kan man starta et företag under föräldraledigheten??
Hej
Jag är föräldraledig och tar ut 4-5 dagar föräldrapenning varje vecka. Efter sommaren ska jag börja jobba igen (nästan heltid förutom en halv dag i veckan då jag ska vara hemma med mina barn).
Jag ska starta eget företag som jag ska jobba med vid sidan av min anställning, alltså inte gå ner i arbetstid alls. Ett litet företag som jag inte räknar med har någon vinst på ett bra tag.
Jag undrar alltså om man kan starta företaget redan nu under sommaren då jag fortfarande är föräldraledig?
Jag tar naturligtvis inte ut föräldrapenning den tid då jag tänkte hålla på med företaget, vilket blir några timmar på helgen.
Jag har kollat runt bland all information som finns på nätet och funnit detta svar från försäkringskassan 2012;
"det är inget som hindrar att man startar eget företag samtidigt som är föräldraledig.
Det som gäller är att du inte kan ta ut hel föräldrapenning de dagar som du arbetar i företaget."
Då jag även hittat motsägande svar, dock inga fler från försäkringskassan själva, undrar jag nu om någon vet hur det är, det kan ju även ha ändrat sig sedan 2012, tänker jag. Någon som vet??