Inlägg från: 8295 |Visa alla inlägg
  • 8295

Min hund går på mig

Hundar i flock råkar också gå på varandra ibland.

Min hane är duktig på att inte gå på oss när han passerar i soffan/sängen, däremot lägger han sig gärna rakt på oss för att mysa. Han har en viss uppfattning kring "aj", och hör han det brukar han flytta fötter/släppa leksaken om han råkat komma åt oss. Ligger jag under en filt har han dock svårt att förstå, då han anser det vara ett nytt lager inget man kan känna igenom.

Lyft bort den tass han ställt på dig och visa vars du vill att han lägger den istället. Hur gammal är han?

• 8295
    Ballerinan skrev 2016-05-25 09:48:59 följande:

Han är 3 år. Har inte tyckt att det varit jobbigt förrän nu när jag är gravid. Har nu tänka på varför han inte förstår att det gör ont på mig. Men jag kanske borde försöka med att visa att det faktiskt gör ont på mig än att blir arg på honom. Får väl börja pipa och säga aj. Aj funkar när vi leker och han biter för hårt, då känner han direkt att han gjorde illa en.

Om aj funkar i leksammanhang bör du föra över det till såna här situationer. Säg aj, flytta tassen, visa vars det är OK att stå och nöt in det beteendet. Puttar du bort honom förstår jag att han tänker "jaha nu får jag inte vara här" och blir förvirrad. Speciellt om beteende att gå på dig har varit tillåtet i 3 års tid.

Det är bra om alla förändringar du vill ha i hans beteende görs innan bebis kommer, så det inte blir en massa nytt omedelbart.
Svar på tråden Min hund går på mig