• Alva123

Varför kastrera honkatt som alltid är inomhus?

Hej alla med katterfarenhet!

För drygt tre månader sedan blev jag kattägare för första gången. Honkatten var från början vildkatt och fångades in med 3 kattungar. När dessa var tillräckligt gamla fick jag ta hand om deras mamma. Min katt är, enligt katthemmet, gissningsvis c:a 3 år gammal.

Nu är det dags att kastrera (+vaccinera, id-märka etc). Hjälp gärna till att få mig att förstå varför jag ska kastrera henne.

Jag har surfat runt på nätet och de argument jag funnit som är FÖR kastrering är följande:

*Katten blir jämnare i humöret = Min katt är redan jämn i humöret.
    *Hon slipper att bli gravid, eller heter det dräktig? = Min katt är inomhus hela tiden och träffar ingen som kan göra henne med kattungar
    *Hon kommer att jama störande och åla sig runt i lägenheten när hon löper = jag har haft henne i tre månader och hon har inte gjort något tecken på detta alls. 
    * Risken för sjukdomar relaterade till livmoder och juver ökar = Detta är det enda hållbara argumentet i mina öron.

Förutom sistnämnda argument och förutom de argument jag "dissat" här ovan, varför måste jag kastrera henne? Hjälp!

Hälsningar Jag

• Svar på tråden Varför kastrera honkatt som alltid är inomhus?
  • SoulsWillRise
    EnAnonumius skrev 2016-05-26 07:10:16 följande:

Har du katterfarenhet alls? En katt är jämn i humören MELLAN löpen. Sedan när katten löper det är då man märker av "humörs ändringarna" och vissa katter blir så högljudda att grannar kan faktiskt klaga.

Katter löper en till två gånger om året.

/.../

*Hon slipper att bli gravid, eller heter det dräktig? = Min katt är inomhus hela tiden och träffar ingen som kan göra henne med kattungar

Även om katten blir en inomhus katt så är inte katter dumma. De kan faktiskt lyckas att smita ut när de löper hur mycket "försiktighetsåtgärder" man tar under den tiden då de löper.

/.../

*Hon kommer att jama störande och åla sig runt i lägenheten när hon löper = jag har haft henne i tre månader och hon har inte gjort något tecken på detta alls. 

Men snälla hon har nyligen haft kattungar och det är antagligen inte dags för henne att löpa på nytt ännu. Katter löper en till två gånger om året.

/.../

* Risken för sjukdomar relaterade till livmoder och juver ökar = Detta är det enda hållbara argumentet i mina öron.

Nej det är det inte. Här visar du på din direkta okunskaper om katter.

/.../

Alla argumenten ovan är lika giltiga.

Att du dissar de andra, utom den sista, beror på att du har direkt okunskap om katter. Det syns framförallt på ditt argument om att du har haft katten i 3 månader och "inte sett tecken på att hon ålar sig runt" och jamar störande".

Det är skitlätt att skaffa information om katter och hur "de funkar".

Rent ärligt så tycker jag det är lustigt att de ger (de som fångade in katten och hennes ungar) en vildkatt till en person som saknar, med tydlig upprepbarhet, katterfarenhet.

Ja herregud, det trodde jag aldrig men innan min gumma blev kastrerad så hoppade hon upp till handtaget på dörren när hon löpte. Nu har jag visserligen alltid dörren låst och vi bor i lägenhet högst upp så hade hon tagit sig ut hade hon bara kommit ut i trapphuset. Men det är verkligen som du säger, katter är inte dumma. Hon hoppade upp till dörrhandtaget antagligen för att hon visste att det var vägen ut trots att hon aldrig varit ute :p

TS, tro på vad vi säger att kastrering är det bästa för katten. Om du bara visste vilket helvete det är både för katten och djurägaren när den löper. Vissa katter slutar till och med att äta och dricka under tiden som den löper. Det är verkligen en bra och billig försäkring för ditt djur.
  • Tazzme
    SoulsWillRise skrev 2016-05-26 09:32:04 följande:
    Ja herregud, det trodde jag aldrig men innan min gumma blev kastrerad så hoppade hon upp till handtaget på dörren när hon löpte. Nu har jag visserligen alltid dörren låst och vi bor i lägenhet högst upp så hade hon tagit sig ut hade hon bara kommit ut i trapphuset. Men det är verkligen som du säger, katter är inte dumma. Hon hoppade upp till dörrhandtaget antagligen för att hon visste att det var vägen ut trots att hon aldrig varit ute :p
    Jag har haft en katt som kunde öppna dörrar. Den hoppade upp och hängde i handtaget och hängde där tills dörren gled upp av sig själv, pga kattens tyngd.

