• Anonym (-)

Just fått veta att jag är gravid, vecka 21...

Jag har just fått veta att jag är gravid och att jag är i vecka 21. Eftersom det inte var länge sen jag bytte preventivmedelssort och jag inte har haft några graviditetssymptom så är jag i chock! Det syns INTE på mig och det är inte bara jag som tycker det utan även min pojkvän som ser mig utan kläder hela tiden (jag är väldigt smal). Anledningen till att jag tog ett test nu var för att jag tycker att mensen blivit så kort och konstig sen jag började med nya preventivmedlet. Enligt hon som skrev ut dem till mig så var det vanligt så jag har liksom inte tänkte så mycket på det, men nu tänkte jag att det är väl lika bra att göra ett för säkerhets skull. 

Just nu är jag anställd på ett företag med sk utvecklingsanställning pga funktionshinder. Dvs LAS gäller ej för mig. Är jätterädd för att de ska säga upp mig på dagen när jag berättar om graviditeten.Jag är också rädd för att de ska misstro mig och tänka att jag har undanhållit det fast det inte är så. :( :( 

Min pojkvän tar det tack o lov bra, han stöttar mig till 100% och är en klippa. Känner att jag verkligen kan lita på honom (jag fick nog en större chock än han). 

Jag känner mig lurad av min kropp som inte visat tecken på graviditet. Borde jag inte ha märkt NÅGOT? Just nu kan jag inte alls vara glad över att bära ett litet barn och det gör också ont i mig. Så här hade jag inte tänkt mig attd et skulle bli när jag fick mitt första barn. 

• Svar på tråden Just fått veta att jag är gravid, vecka 21...
  • Anonym (A)

Du är i chock. När den lägger sig kommer du glädjas över att du bär ett liv inom dig som kommer bli till en liten människa sen.

Jag blev också oplanerat gravid och var fruktansvärt chockad i flera veckor, förstod inte att ett streck på en sticka skulle resultera i att jag inom ett par månader skulle bli mamma. Det är en overklig känsla men helt fantastisk när man väl kommit förbi chocken och magen börjar växa.

Ingen idé att känna någon slags ilska mot din kropp. Allas kroppar reagerar olika i samband med graviditeter, vissa märker tydligt av det tidigt och vissa, som du och jag, märker inget..

Försök glädjas åt vad som komma skall istället :) du ska ju faktiskt bli mamma!

• Anonym (-)
    Anonym (A) skrev 2016-05-26 15:47:27 följande:

Du är i chock. När den lägger sig kommer du glädjas över att du bär ett liv inom dig som kommer bli till en liten människa sen.

Jag blev också oplanerat gravid och var fruktansvärt chockad i flera veckor, förstod inte att ett streck på en sticka skulle resultera i att jag inom ett par månader skulle bli mamma. Det är en overklig känsla men helt fantastisk när man väl kommit förbi chocken och magen börjar växa.

Ingen idé att känna någon slags ilska mot din kropp. Allas kroppar reagerar olika i samband med graviditeter, vissa märker tydligt av det tidigt och vissa, som du och jag, märker inget..

Försök glädjas åt vad som komma skall istället :) du ska ju faktiskt bli mamma!

Tack så hjärtligast för ditt svar! Skönt att få höra av nån i en liknande sits. Hur lång tid tog det för dig att smälta att du skulle ha barn inom ett par månader och i vilken vecka fick du veta att du var gravid?

Jag har ju jättesvårt att ta in det och trodde helt ärligt att det var något fel på testerna först innan jag även gick det bekräftat av barnmorska. Sen när hon sa vilken vecka jag är i så öppnades ett stort svart hål framför mig och jag kunde inte känna någon glädje alls. Jag har ju alltid velat ha barn, så det är inte det. Jag är mest oroad över alla de praktiska sakerna med jobbet, ekonomin osv.

Mvh
  • Anonym (A)
    Anonym (-) skrev 2016-05-27 12:22:56 följande:

Tack så hjärtligast för ditt svar! Skönt att få höra av nån i en liknande sits. Hur lång tid tog det för dig att smälta att du skulle ha barn inom ett par månader och i vilken vecka fick du veta att du var gravid?

