Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

Fördelning under föräldraledighet

Här jobbar sambon. I princip kan han gå upp när klockan ringer, ta på sig kläderna och åka. Barnen ser oftast på Barnkanalen på morgonen fram till ca 8. Jag sköter frukost, påklädning, tandborstning mm. På helgerna kan jag få hjälp, om han orkar upp när barnen är hungriga.
    När han kommer hem slappar han i soffan och sedan lagar han maten. Jag försöker ta upp proteinvaran ur frysen under dagen. Jag tar hand om resterna och sätter igång en disk. Han hamnar oftast i soffan, men uppmanar barnen att byta om till pyjamas, sedan borstar vi tänderna på ett barn var. Vem som byter flest blöjor på lilleman varierar. Han bollas runt mellan oss båda och golvet. Jag matar lilleman oftast och han ger de andra två mat vid lunch och middag.

På måndagar och fredagar kan vi gå till öppna förskolan, sedan lunch och middagsvila för mellanbarnet. Lilleman ammas fortfarande.
    På tisdag till torsdag har de två äldre 5 timmars förskola, under tiden passar jag på att gå en sväng på stan typ Netto, Lindex, H&M och KappAhl och se om jag hittar något fint på rea. På hemvägen handlar jag mjölk och liknade vi inte fått plats i kylskåpet med eller missat. På onsdagar har vi babycafé.
    Vardagarna äter vi rester till lunch och jag tömmer och fyller diskmaskinen.
    På lördagarna gör vi matsedel och jag eller hela familjen veckohandlar t o m fredagens mat i alla fall.
    På söndagarna tvättar jag min och barnens tvätt, sambon får fixa sin maskin själv. Han gör en extra röjning i köket.
    Städningen görs när jag hinner på dagen eller på helgen främst, mer dammsugning blir det när minste börjar förflytta sig.

Jag betalar gemensamma räkningarna oavsett. Jag håller koll på barnens kläder och tar fram och bort efter säsong. Jag fixar mest med bvc, tandläkare mm även när jag jobbar. Jag köper oftast presenter.

Ingen av oss prioriterar umgänge med andra utanför familjen eller motion just nu, mer än att sambon har två hemvärnsövningar per år på 4 dagar och jag har två terminsfester på jobbet.

Svar på tråden Fördelning under föräldraledighet