Till TS, som de andra säger, vänta tills första löpet så kan du ju sedan fundera över huruvida du tycker det är en bra idé med kastrering eller inte... {#emotions_dlg.djavulsk} Det är en plåga att höra på en frustrerad, löpande katthona som bara vill ut och para sig.

Kastrera katten.
  • sextiotalist

Jag instämmer, vänta till första löpet, förutom oljudet (kolikbarn är nog endast det som är värre) så kommer du bli generad bara av att se katten.

• SoulsWillRise
    Tazzme skrev 2016-05-26 14:21:06 följande:

Jag har haft en katt som kunde öppna dörrar. Den hoppade upp och hängde i handtaget och hängde där tills dörren gled upp av sig själv, pga kattens tyngd.

Till TS, som de andra säger, vänta tills första löpet så kan du ju sedan fundera över huruvida du tycker det är en bra idé med kastrering eller inte...  Det är en plåga att höra på en frustrerad, löpande katthona som bara vill ut och para sig.

Kastrera katten.

Ja precis så gjorde min katt också, om och om igen och hade Inte dörren varit låst så hade skrutten tagit sig ut i trapphuset :D

Tänk dig själv ts, katten är så inne i sitt löp att det enda den tänker är hur den ska ta sig ut för att kunna träffa en hane. Tänk vad påfrestande det måste vara för katten.
  • Alva123
    EnAnonumius skrev 2016-05-26 07:10:16 följande:

Har du katterfarenhet alls? En katt är jämn i humören MELLAN löpen. Sedan när katten löper det är då man märker av "humörs ändringarna" och vissa katter blir så högljudda att grannar kan faktiskt klaga.
    Katter löper en till två gånger om året.

/.../

Även om katten blir en inomhus katt så är inte katter dumma. De kan faktiskt lyckas att smita ut när de löper hur mycket "försiktighetsåtgärder" man tar under den tiden då de löper.

/.../

Men snälla hon har nyligen haft kattungar och det är antagligen inte dags för henne att löpa på nytt ännu. Katter löper en till två gånger om året.

/.../

Nej det är det inte. Här visar du på din direkta okunskaper om katter.

/.../

Alla argumenten ovan är lika giltiga.
    Att du dissar de andra, utom den sista, beror på att du har direkt okunskap om katter. Det syns framförallt på ditt argument om att du har haft katten i 3 månader och "inte sett tecken på att hon ålar sig runt" och jamar störande".
    Det är skitlätt att skaffa information om katter och hur "de funkar".

Rent ärligt så tycker jag det är lustigt att de ger (de som fångade in katten och hennes ungar) en vildkatt till en person som saknar, med tydlig upprepbarhet, katterfarenhet.
    Om alla svarade som du skulle människor inte våga ställa frågor. Men tack ändå för den kunskap du indirekt delat med dig av/A
  • Alva123
    SoulsWillRise skrev 2016-05-26 17:17:44 följande:
    Ja precis så gjorde min katt också, om och om igen och hade Inte dörren varit låst så hade skrutten tagit sig ut i trapphuset :D

Tänk dig själv ts, katten är så inne i sitt löp att det enda den tänker är hur den ska ta sig ut för att kunna träffa en hane. Tänk vad påfrestande det måste vara för katten.
    Tack för att du delar med dig av din erfarenhet
  • Alva123
    SoulsWillRise skrev 2016-05-26 17:17:44 följande:

Jag förstår. Tack för ditt inlägg
  • Alva123
    sextiotalist skrev 2016-05-26 15:46:54 följande:

Jag instämmer, vänta till första löpet, förutom oljudet (kolikbarn är nog endast det som är värre) så kommer du bli generad bara av att se katten.

