• Anonym (Blivande kattägare?)

katt enbart ute?

Vi flyttar snart till utkanten av stan och planerar att skaffa två katter. Vi har gott om uthus där katterna kan få bo (med värme och ombonade rum, självklart kommer både vi vuxna och barn i så fall vara där mycket).
    På grund av allergi vill vi inte ha dem inne i vårt boningshus.
    Självklart tas katterna om hand på bästa sett, med vaccinationer/kastrering etc.

Jag är intresserad av att höra era åsikter kring våra tankar.

• Svar på tråden katt enbart ute?
  • Gunilla1957

Jag är tveksam. Det skulle kanske passa vissa lite äldre och mer självständiga katter utmärkt att ha det så. Men de flesta katter brukar vilja vara nära sina ägare och även sova i samma rum och så. Jag tänker att de kommer vilja komma in i huset och bli olyckliga om de inte får det. Varför vill ni ha katter om de inte får dela hemmet med er?

• Anonym (går säkert bra)

Det är ju väldigt vanligt att man har det så ute på landet. Mina släktingar har bondgård med några katter som bor i ladugården/lite var de vill. Så har nästan alla gårdar det. Inte vill de katterna in i boningshuset.

• Anonym (Äöpnnll)

Våra stallkatter led inte av att de inte gick komma in. De trivdes bra i värmen från hästarna och sov i halmen :)

• Anonym (Sibbe)

Testat att nosa på sibiriska katter? De är allergivänliga (individuellt förståss), men min man och min bror som är allergiska mot katter tål dom, så pass att vi skaffade en till katt ett år efter vi skaffat den första :)

Var noga bara med att det är en katt med stamtavla så att ni säkert vet att det är en sibirisk, finns många lurendrejare där ute, spec på blocket etc.

Kolla gruppen Sibirisk katt på fb.

Tycker personligen att det skulle kännas konstigt att skaffa sällskapsdjur för att ha dom ute hela tiden.
    Riskerna är ju dessutom rätt stora med att ha en katt strövandes fritt ute, den kan bli påkörd, uppäten, skadad, etc etc

• Anonym (89)

Varför skaffa djur om man inte kan ha dom inne ?

• Madraykin

Som andra är inne på - kolla bara hur de gör på gårdar! Gårdskatter som aldrig är inomhus, utan håller till i stall/ladugård. Men min uppfattning är att detta främst gäller på gårdar med djurhållning? För katterna är ju ändå sociala och där jag har varit, har "umgåtts" mycket med de andra gårdsdjuren.

• Fröken Apelsin

Snälla, snälla, skaffa inte katt. Katterna behöver mänsklig omsorg och värme också. De är en del av familjen. En katt som lever som du beskriver blir snabbt förvildad. Dessutom tenderar ägarna att tröttna fort. Jag har hjälpt hemlösa katter i flera år och vi får ofta rycka ut och hjälpa katter som bor så som du beskriver.

Tack för era synpunkter!

Att katten/katterna skulle glömmas bort är absolut inte sant. Vi har alla i familjen stora hjärtan och ömmar för djur. Som jag skrev, så skulle katten/katterna visserligen inte vara inne i boningshuset, men i uthus samt gäststuga, där vi också kommer vistas mycket. Personen med allergi kan då välja att gå ut vid för långvarig kontakt med katten.

Allergivänliga katter har vi sniffat på, men tyvärr inte fått någon bra erfarenhet därifrån.

Fröken Apelsin:
    Att katten/katterna riskerar att bli "förvildade" och gå vidare är absolut en aspekt att tänka på! Det är det jag har i bakhuvudet, men å andra sidan så är det inte så att vi vill skaffa katt och sen låta den klara sig vind för våg.

Det är en av anledningarna att jag vill ta del av andra personers tankar och erfarenheter.
    Vi VILL verkligen skaffa katt, men det är inte samma sak som att göra det. Vi vill ge den det allra bästa, och försöker se möjligheter till det även om den inte får sova med oss i familjen nattetid.

• Fröken Apelsin
    Anonym (Blivande kattägare?) skrev 2016-05-26 22:39:53 följande:

Fröken Apelsin:

Att katten/katterna riskerar att bli "förvildade" och gå vidare är absolut en aspekt att tänka på! Det är det jag har i bakhuvudet, men å andra sidan så är det inte så att vi vill skaffa katt och sen låta den klara sig vind för våg.

Det är en av anledningarna att jag vill ta del av andra personers tankar och erfarenheter.

Vi VILL verkligen skaffa katt, men det är inte samma sak som att göra det. Vi vill ge den det allra bästa, och försöker se möjligheter till det även om den inte får sova med oss i familjen nattetid.

Svar på tråden katt enbart ute?