Jag har ju jättesvårt att ta in det och trodde helt ärligt att det var något fel på testerna först innan jag även gick det bekräftat av barnmorska. Sen när hon sa vilken vecka jag är i så öppnades ett stort svart hål framför mig och jag kunde inte känna någon glädje alls. Jag har ju alltid velat ha barn, så det är inte det. Jag är mest oroad över alla de praktiska sakerna med jobbet, ekonomin osv.

Mvh

Ibland är det till stor hjälp och grymt skönt att få höra någon med liknande erfarenheter :)

Jag fick veta att jag var gravid i vecka 9 och det tog mig ca 3 veckor att bestämma mig, så det var ju ganska tidigt så sett men jag minns att jag tyckte det var såå jobbigt att jag inte fått "bestämma" själv när jag skulle bli gravid om du förstår hur jag menar..

Jag hade precis fått reda på att jag blivit antagen till en högskoleutbildning som jag kämpat länge för att komma in på och allt var så jävla otajmat.

Men jag bestämde mig för att behålla barnet och idag har jag världens mest fantastiska pojke som nyss fyllt 2 år och har 1 år kvar till jag är färdig sjuksköterska :)(blev lite avbrott hit och dit med mammaledighet) och jag är så fantastiskt glad att jag valde att behålla barnet.

Jag har tragglat som tusan med ekonomi och sena pluggkvällar pga att jag har ett litet barn men det löser sig alltid och har gått jättebra hittills!

Jag förstår att du känner och tänker så! Men när du smält detta och insett vad som komma skall så kommer du bli så fantastiskt förväntansfull och lycklig, men låt det ta sin tid.

Det är en stor omställning att bli oplanerat gravid och det tar tid att vänja sig vid tanken. Är du och din sambo redo för detta så kommer det bli så himla bra och du kommer fundera över när barnet är fött, hur man nånsin kunde tvivla :) tro mig!

Och du, det praktiska löser sig alltid. Det är kämpigt emellanåt men så jäkla värt det :)
  • Seven Costanza

Har inte varit i din sits men ville bara säga att om jag inte aktivt hade försökt bli gravid och testat så fort jag kunde så hade jag inte heller haft en aning om att jag var gravid förrän när magen började synas. Mådde precis som vanligt igenom hela graviditeten och ut kom en frisk pojke så man behöver inte märka det och det är inget fel .

Om du känner att du behöver bearbeta detta så kan du få prata med kurator/psykolog via MVC. Hoppas att du snart kan glädjas!

• Anonym (T)

Min lillasysters bästa väns storasyster och min vän, fick veta att hon var gravid 3 timmar innan hon födde..

Jag träffade henne flera gånger när hon måste ha vart i 7e och 8e månaden, syntes ingenting!

Visst hon är inte jättesmal men hon har rätt platt mage ändå och det syntes ingen bebis mage alls

Hon tog p.piller hela tiden, hade regelbundna blödningar och hon hade tarmproblem sen länge så all smärta eller kramper trodde hon ju var för det

Hon levde som vanligt, var ute på krogen, fest rökte lite, åt allting

Hon åkte in på akuten med sin moster för att hon hade ont i magen, trodde det var tarmsjukdomen hon har som blivit värre

Läkare gör ultraljud och säger att hon ska föda ett barn!?

Hon fick gå i kristerapi i flera månader efter, men barnet var iaf frisk och fullgången, låg tydligen tryckt i hennes lutande livmoder mot hennes rygg, han är 4år nu.

Helt otroligt!

Jag hade själv kunnat missa att jag var gravid förut för jag hade "mens" 2 gånger i början och enda symptomet var illamående, vi försökte inte bli gravida och skyddade oss, men som sagt illamåendet fick mig att testa, syntes inte någonting på mig förren v.25

Hoppas det löser sig med det praktiska!

Svar på tråden Just fått veta att jag är gravid, vecka 21...