Anonym (ämnesomsättning) skrev 2016-05-30 12:34:29 följande:
Jag har i det närmsta NOLL ämnesomsättning. Detta trotts att jag tränar ett par timmar VARJE DAG, äter hälsosamt enligt menyer ihopsatta av dietister. Detta för att HÅLLA vikten, och om jag har tur gå ner ett kilo om året. Men ja jag är glad om jag håller vikten. Jag har sjukdomar som har med hormoner och skit att göra som gjort att det är så här...
(Mor) föreslog att jag ju kunde sluta äta för hennes mor på 70 talet överlevde minsann utan att äta... Men ja jag äter redan så lite som går för att överleva utan näringsbrist.
Följs noga av läkare. Men ser du mig och inte vet om det så ser du bara en överviktig människa och inte det kriget jag för och den ansträngningen jag gör. Jätte lätt för någon som (mor) att döma mig för för hennes del spelar det ingen roll om med vad jag har för historia, jag är tjock och skall därför skämmas och skammen skall få mig att gå ner i vikt... Trotts att det är det SÄMSTA man kan göra mot någon som redan mår dåligt, ger man upp så är det liksom kört och det är oftare skammen får en att ge upp än att kämpa.
Har själv gått ut från gym pga elaka kommentarer från folk om fetton på gym... och då kan jag ju inte låta bli att undra, jag får inte vara fet, men jag får heller inte träna...
Nu har jag ett gym som är bra och där folket är trevligt så nu är det bättre men det har varit mycket gråt när personer som (mor) suttit på sina höga hästar och skall lära mig att fetma är farligt, samtidigt som jag vet om att jag äter minimalt med kalorier om dagen (äter jag mindre får jag snabbt näringsbrist... har redan hänt några gånger...) samt tränar varje dag (och ja jag kör fullt ut......)...
Jag är helt enkelt trött på idioter som tror att hälsosam kost och träning är en magisk formel och bara man uttalar den rätt så VIPS blir man smal....
Nu va det inte riktat till mig MEN jag vill iaf säga jag förstår att du kämpar som fan och tycker det e sorgligt hur vissa bemöter dig. Dom dömer utan veta ett skit. Tänk om vi alla kunde va mindre dömande & mer stödjande mot våra medmänniskor! :)
Jag har turen va smal men reagerar på att överviktiga behandlas så respektlöst och att man tror det skulle hjälpa med skam beläggning. Asså fan va kefft när överviktiga får skam kastad på sig så dom drar sig för besöka gymmet eller stranden. Snacka om omöjligt läge.
Du e stark som kämpar vidare ändå. Även om det nog inte e enkelt så försök ignorera dom som säger elaka saker & ta hand om dig själv! Du e så värd få må bra!