• Asirna

Ska jag berätta för chefen att jag har ADHD?

Jag har själv ADD och har sagt det till min chef som vet vad det är eftersom han misstänker hans dotter har det.

Men ADHD har tyvärr något av ett "dåligt" rykte. Många tänker på de där skrikande barnen som springer runt och tjohar och har sig.

Du måste inte berätta för din chef om detta, men det kan också vara en fördel så han vet när du arbetar som bäst.

Sedan när man har en sådan diagnos som vi har, så är vi inte heller som alla andra med samma diagnos som oss.
    Så om du berättar för din chef, berätta också då vad ADHD innebär för dig, alltså t.ex. hyperaktivitet, rutiner, koncentrations svårigheter osv.

Vi som har detta som "diagnos" jag vill hellre säga en del av oss själva, har det som styrka men som även kan vara till sin nackdel.

Om du berättar, se då till att din chef får sin uppfattning om hur det är för dig :)

Har också rätt till stöd via arbetsförmedlingen och väntar just nu på kontraktet, är så otroligt skönt att min chef vet vad min diagnos innebär, han kan alltså förstå att jag lätt glömmer bort saker hela tiden.

Om du vill tjöta mer om detta får du gärna skriva, jag tycker det alltid är skönt att prata med andra som har ADHD/ADD då vi förstår oss på varandra förutom det mer "vanliga personerna ;)

• Asirna
    Anonym (Velig) skrev 2016-05-24 04:19:57 följande:
    Fast jag har redan gjort mig att rykte här som den lugna. Tänker att de fått lära känna mig som jag är och att det inte uppstått några problem, snarare tvärtom.

Vad har du fått för tjänst då?
    Då är det ju super! De lär nog bli lite chockade om du säger du har ADHD för lugnet är inte vad andra förväntar sig.

Jag arbetar som bartender,så gäller att hålla många bollar i luften, men händer ibland att jag glömmer av en boll ;)
  • Asirna
    Anonym (?????) skrev 2016-05-25 00:41:48 följande:

Kan du inte bara berätta att du önskar dagtid och inga dubbelpass, se hur det går?

Det är nog inte så jätte lätt att få pass på enbart dag tid i vården då det är stor brist på personal, då är det fördel att berätta man har sin diagnos för att få den hjälp man själv behöver.
Svar på tråden Ska jag berätta för chefen att jag har ADHD?