Inlägg från: Anonym (hälsosam) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hälsosam)

Bada som tjock

Furienna skrev 2016-05-29 09:28:31 följande:

Jo, det går visst att argumentera. Jag har mina hälsoproblem. Och ändå vet jag att jag mår bättre nu än om jag skulle bli en hälsofanatiker, som bara kunde äta sallad och vara ute och springa i skogarna hela dagarna. För jag kommer aldrig att bli en sådan person. Jag gör allt för att äta lättprodukter och undviker även socker på grund av min diabetes, och det får faktiskt räcka för min del. Och ja, jag kräver min rätt att få vara rund. Och du tänker förstås inte på alla människor (framför allt tjejer i tonåren), som har fått anorexia och bulimi på grund av ditt älskade smalhetsideal?

Nej, självklart är det inte stolarnas fel. Men det är ett exempel på hur grymt världen är anpassad efter smala människor, som är sjuttio kilo lättare än jag. Ingen vill tänka på att vi överviktiga finns. Eller när folk tänker på oss, så får vi höra att vi får skylla oss själva.

Du har rätt att se ut precis hur du vill. Men tycker inte att fetma är något eftersträvansvärt allmänt ideal. Varför skulle det vara det?
  • Anonym (hälsosam)
    Furienna skrev 2016-05-30 09:14:58 följande:

Det är ju också typiskt att du inte med ett ord kommenterar det jag skrev om anorexia och bulimi. Forska lite om de sjukdomarna, så får du se hur hälsosamt ditt smalhetsideal är. 

Det handlar inte om ett smalhetsideal utan om ett hälsoideal. Man behöver inte vara pinnsmal för att vara hälsosam. Men man är/blir oftast normalviktig av att leva hälsosamt.

Sedan sätt dina sjukdomar i perspektiv. Om vi ska vara riktigt krassa orsakar livsstilssjukdomar minst lika mycket lidande som anorexi/bulimi. Folk som dör unga av hjärtinfarkter. Får svårläkta bensår av diabetes. Långtidssjukskrivningar med medföljande depressioner på grund av utanförskap och fattigdom orsakat av fetmaorsakad ledbesvär. Halvsidesförlamning av stroke i tidig medelålder. Inte så kul. Så sluta förhärliga en osund livsstil.
  • Anonym (hälsosam)
    Furienna skrev 2016-05-30 10:09:02 följande:

Jag har inte förhärligat något. Men jag tycker att folk ska sluta lägg sig i min vikt. Det är min sak om jag får alla de där sjukdomarna, inte din.

Jag skiter fullständigt i din vikt. Så länge du inte försöker pracka den på oss andra.
  • Anonym (hälsosam)
    Furienna skrev 2016-05-30 10:24:13 följande:

Har jag prackat min vikt på någon? Det var en nyhet för mig...

Nej det har du rätt i. Läste igenom dina inlägg i tråden och ditt budskap verkar vara att man inte behöver eller bör skämmas för sin kropp, oavsett hur den ser ut. Det håller jag helt med dig om :)
  • Anonym (hälsosam)
    Anonym (ämnesomsättning) skrev 2016-05-30 11:29:02 följande:

Vägra du att tro det och var glad om du slipper det... Och ja man kan klara dagar till och med veckor utan mat, men det är INTE nyttigt för kroppen. Det är faktiskt till och med farligt. Men tro mig, jag har provat det också, till ingen nytta för måste alltid börja äta igen för att inte få sjukdomar till följd av näringsbristen. Läkare övervakar mig och jag går ständigt på besök med blodprov och skit för att hålla vikten och inte ränna iväg uppåt. 

Ja du är tjockskallig. Spelar ingen roll om du är smal som en spetta om du är det. Men ok tjänar inte mycket att förklara det för dig för du kommer inte förstå det. 

Lustigt det där hur vissa inte inser hur idiotiska de är... Hur de gör bort sig och gör sig löjliga med sin ignorans.

Fattar ingenting. Blir du tjock och får näringsbrist av hälsosam mat?
  • Anonym (hälsosam)
    Anonym (ämnesomsättning) skrev 2016-05-31 09:35:22 följande:

Saken är den att du inte kan se på en person varför den har den kropp den har. Så låt bli att döma och se ner på folk eftersom du inte vet varför, och du faktiskt själv kan hamna i den sitsen....

Jag var smal tills jag var runt 25.... sen blev jag sjuk... Jag hade perfekt form, jobbade på klubbar utomlands som gogodansare, rörde mig bland VIP´s osv... Men sen *poff*.... så blev jag sjuk... Och inget jag gjorde hindrade viktuppgången.. Tog år innan de kunde ge mig en diagnos... Nu är jag 35+ och har helt enkelt accepterat den situation jag är i. Bara önskade att folk slutade döma mig när de inte vet NÅGOT. 

Vad har du för hormonrubbning?

Jag kan varmt rekommendera lchf som viktminskningsmetod och för att komma till rätta med hormonrubbningar.

Skulle dock vilja rekommendera lchf med mycket grönt (dock ingen frukt) samt inget rött kött.
  • Anonym (hälsosam)
    Anonym (ämnesomsättning) skrev 2016-06-07 07:25:59 följande:

Nej jag MÅSTE äta rött kött, för det innehåller mycket järn som jag bla behöver väldigt mycket av, äter mycket grönt och inte så mycket kolhyderater men nej jag får inte utesluta det . Jag måste äta balanserat. lagom mycket av allt. 

Som sagt följs av läkare och dietister så vet om att jag äter rätt. 

Ja du får i dig järn från rött kött. Men du får även cancer av det om du har otur.

Det finns andra bra järnkällor än rött kött.
  • Anonym (hälsosam)
    Anonym (ämnesomsättning) skrev 2016-07-11 12:47:41 följande:

Du kan få cancer av så mycket... bara idioter tror att en balanserad kost ökar risken för cancer mer än vad tex bo i en stad och andas avgaser hela dagen gör, eller att äta kemiska tillskott... 

Jag är mer orolig för sånt än för att jag äter kött. 

Jag tar inte till mig järn från andra källor, min kropp tar helt enkelt inte tills sig järn från grönsaker och så vidare. 

Men hej du kanske vill få numret till mina läkare och dietister och berätta att du vet bättre än läkarvården som följt mig i snart 20 år när jag började bli sjuk... 

Det är onödigt att oroa sig i onödan. Var och en får göra en kalkylerad risktagning med sitt liv. Och sedan förändra det som de kan och vill påverka. Och släppa tankarna på resten eftersom det ändå inte ger någonting.

Du får gärna äta kött för min del. Och leva och tänka precis hur du behagar.
Svar på tråden Bada som tjock