Inlägg från: Klickerträna |Visa alla inlägg
  • Klickerträna

Min hund går på mig

En tik hade väl signalerat till sin valp att det inte var okej, och så gör väl även vuxna hundar om de inte lärt sig tidigare.
    Om den misstolkar en knuff så testa med rösten när den är påväg att klättra upp på dig. Till min hund kan jag bara säga lite mörkt "app app" så avbryter hon och vet att hon var påväg att göra fel. Går inte rösten så putta inte bort utan ta tag och släpp, utan att avlägsna och se om hen backar själv. Alternativt lyft bort, men placera fortf i soffan.

• Klickerträna

Låter f.ö henne gå på mig ibland men kräver att hon låter bli när jag önskar. Hon väger klumpiga 10kg. Men ibland ber jag henne lägga sig på mig. Att dock bara traska över som ingenting är ju lite ohyfsat. Men min gör också så vid enstaka tillfällen.

• Klickerträna
    Gizmo skrev 2016-05-26 07:43:08 följande:

Det är väl självklart att din hund går på dig eftersom du har tillåtit det hela tiden. Hunden förstår inte varför den inte får göra det nu, du måste visa att det är du som bestämmer - inte hunden.

I vissa situationer bestämmer jag. I andra bestämmer min hund. Det handlar absolut inte om att hunden inte ska vara den som bestämmer, det handlar om vem som har företräde. Missgynnas jag av att hunden kliver på mig så bestämmer jag att det är opassande. Missgynnas hunden av att gå ut i regnet så får hunden bestämma att vi låter bli. Allt är situationsanpassat. Det är ett givande och tagande. Hunden kan ju inte tvingas bli totalt passiv och aldrig få bestämma.
Svar på tråden Min hund går på mig