Inlägg från: SoulsWillRise |Visa alla inlägg
  • SoulsWillRise

Bada som tjock

Anonym (mor) skrev 2016-05-28 18:18:44 följande:

Man kan säkert använda ett mer skonsamt tilltal men andemeningen ska vara tydlig.  Tror du att man hjälper en alkoholist (t ex) genom att dalta och gulla och stryka medhårs? Anorektiker är tack och lov inte lika vanliga som den motsatta gruppen.

Nej man ska självklart inte dalta med alkoholister, jag tycker inte ens att man ska hålla på och dalta med barn. Men jag tror inte heller den hårda vägen är rätt väg. Du kan ju prova att säga till en alkoholist att du MÅSTE sluta dricka. Det hjälper inte. Personen är säkert medveten om problemet, lika mycket som en tjock person är medveten om att denne är tjock. Vi behöver inte skambelägga. Det är bara dumt :p
  • SoulsWillRise
    Anonym (M) skrev 2016-05-28 20:27:56 följande:

En sak jag tycker ni borde veta är att alla vet hur man ska göra för att gå ner i vikt. Ät mindre och träna mer. Låter väldigt enkelt och det är det säkert för de allra flesta. För mig var det inte så enkelt jag hade nämligen en övervikt på 125 kg som mest och vägde när jag var 21 år över 200 kg. Anledningen att jag blev så stor beror på en ätstörning som utvecklades under en djup depression. Kan lova er att ätstörningen hade inte blivit bättre om någon hade fått för sig att få mig att skämmas än mer över min kropp än vad jag redan gjorde snarare tvärtom.

Idag är jag 29 år och har gått ner över 80 kg. Jag fick under några år i en kbt-behandling för att bryta mitt sjukliga ätbeteende men kan säga er att tankarna finns där fortfarande och har haft både ett och två återfall under åren. Jag har en del kilon kvar att gå ner men tar det i min egen takt och tänker inte skämmas över mina feta lår, min stora rumpa eller mage under tiden. Lev ert liv så lever jag mitt.

Hur menar du när du skriver äta mindre? Har du lust att utveckla det lite? :D
  • SoulsWillRise
    Anonym (M) skrev 2016-05-28 21:01:11 följande:

För de allra flesta som behöver gå ner i vikt är kaloriintaget högre än vad som förbränns. Genom att äta mindre kalorier går de allra flesta ner i vikt. Det finns dock de med olika hormonella störningar eller sjukdomar/syndrom som gör det omöjligt att gå ner om de inte ska svälta sig.

Min text var inte avsedd att tolkas som att allt handlar om att äta mindre utan snarare att problemen för en överviktig person kan vara mer komplexa.

Det har du såklart rätt i. Tänk om det vore så himla enkelt att gå ner i vikt som vissa tror. Det är mer komplicerat än så med tanke på att man måste ställa om helt i huvudet. Likaså med rökare, det är inte bara att sluta som vissa tror utan det handlar om två helt olika beroende. Det psykiska och fysiska. Det psykiska är svårare.
  • SoulsWillRise
    Anonym (mor) skrev 2016-05-29 05:04:04 följande:

Men det är väl större chans att alkoholisten slutar dricka om hen känner skam?

Men du, svara på min fråga är du snäll. Gör du så mot dina egna barn också? Vore det okej att skambelägga dom för att få dom så perfekta som du önskar? Skrämmer du dom till lydnad också? Nu försöker jag absolut inte skuldbelägga/skambelägga dig utan jag är uppriktigt sagt nyfiken :)
  • SoulsWillRise

Jag kan lova dig mor, om du behandlar dina barn eller vem som helst liiiite bättre så kommer du uppnå målet utan att behöva skambelägga eller skuldbelägga. Det finns andra bättre sätt.

• SoulsWillRise
    Ordinär Man skrev 2016-05-30 08:56:36 följande:

70 kg!

Det är sannolikt att du dör i förtid av fettsot.

Du menar alltså att precis som det finns rullstolsramper och ljudsignaler vid övergångsställen, ska det finnas stolar som är anpassade till de som väger dubbelt så mycket som den hälsosamma idealvikten?

Varför inte? Eller låt mig gissa, du skulle bli lika provocerad av en stol som är anpassad till en fet människa, precis som du blir provocerad av en fet människa? :D hur gör vi med dessa människor som tränar bodybuilding, och som kanske väger 100 kg "bara muskler" som en del säger. Ska vi inte anpassa stolarna efter dom heller då eftersom dom enligt dig väger för mycket? :)
  • SoulsWillRise
    Anonym (M) skrev 2016-05-30 09:27:28 följande:

Du kommer aldrig få något svar gällande anorexi eller bulimi. Jag har ställt frågan ett par gånger här om de skulle säga till en person med anorexi att det bara är att äta mer så går man upp i vikt men har inte fått något svar ännu.

