Inlägg från: Cyanea |Visa alla inlägg
  • Cyanea

Till dig som är gravid: Familjeliv - hustomtar och jubeloffer

Kan inte säga annat än att detta är klockrent. Så mycket märkligheter som är fakta här! Saker som i princip är omöjliga men som var och varannan person varit med om på Familjeliv. 

Jag fick gå till psykolog under graviditeten på grund av oro och hon sa precis samma sak, och vår profylaxkursledare sa det också. På forum gror myterna snabbt och blir vedertagna sanningar. Är man inte redan orolig och rädd så blir man väl det.  

Bra inlägg :) 

• Cyanea

Absolut, det finns många anledningar till att hänga här. Personligen har jag hållit till i forumet för oss som har svårt att bli gravida och vi som hållit på med IVF. Jag har fått oerhört nära vänner via den kanalen och ett stöd jag inte hittat ute i livet utanför. Men när man t.ex. läser trådar på gravid- och planerar barnforumen så är det skrämmande många märkliga grejer som cirkulerar som fakta, trots att det ofta är ren hörsägen eller myt (eller skitsnack). 

Allt är ju absolut inte skit, men man måste verkligen ha förmågan att sålla. Och man ska nog aldrig lita på svar man får (nu tänker jag ren fakta), utan snarare använda sig av det man lär sig för att göra vidare efterforskningar på egen hand. Jag har fått lära mig den hårda vägen att man måste vara extremt noggrann om man ska skriva en egen tråd, för vid minsta lilla laddning eller felsyftning kan det balla ur totalt. 

• Cyanea
    Ballerinan skrev 2016-05-25 16:36:12 följande:
    Ja jag håller med dig! Och söker man något negativt så är det bara det man får upp och tror att det är supervanligt.
    Exakt så! Jag var totalt livrädd för missfall, framförallt sena missfall när jag väl blev gravid efter IVF, och då såg det ut som att ungefär var tredje person varit med om det. Så är ju självklart inte fallet, men så ser det ut när man söker här ;) 
Svar på tråden Till dig som är gravid: Familjeliv - hustomtar och jubeloffer