som kontinuerligt har mobiltelefonen i en framficka (fanfanfan för alla timmar man suttit med laptop i knät - det lär väl ta ut sin rätt nu...).
Jag har efter att jag läste detta försökt dra ner på strålningen och har alltid mobilen i flightmode när vi sover.
Dock jobbar jag på ett IT-företag vilket innebär all möjligt strålning: Laptop, trådlöst bredband, trådlös mus och tangentbord, mobil osv. (alla har alltså detta). Även om jag själv inte jobbar med IT-utveckling kräver mitt arbete att jag ägnar många timmar framför dator. Med mitt jobb kommer också en förväntan på tillgänglighet så jag kan inte stänga av mobilen när jag kommer hem.
Vi bor på landet och har inget draget bredband till huset utan endast trådlöst bredband går att få. Dessutom bor vi relativt nära en av landets största flygplatser.
Hur tänker ni andra kring strålning när ni är gravida? Även om jag hittar artiklar som menar att det inte finns någon bevisad fara känner jag en väldig stress och oro.
www.stralskyddsstiftelsen.se/rad/barn-ar-sarskilt-kansliga/
www.dn.se/ekonomi/mobiltelefon-kan-ge-hyperaktiva-barn/
www.aftonbladet.se/halsa/barnhalsa/article16220189.ab
pcforalla.idg.se/2.1054/1.151590/sant-eller-falskt--10-myter-om-stralning-hardgranskas