• Forumit

    Oskäliga affärsmetoder?

    Ett säljföretag bjöd på en tur i skärgårdsbåt, med produkter och orderböckerna redo. Färden varade i 3 timmar och det fanns inte sittplatser till alla, trots att detta var efter arbetsdagens slut. De bjöd först bara på drinkar och inget att äta, alkohol eller alkoholfritt så en del kunder blev berusade. Med tiden fick de något ätbart.


    Det oetiska oskäliga blir här att man stänger in kunder i en båt de inte kan komma ifrån utan att simma, man får rörlighet med för lite sittplatser, dåligt omdöme med alkohol och hunger.


    Order tillkomna under dessa betingelser bör vara lätta att bestrida?
  • Svar på tråden Oskäliga affärsmetoder?
  • Forumit
    Snövits skrev 2016-05-23 07:15:26 följande:
    Äh, man kan väl tacka nej till båtturen.

    Jag tycker inte det är oskäligt.
    Order tillkomna under dessa betingelser bör vara lätta att bestrida?
  • Forumit
    Griseknoen35 skrev 2016-05-23 07:44:54 följande:
    Du behövde inte dricka, du hade kunnat äta innan du gick på båten och du hade kunnat satt dig på golvet om du nu verkligen inte orkade stå, eller frågat någon som satt på en stol om du skulle få sitta en stund... Alltså det är ju lite vad man gör det till. Ens egna ansvar för vad man säger, att man inte dricker sig berusad, att man inte är hungrig osv när man är vuxen är stort.
    Jag som är affärsman var inte med, en kund berättade. Smart upplägg men "Order tillkomna under dessa betingelser bör vara lätta att bestrida?"
  • Forumit
    Kerubmamman skrev 2016-05-23 13:39:53 följande:
    Det enda jag reagerar på är att det inte fanns tillräckligt med sittplatser, men det är inget som rör affärerna det handlar om sjömanskapet. 

    Det är normalt med fördrinkar, det fanns alkoholfria alternativ. 
    Sedan kom även förtäring. 
    Att kunderna inte kan ta sig från båten - Ja, det visste de väl om när de tackade ja till turen? 
    Ja att stå i 3 timmar på en båt efter en hel arbetsdag är ingen höjdare, så när en stol blev ledig tog hon den och satt kvar resten av tiden.
  • Forumit
    Åsa skrev 2016-05-23 14:03:55 följande:
    Det låter som de spanska veckolägenheterna. Man behöver inte åberopa oetiska försäljningsmetoder. Vid försäljning utanför affärslokal gäller 14 dagars ångerrätt; det är bara att åberopa den. Inom de 14 dagarna förstås. Om man går och drar på det längre är det små möjligheter att kräva att få häva köpet.
    Distansavtalslagen men köpt är köpt och många har inte mod att backa ur.
  • Forumit
    sportpappa skrev 2016-05-23 21:08:32 följande:
    Om man inte har mod att tacka nej till en produkt ska man inte åka på event som säljföretag anordnar. Trodde kunden verkligen att det var en ren bjudresa utan företaget skulle försöka sälja något? Hade hon innan bestämt sig för att inte köpa något och ändrade sig sen?

    Varför komma dragandes med att bestridande av order på grund av oskäliga affärsmetoder när det bara är att ångra sig enligt distansavtalslagen? Känns som det krävs betydligt mer mod att försöka använda den förstnämnda metoden.
    Jag vet inte vem som har köpt något men hörde att man tog upp order, så jag insåg det fiffiga som affärsman att få mer sålt som folk ev. inte behöver.
Svar på tråden Oskäliga affärsmetoder?