Nä precis, och det är ganska tydligt vad dom tycker i den frågan: Bort med dom tjocka och in med dom smala. Skulle inte bli ett dugg förvånad om dom tycker att det är okej för en tjej att väga 40 kg för det är både snyggt och "hälsosamt".
  • SoulsWillRise
    Furienna skrev 2016-05-30 09:43:12 följande:

Tjejer med anorexia kan väga 30 kilo och nästan dö av undernäring. Men ja, allt är visst bättre än att ha överviktig.

Jag vägde 39 en gång i tiden och dom flesta tyckte det var snyggt och jag fick ofta höra att det inte syntes att jag hade barn. MEN enligt mig såg jag sjuk ut. Allting syntes på mig och det är svårt att tänka att tjejen på bilderna är jag. Så jävla fult att jag smäller av :D
  • SoulsWillRise
    Ordinär Man skrev 2016-05-30 15:14:04 följande:

Har någon påstått att det är hälsosamt att väga 39 kilo? (Om du inte är väldigt kort förstås.)

Hahaha ja dom flesta faktiskt :p Inte dom inom familjen men för övrigt. Jag håller dock inte med då jag mådde väldigt dåligt fysiskt. Men jag stod still på 39 kg under många år. Idag är jag ännu vackrare :D
  • SoulsWillRise
    Anonym (badanka) skrev 2016-05-31 01:48:35 följande:

Om det är så jobbigt, varför går du inte bara ner i vikt då? Eller har du också hormonstörningar?

Men allvarligt nu. Om det nu är så hiiiimla lätt att gå ner i vikt, varför gör inte alla det som är överviktiga?

Eller vilken fantasivärld lever du i? The sims där man får skapa sina människor själv och göra dom feta eller smala beroende på vilket humör du är på? Nånstans borde du inse att det inte bara är att gå ner i vikt, för då skulle det som sagt inte funnits några personer med fetma.
  • SoulsWillRise
    Anonym (badanka) skrev 2016-06-06 02:38:57 följande:

Trist för dig. Men du är ett undantag. De allra, allra flesta är tjocka för att de är lata och har dålig självkontroll. 

Och hur kan det bli ditt problem? Om nån är riktigt riktigt fet, varför bryr du dig? Är det inte bara att kolla åt annat håll? Som sagt, dom flesta är ganska medvetna om hur dom ser ut, och det är dom som måste kämpa med sina problem, inte du eller jag, dom själva. Du kan stirra ut dom och tänka vilka tankar du vill om dom, men jag lovar, det gör inte saken bättre. Du kan döma dom hur mycket du vill, men det gör dom redan så bra själva utan att främlingar runt omkring ska lägga sig i. Är du perfekt själv? :)

MER KÄRLEK OCH MINDRE HAT <3 <3 <3 <3
  • SoulsWillRise
    Ordinär Man skrev 2016-06-06 11:44:37 följande:

Därför att folk med dessa påstådda hormonrubbningar har ökat epidemiartat de senaste åren. Jag skulle vilja påstå att de feta är latare än andra, då jag inte heller tror att lättjan ökat explosionsmässigt. Men att hålla på att skylla på olika åkommor än just fetman är inte bra.

ÄNDOCK, dom är medvetna om problemet. Vi runt omkring ska inte lägga oss i hur andra ser ut eller lever. Det är dom som måste göra nåt åt problemet. Vilka fan är vi att lägga oss i det? Är vi bättre än dom? Hell no. Tro mig, dom är medvetna om problemet utan att vi ska behöva lägga oss i. Vi har inte ens rätt att lägga oss i.
  • SoulsWillRise
    Ordinär Man skrev 2016-06-06 13:29:24 följande:

Det är riktigt. Men då vill jag slippa dåliga ursäkter för att de är feta.

Jaja, orkar inte diskutera mer :) Haft en överjävlig helg och orkar inte :p
  • SoulsWillRise
    Ordinär Man skrev 2016-06-06 20:05:43 följande:

Nej, det är klart. Alkoholberoende botas med hårdare tag, matberoende med love.

Okej? Hänger inte alls med i ekvationen just nu. Det handlar väl snarare om motivation och vilja? Alltså egen vilja att förändra situationen? Inte med hårda tag eller kärlek.
Svar på tråden Bada som tjock