Inlägg från: Utflykt i verkligheten |Visa alla inlägg
  • Utflykt i verkligheten

Ensam skällande hund

Vår granne har en hund som lämnas ensam hemma om dagarna. Stackaren står och skäller och skäller ända tills någon kommer hem, vilket inte är förrän på eftermiddagen. Skällandet börjar redan vid 8-snåret.

Vad är det som gäller för ensamma hundar? Jag har försökt prata med grannen men de öppnar aldrig dörren. Någon som har något råd att ge mig? Mitt hjärta värker för den stackars hunden som uppenbarligen inte mår så bra av att bli lämnad ensam så länge.

• Svar på tråden Ensam skällande hund
  • Utflykt i verkligheten
    Snövits skrev 2016-05-23 09:23:56 följande:

Ring djurskyddsombudsmannen i er kommun. Alla kommuner har en. Ring via kommunväxeln.

Så bra att det finns en sådan! Ringer dit omgående. Tack för snabbt svar!
  • Utflykt i verkligheten
    Snövits skrev 2016-05-23 09:23:56 följande:

Ring djurskyddsombudsmannen i er kommun. Alla kommuner har en. Ring via kommunväxeln.

Vår kommun har inte någon djurskyddsombudsman, så tyvärr har inte alla en. De hänvisade istället till polisen som hänvisade till Länsstyrelsen ifall det gällde djurplågeri, vilket de inte tyckte att det var.

Så nu är jag lite villrådig. Kanske får jag kontakta hyresvärden och ta det den vägen istället som föreslaget.
  • Utflykt i verkligheten

Hyresvärden är kontaktad. Har skrivit ett mail där jag har beskrivit situationen och berättat vilken lägenhet det gäller.

Ska även ringa Länsstyelsen och åtminstone höra efter var deras gräns för djurplågeri går. De kanske resonerar på annat vis än polisen. För jag håller med, att lämna en hund ensam så länge ÄR plågeri. Det är bara att hoppas att de håller med.

• Utflykt i verkligheten

Länsstyrelsen har fått in min anmälan nu. Så nu kan jag bara hålla tummarna och hoppas på det bästa.

Förstår verkligen inte hur man som hundägare inte fattar att hunden inte mår bra av att vara ensam så länge. Vi bor dessutom i ett område med flera hunddagis i närheten, så en lösning finns ju precis runt hörnet.

Själv har jag i perioder varit dagmatte, det lär ju finnas fler människor som gärna skulle vilja vara det om det nu saknas andra lösningar.

Svar på tråden Ensam skällande hund