Inlägg från: Ordinär Man |Visa alla inlägg
  • Ordinär Man

Bada som tjock

Det intressant hur väldigt mycket folk ska göra. Bara de har gått ner i vikt lite först. Bada!

• Ordinär Man

Jag tror att det mest är andra kvinnor som har åsikter.

Vi ska väl också nämna att det finns män, och kvinnor också förstås, som tycker om tjocka kvinnor. Om någon fetare trots smalidealet vågar sig till badet blir det naturligtvis ett plus.

• Ordinär Man

[quote=76662466][quote-nick]Anonym (badanka) skrev 2016-05-27 05:53:29 följande:[/quote-nick][/quote]

Så om man är för lat för anpassa sig till verkligheten, så låtsas vi att verkligheten är lättjans ideal.

• Ordinär Man
    SoulsWillRise skrev 2016-05-27 17:12:15 följande:

Men jösses, lägg ner. Vad tror du det hjälper just nu? Dom flesta vet vad fetma är och hur det uppstår så det där är bara onödigt.

Självklart ska även feta få bada utan elaka kommentarer. Problem uppstår däremot när detta ohälsosamma tillstånd normaliseras. Att det skulle vara fel att påpeka att det hälsosamma idealet är att vara smal. Och att om man gör det så skulle man påstå att feta skulle vara mindre värda.

Jag minns för övrigt tre feta elever i mina parallellklasser på högstadiet. Fler var de inte, för då var inte övervikt normalt. De är alla tre döda nu efter några tiotals år.
  • Ordinär Man
    Anonym (Wildrat) skrev 2016-05-28 15:13:30 följande:
    Hypotyreos är en av de sjukdomar som gör att man går upp i vikt. Hypotyreos är långsam ämnesomsättning. Vet du vad som gör sjukdomen värre? Att äta lite eller inte alls. Dvs vanlig svältbantning gör att man blir sjukare och i längden fetare. En del blir hjälpta av medicin men väldigt många går upp i vikt av den. Vikt som är svår att få ner.
    Sen finns det en sjukdom som heter lipödem. Har man det så har man sjuka fettceller på oftast rumpa och ben. Dessa sjuka fettceller går inte att banta bort. När de sitter så stannar de om man inte fettsugit sig vilket inte görs i Sverige. Ingen hjälp finns att få, inga mediciner. Många insjuknar redan vid puberteten och kommer sen leva med feta ben resten av livet.
    Självklart finns det sjukdomar. Hur vanliga är de? På 60-talet var det ytterst ovanligt med feta människor under medelåldern. Menar du att vi fått någon sorts virusepidemi som gör att så många isjuknat i dessa tidigare så ovanliga åkommor?

Eller är det så att folk lever så osunt nuförtiden att många blir feta redan i tonåren?
  • Ordinär Man
    Furienna skrev 2016-05-28 10:58:04 följande:
    Du är ju bara för vidrig. Tro mig på att övervikt är på inget sätt eller vis normaliserat. Om det var så normaliserat, varför är det då så svårt för mig att hitta kläder? Varför kan det bli svårt för mig ens att hitta en stol, som jag törs sitta på? Jo, för det är trångsynta idioter som du som styr världen och föraktar alla som är annorlunda.
    Märkligt vilka plötsliga utrop du åstadkommer tämligen omotiverat i olika trådar. Man undrar ju. Jag skrev att man självklart ska få bada utan elaka kommentarer. På samma sätt är jag inte spydig om någon behöver gå ut för att röka. Men varifrån kommer den där bilden med den feta kvinnan i inlägg #84, som håller upp en text jag parafrerar:
    "I wanted to be attractive
    But quitting smoking is a lot of work
    So I made a sign saying smoking is beautiful"

Nej, jag kan hålla med om att fetma inte är normaliserat. Där har du rätt. Däremot finns alla dessa försök att normalisera. Att vara smal ska vara den hälsosamma normen och idealet, det går faktiskt inte att argumentera

Är det stolarnas fel att du inte hittar någon att sitta på?
  • Ordinär Man
    Furienna skrev 2016-05-29 08:44:31 följande:
    Du kan ju också sköta dig själv och strunta i hur andra lever sina liv.
    Frågan var ursprungligen ifall en fet kvinna i tjugoårsåldern ska kunna bada. Självklart har jag svarat några gånger nu. Därefter svängde diskussionen över till fetma, hälsosamma ideal och normalisering av fetma.

Jag struntar i allmänhet hur andra lever sina liv. Knarkare, de motorcyklister som nu kommit ut och kör ihjäl sig i 200+ km/tim, och förstås de som går runt med en massa överflödigt fett.

