Anonym (lena) skrev 2016-05-28 15:51:48 följande:
Tack för ditt svar. Är så nervös. Man känner sig så utsatt, vilket man också är. Älskar mitt jobb och hoppas verkligen att dom inte ser ner på mig utan är tillmötesgående. För ingen vill hellre än jag vill mår bra och kunna komma tillbaka till mitt arbete. Men ibland tar det tid. Har du något tips på hur man som i mitt fall kan förbereda sig eller ska tänka på? Vad bör jag ha med mig?
Försök att själv göra något slags plan för hur du ska kunna komma tillbaka till jobbet. Fråga om det går att få arbetsträna på FK's bekostnad första tre månaderna (det ska man kunna få göra). Om du kommer med förslag på hur du ska kunna trappa upp arbetstiden så kommer alla bli positivt förvånade, det gör att de "tvingas" samarbeta med dig för att hitta en väg framåt. Om du bara sitter där och säger att du inte vet när/om du kan jobba igen så kommer de vara mycket mer hårda mot dig och köra över dig.
Ett tips är att läsa allt som står på FK's hemsida om sjukdom och långtidsfrånvaro och rehabilitering. Som chef har jag haft mycket nytta av att förstå deras regler och deras process.
Lycka till!