Varför kastrera honkatt som alltid är inomhus?
Hej alla med katterfarenhet!
För drygt tre månader sedan blev jag kattägare för första gången. Honkatten var från början vildkatt och fångades in med 3 kattungar. När dessa var tillräckligt gamla fick jag ta hand om deras mamma. Min katt är, enligt katthemmet, gissningsvis c:a 3 år gammal.
Nu är det dags att kastrera (+vaccinera, id-märka etc). Hjälp gärna till att få mig att förstå varför jag ska kastrera henne.
Jag har surfat runt på nätet och de argument jag funnit som är FÖR kastrering är följande:
*Katten blir jämnare i humöret = Min katt är redan jämn i humöret.
*Hon slipper att bli gravid, eller heter det dräktig? = Min katt är inomhus hela tiden och träffar ingen som kan göra henne med kattungar
*Hon kommer att jama störande och åla sig runt i lägenheten när hon löper = jag har haft henne i tre månader och hon har inte gjort något tecken på detta alls.
* Risken för sjukdomar relaterade till livmoder och juver ökar = Detta är det enda hållbara argumentet i mina öron.
Förutom sistnämnda argument och förutom de argument jag "dissat" här ovan, varför måste jag kastrera henne? Hjälp!
Hälsningar Jag