Jag letade på nätet och det stod att en katt löper under den ljusa delen av året ungefär var tredje vecka. Och eftersom jag haft henne under både april och maj så undrade jag varför jag inte märkt att hon hade löpt. Men någon säger ju i tråden att en katt nödvändigtvis inte behöver låta när den löper men kan lida av hormonell stress under tystnad. Tack för att du och andra här delar med sig av er erfarenhet. Det uppskattas!
  • EnAnonumius
    Alva123 skrev 2016-05-26 21:17:49 följande:
    Om alla svarade som du skulle människor inte våga ställa frågor. Men tack ändå för den kunskap du indirekt delat med dig av/A
    Det är knappast indirekt jag har delat med mig av vad får du det ifrån?
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Alva123 skrev 2016-05-26 21:25:28 följande:
    Jag letade på nätet och det stod att en katt löper under den ljusa delen av året ungefär var tredje vecka. Och eftersom jag haft henne under både april och maj så undrade jag varför jag inte märkt att hon hade löpt. Men någon säger ju i tråden att en katt nödvändigtvis inte behöver låta när den löper men kan lida av hormonell stress under tystnad. Tack för att du och andra här delar med sig av er erfarenhet. Det uppskattas! smile1.gif
    Och nej en katt löper inte var "tredje vecka" under den ljusa perioden.
    Den löper en vecka åt gången men kan "fastna" i löpet så det dra ut på tiden.

Sedan så skrev du ju själv att katten du tog hand om hade nyligen haft ungar när de tog in den. 
    Alla däggdjur (inkluderat människan) behöver "lugna ned kroppen" innan de skaffar nya ungar.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Fröken Apelsin

Är det en kostnadsfråga för dig ts? För att kastrera katten är billigt jämför med vad det kostar att ha katt. För mig kostar försäkring, mat, vaccin, leksaker och dylikt ca 400 kronor i månaden per katt. Ta en ordentlig funderare på om du har råd med djur. Blir katten sjuk kostar det dessutom hos veterinären.

Är det katthemmet som äger katten kommer du inte ha något val, de släpper inte ifrån sig okastrerade katter.

Hon kommer löpa förr eller senare, räkna inte med att få sova då. Många katter skriker så högt de kan, de ålar sig på golvet och en del gör sina behov utanför lådan. Det är stressande för en katt att löpa utan att få para sig. Som du säger ökar dessutom risken för juvertumörer också.

Sedan säger du att hon är jämn i humöret, men hur vet du det om hon inte gar löpt än? Hon kommer garanterat löpa och då kommer hon inte vara jämn i humöret.

Det kan också vara så att katten lyckas rymma eller att något händer dig och nästa ägare släpper ut henne okastrerad.

• jagärjagvemärdu

Löpet. När min löpte var hon helt omöjlig, jamade heeela tiden, ålade sig osv. Sen eftersom hon är innekatt så styrs ju inte löpet av årstiderna, utan hon började löpa varannan VECKA. Hon blev tryggare, självsäkrare och mådde bättre helt enkelt.

• Alva123
    EnAnonumius skrev 2016-05-26 22:38:18 följande:
    Det är knappast indirekt jag har delat med mig av vad får du det ifrån?
    Hur skaffar man sig katterfarenhet? Äga en katt, genom att läsa böcker, prata med andra som har haft katt och t ex som jag gjorde; skriva ett inlägg och ställa frågor i familjeliv.se. Du verkar ha mycket kunskap. Men om du verkligen vill att någon ska lyssna på dig tjänar du på att använda en mer respektfull ton.Det finns många här inne som också svarat men som verkar förstå varför man skriver och frågar här. För att man vill lära sig. Jag undrar hur du själv hade reagerat om någon hade skrivit på ett liknande saker till dig fast i ett område där du saknade erfarenhet. Ha en bra dag! 
Svar på tråden Varför kastrera honkatt som alltid är inomhus?