• Anonym (matte)

Tar arbetsförmedlingen hänsyn till att jag har hund?

Jag har bara jobbat på mitt nuvarande arbete en kortare tid och är nu rädd att snart bli uppsagd då företaget börjat gå riktigt dåligt.
    Jag vet inte alls hur det går till, men OM jag blir uppsagt måste jag skriva in mig på arbetsförmedlingen. Nu till problemet..
    Jag har en hund som är mitt allt. Jag arbetar nu så pass korta dagar att det inte är några problem att ha honom ensam hemma under tiden jag är på det jobb jag nu har. Jag ser nu framför mig att jag blir arbetslös och att AF hittar ett jobb till mig som innebär alldeles för långa dagar ensam för min hund än vad som är hållbart.
    Hunddagis finns inte där jag bor och jag tror att det kan bli jättesvårt att få tag i någon som kan passa min hund på dagarna! Naturligtvis kommer jag göra allt som står i min makt för att få tag i någon som kan passa honom om jag erbjuds ett jobb på heltid, men jag är så ledsen att jag ska bli "tvingad" av AF att göra mig av med honom. Jag förstår nämligen att min ersättning ryker om jag tackar nej till ett ev jobb. Jag har inga barn eller sambo/man så det har liksom alltid varit vi två och jag mår verkligen dåligt över tanken på att lämna bort min hund.
    Kan jag som arbetslös få ha några krav överhuvudtaget på mina arbetstider? Man hör ju ofta om folk som tvingas veckopendla från sina barn för att de får jobb på ny ort, då har jag svårt att tänka mig att de bryr sig om en hund..

• Svar på tråden Tar arbetsförmedlingen hänsyn till att jag har hund?
  • Kjell2

Ja, till sist kommer du inte kunna tacka nej till ett jobb pga hund och samtidigt förvänta dig få A-kassa

• Birgitta02

Kort svar: nej. Om du tackar nej ett flertal gånger till anvisade jobb pga att det är för långt att pendla så riskerar du att bli av med a-kasseersättningen.

• The one in Blue

Nej. Du måste fixa hunddagis till hunden. Bör inte vara helt omöjligt med lite god vilja. Antingen nära där du bor eller nära din nya arbetsplats.

• Anonym (tyvärr)

Tyvärr förmedlar inte arbetsförmedlingen jobb fick kan du jämna på arbetspolitiskt program och praktik och aktivitetstöd plus akassa plus söka jobb

De bryr sig inte om att du har hund

• Anonym (Li)
    Anonym (matte) skrev 2016-05-26 13:40:14 följande:

Jag har bara jobbat på mitt nuvarande arbete en kortare tid och är nu rädd att snart bli uppsagd då företaget börjat gå riktigt dåligt.
    Jag vet inte alls hur det går till, men OM jag blir uppsagt måste jag skriva in mig på arbetsförmedlingen. Nu till problemet..
    Jag har en hund som är mitt allt. Jag arbetar nu så pass korta dagar att det inte är några problem att ha honom ensam hemma under tiden jag är på det jobb jag nu har. Jag ser nu framför mig att jag blir arbetslös och att AF hittar ett jobb till mig som innebär alldeles för långa dagar ensam för min hund än vad som är hållbart.
    Hunddagis finns inte där jag bor och jag tror att det kan bli jättesvårt att få tag i någon som kan passa min hund på dagarna! Naturligtvis kommer jag göra allt som står i min makt för att få tag i någon som kan passa honom om jag erbjuds ett jobb på heltid, men jag är så ledsen att jag ska bli "tvingad" av AF att göra mig av med honom. Jag förstår nämligen att min ersättning ryker om jag tackar nej till ett ev jobb. Jag har inga barn eller sambo/man så det har liksom alltid varit vi två och jag mår verkligen dåligt över tanken på att lämna bort min hund.
    Kan jag som arbetslös få ha några krav överhuvudtaget på mina arbetstider? Man hör ju ofta om folk som tvingas veckopendla från sina barn för att de får jobb på ny ort, då har jag svårt att tänka mig att de bryr sig om en hund..