Jag vet också att det inte är så bara att bli av med övervikt, för annars skulle alla naturligtvis göra det. Men jag tar mig faktiskt rätten att påpeka att fetma är farligt, och opponera mig mot försök att normalisera ett osunt ideal.
  • Ordinär Man
    Furienna skrev 2016-05-29 09:28:31 följande:

Jo, det går visst att argumentera. Jag har mina hälsoproblem. Och ändå vet jag att jag mår bättre nu än om jag skulle bli en hälsofanatiker, som bara kunde äta sallad och vara ute och springa i skogarna hela dagarna. För jag kommer aldrig att bli en sådan person. Jag gör allt för att äta lättprodukter och undviker även socker på grund av min diabetes, och det får faktiskt räcka för min del. Och ja, jag kräver min rätt att få vara rund. Och du tänker förstås inte på alla människor (framför allt tjejer i tonåren), som har fått anorexia och bulimi på grund av ditt älskade smalhetsideal?

Nej, självklart är det inte stolarnas fel. Men det är ett exempel på hur grymt världen är anpassad efter smala människor, som är sjuttio kilo lättare än jag. Ingen vill tänka på att vi överviktiga finns. Eller när folk tänker på oss, så får vi höra att vi får skylla oss själva.

70 kg!

Det är sannolikt att du dör i förtid av fettsot.

Du menar alltså att precis som det finns rullstolsramper och ljudsignaler vid övergångsställen, ska det finnas stolar som är anpassade till de som väger dubbelt så mycket som den hälsosamma idealvikten?
  • Ordinär Man
    Furienna skrev 2016-05-30 09:14:58 följande:

Det är ju också typiskt att du inte med ett ord kommenterar det jag skrev om anorexia och bulimi. Forska lite om de sjukdomarna, så får du se hur hälsosamt ditt smalhetsideal är. 

Det är helt andra sjukdomar. Är som en rökare skulle påpeka att alkoholism minnsan också är skadligt. Har inte med saken att göra.

Jag förstår att det kan kännas lite bättre för dig att ett osunt smalideal kan leda till sådana ätstörningar. Nu kan det i och för sig vara så att det har en av dessa sällsynta sjukdomar som gör att du går upp i vikt, men mer sannolikt att det är en ätstörning.

Alldeles oavsett är det fortfarande ett hälsosamt ideal att vara (lagom) smal.
  • Ordinär Man
    SoulsWillRise skrev 2016-05-30 12:32:17 följande:

Jag vägde 39 en gång i tiden och dom flesta tyckte det var snyggt och jag fick ofta höra att det inte syntes att jag hade barn. MEN enligt mig såg jag sjuk ut. Allting syntes på mig och det är svårt att tänka att tjejen på bilderna är jag. Så jävla fult att jag smäller av :D

Har någon påstått att det är hälsosamt att väga 39 kilo? (Om du inte är väldigt kort förstås.)
  • Ordinär Man
    SoulsWillRise skrev 2016-05-30 17:49:01 följande:

Hahaha ja dom flesta faktiskt :p Inte dom inom familjen men för övrigt. Jag håller dock inte med då jag mådde väldigt dåligt fysiskt. Men jag stod still på 39 kg under många år. Idag är jag ännu vackrare :D

Sjukt
  • Ordinär Man
    SoulsWillRise skrev 2016-06-06 10:33:28 följande:

Och hur kan det bli ditt problem? Om nån är riktigt riktigt fet, varför bryr du dig? Är det inte bara att kolla åt annat håll? Som sagt, dom flesta är ganska medvetna om hur dom ser ut, och det är dom som måste kämpa med sina problem, inte du eller jag, dom själva. Du kan stirra ut dom och tänka vilka tankar du vill om dom, men jag lovar, det gör inte saken bättre. Du kan döma dom hur mycket du vill, men det gör dom redan så bra själva utan att främlingar runt omkring ska lägga sig i. Är du perfekt själv? :)

MER KÄRLEK OCH MINDRE HAT <3 <3 <3 <3

Därför att folk med dessa påstådda hormonrubbningar har ökat epidemiartat de senaste åren. Jag skulle vilja påstå att de feta är latare än andra, då jag inte heller tror att lättjan ökat explosionsmässigt. Men att hålla på att skylla på olika åkommor än just fetman är inte bra.
  • Ordinär Man
    SoulsWillRise skrev 2016-06-06 13:05:08 följande:

ÄNDOCK, dom är medvetna om problemet. Vi runt omkring ska inte lägga oss i hur andra ser ut eller lever. Det är dom som måste göra nåt åt problemet. Vilka fan är vi att lägga oss i det? Är vi bättre än dom? Hell no. Tro mig, dom är medvetna om problemet utan att vi ska behöva lägga oss i. Vi har inte ens rätt att lägga oss i.

Det är riktigt. Men då vill jag slippa dåliga ursäkter för att de är feta.
  • Ordinär Man
    SoulsWillRise skrev 2016-06-06 18:39:43 följande:

Jaja, orkar inte diskutera mer :) Haft en överjävlig helg och orkar inte :p

Nej, det är klart. Alkoholberoende botas med hårdare tag, matberoende med love.
Svar på tråden Bada som tjock