• Anonym (lena)

hur går ett avstämningsmöte till?

Jag har varit sjukskriven under en längre tid pga olika händelser i livet.
    Och är nu kallad till ett avstämningsmöte inom kort.
    Någon som varit på ett sådant??
    Hur går det till?
    Vad ska jag tänka på och hur kan jag förbereda mig som bäst??
    Hur har ni gjort? Tips mottages.

• Svar på tråden hur går ett avstämningsmöte till?
  • FrökenKanSjälv

Är det med din chef eller med din läkare eller med försäkringskassan?

Om det är med någon från din arbetsgivare så har du rätt att ha med dig en facklig representant. Jag rekommenderar att du har facket med dig som stöd, det är skönt att ha någon som är på ens egen sida om motparten börja ifrågasätta dig.

• Anonym (lena)

Det är med alla tre parterna.
    Facklig representant kommer också att närvara.
    Har aldrig varit på avstämningsmöte innan & undrar därför hur kan jag förbereda mig innan? Vad ska jag tänka på? Tips?
    Är väldigt nervös. Vet ju inte alls hur det går till.
    Vad & hur mycket ska jag säga?

• Anonym (Hoppsan)

Jag blev kallad till vad jag trodde var ett läkarbesök men där satt FK, min sjukgymnast, läkaren och min kontakt på psyket. Det slutade med att FK berättade att de hade för avsikt att ge mig sjukersättning. Några veckor senare blev jag beviljad och utsparkad från chansen till ett normalt liv.

• Anonym (Chef)

Hej TS,

Jag har varit med om att bli kallad till ett avstämningsmöte i egenskap av chef till en medarbetare som var sjukskriven mkt. Det var handläggaren på FK som kallade till mötet och förutom medarbetaren, handläggaren och jag så var medarbetarens läkare med.

Under mötet försökte vi gemensamt hitta arbetsuppgifter som skulle fungera för medarbetaren. I detta fall var lång pendling en stor bidragande orsak till sjukskrivningen, och det kunde ju inte arbetsgivaren göra så mkt åt.

Vill minnas att det pratades lite om att medarbetaren kanske skulle utbilda sig till ngt yrke där det fanns arbetsmöjligheter närmare boendeorten (vilket hen faktiskt också gjorde sen).

Mötet var avspänt och gick enbart ut på att lösa situationen för medarbetaren. Arbetsgivaren har ju ett stort ansvar för att arbetsmiljön är sådan att de anställda klarar sina arbeten. Min medarbetare upplevde mötet som bra, och handläggaren på FK fick direktinformation från läkaren om hur mkt medarbetaren klarade av att arbeta.

Är du oroad över vad mötet handlar om/går ut på så prata med din handläggare på FK. De är där för att hjälpa dig!

• Anonym (lena)
    Anonym (Hoppsan) skrev 2016-05-26 14:49:02 följande:

Jag blev kallad till vad jag trodde var ett läkarbesök men där satt FK, min sjukgymnast, läkaren och min kontakt på psyket. Det slutade med att FK berättade att de hade för avsikt att ge mig sjukersättning. Några veckor senare blev jag beviljad och utsparkad från chansen till ett normalt liv.

Vad hände?
  • Anonym (Hoppsan)
    Anonym (lena) skrev 2016-05-26 15:36:55 följande:

Vad hände?

Mina vårdgivare berättade om vilka insatser som hade gjorts och hur de såg på min prognos. Månniskan från FK var stel och humorlös och antecknade mest. Avslutade med att säga att FK skulle behandla ärendet om en 100 % sjukersättning. Vilket jag fick några veckor senare.
  • Anonym (lena)
    Anonym (Chef) skrev 2016-05-26 15:33:30 följande:

Hej TS,

Jag har varit med om att bli kallad till ett avstämningsmöte i egenskap av chef till en medarbetare som var sjukskriven mkt. Det var handläggaren på FK som kallade till mötet och förutom medarbetaren, handläggaren och jag så var medarbetarens läkare med.

Under mötet försökte vi gemensamt hitta arbetsuppgifter som skulle fungera för medarbetaren. I detta fall var lång pendling en stor bidragande orsak till sjukskrivningen, och det kunde ju inte arbetsgivaren göra så mkt åt.

Vill minnas att det pratades lite om att medarbetaren kanske skulle utbilda sig till ngt yrke där det fanns arbetsmöjligheter närmare boendeorten (vilket hen faktiskt också gjorde sen).

Mötet var avspänt och gick enbart ut på att lösa situationen för medarbetaren. Arbetsgivaren har ju ett stort ansvar för att arbetsmiljön är sådan att de anställda klarar sina arbeten. Min medarbetare upplevde mötet som bra, och handläggaren på FK fick direktinformation från läkaren om hur mkt medarbetaren klarade av att arbeta.

Är du oroad över vad mötet handlar om/går ut på så prata med din handläggare på FK. De är där för att hjälpa dig!

Tack för ditt svar. Är så nervös. Man känner sig så utsatt, vilket man också är. Älskar mitt jobb och hoppas verkligen att dom inte ser ner på mig utan är tillmötesgående. För ingen vill hellre än jag vill mår bra och kunna komma tillbaka till mitt arbete. Men ibland tar det tid. Har du något tips på hur man som i mitt fall kan förbereda sig eller ska tänka på? Vad bör jag ha med mig?
  • FrökenKanSjälv
    Anonym (lena) skrev 2016-05-28 15:51:48 följande:
    Tack för ditt svar. Är så nervös. Man känner sig så utsatt, vilket man också är. Älskar mitt jobb och hoppas verkligen att dom inte ser ner på mig utan är tillmötesgående. För ingen vill hellre än jag vill mår bra och kunna komma tillbaka till mitt arbete. Men ibland tar det tid. Har du något tips på hur man som i mitt fall kan förbereda sig eller ska tänka på? Vad bör jag ha med mig?
    Försök att själv göra något slags plan för hur du ska kunna komma tillbaka till jobbet. Fråga om det går att få arbetsträna på FK's bekostnad första tre månaderna (det ska man kunna få göra). Om du kommer med förslag på hur du ska kunna trappa upp arbetstiden så kommer alla bli positivt förvånade, det gör att de "tvingas" samarbeta med dig för att hitta en väg framåt. Om du bara sitter där och säger att du inte vet när/om du kan jobba igen så kommer de vara mycket mer hårda mot dig och köra över dig.

Ett tips är att läsa allt som står på FK's hemsida om sjukdom och långtidsfrånvaro och rehabilitering. Som chef har jag haft mycket nytta av att förstå deras regler och deras process.

Lycka till!
Svar på tråden hur går ett avstämningsmöte till?