1. Varför ska AF "hitta ett jobb" till dig, kan du inte söka jobb själv?
    2. Det är högst osannolikt att du kommer hitta ett jobb som anpassar sig efter din hunds tider.
    3. De kan inte tvinga dig att göra dig av med hunden men de kan förvänta sig att du löser det. Helt normala förväntningar på en vuxen människa, anser jag.
    4. Sök jobb som passar dig bättre och gör det aktivt. Förvänta dig inte att bli serverad ett jobb.
    5. Sätt upp en lapp i mataffären där du söker någon som kan mata och rasta din hund 1-2 gånger per dag mot betalning. En pensionär eller något finns säkert.
    6. Varför har man hund? Alla jag vet som har hund blir bara låsta och behöver krångla. Barn kan man förstå, det är ändå människor och samhället är utformat så att du ska ha rätt att ha barn och ha dem i sysselsättning så att du kan arbeta, men hund, nej. 
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Li) skrev 2016-05-26 15:12:22 följande:
    1. Varför ska AF "hitta ett jobb" till dig, kan du inte söka jobb själv?
    2. Det är högst osannolikt att du kommer hitta ett jobb som anpassar sig efter din hunds tider.
    3. De kan inte tvinga dig att göra dig av med hunden men de kan förvänta sig att du löser det. Helt normala förväntningar på en vuxen människa, anser jag.
    4. Sök jobb som passar dig bättre och gör det aktivt. Förvänta dig inte att bli serverad ett jobb.
    5. Sätt upp en lapp i mataffären där du söker någon som kan mata och rasta din hund 1-2 gånger per dag mot betalning. En pensionär eller något finns säkert.
    6. Varför har man hund? Alla jag vet som har hund blir bara låsta och behöver krångla. Barn kan man förstå, det är ändå människor och samhället är utformat så att du ska ha rätt att ha barn och ha dem i sysselsättning så att du kan arbeta, men hund, nej. 
    Men hallå punkt 6. hur tänkte du där - alla får väl leva som dom vill barn/hund/sambo/guldfisk - bara för att du inte kan leva dig in i andras behov så betyder det inte att dom inte finns
  • Anonym (Li)
    Anonym (Va?) skrev 2016-05-26 15:25:35 följande:
    Men hallå punkt 6. hur tänkte du där - alla får väl leva som dom vill barn/hund/sambo/guldfisk - bara för att du inte kan leva dig in i andras behov så betyder det inte att dom inte finns
    Alla får leva som de vill utifrån sina förutsättningar och val men det här med att kräva specialbehandling för att man minsann har det och det... Nja. Prio ett i detta samhälle är väl ändå att kunna försörja sig själv. Sedan får man ha nöjen och djur och barn och sånt precis hur man vill. Men att inte arbeta för att man har en hund och den inte har något hunddagis i direkt anslutning till hemmet, nja? Jag vill då inte att mina skattepengar ska gå till sånt. Känns som det är extremt många vuxna människor som förväntar sig bli servade av samhället (vilket de facto innebär att de blir försörjda av andra medmänniskor). Felprioriteringar enligt mig.
  • evaeva18

Arbetsförmedlingen letar inte jobb åt dig det måste du själv göra

Fylla i aktivitetsrapoort varje månad och kunna komma till arbetsförmedlingen när som helst

Annars förlorar man a-kassan

• Anonym (Haha nej)

Nej dom tar såklart inte hänsyn till att du har hund. Lite kul att du ens funderar på detta. Om dom inte ens tar hänsyn till att folk som har barn måste åka långt till jobbet så varför skulle det vara lättare med hund??

Svar på tråden Tar arbetsförmedlingen hänsyn till att jag har hund?