• Anonym (Blivande kattägare?)

katt enbart ute?

Vi flyttar snart till utkanten av stan och planerar att skaffa två katter. Vi har gott om uthus där katterna kan få bo (med värme och ombonade rum, självklart kommer både vi vuxna och barn i så fall vara där mycket).
    På grund av allergi vill vi inte ha dem inne i vårt boningshus.
    Självklart tas katterna om hand på bästa sett, med vaccinationer/kastrering etc.

Jag är intresserad av att höra era åsikter kring våra tankar.

• Svar på tråden katt enbart ute?
  • Anonym (Bonden)
    Fröken Apelsin skrev 2016-05-26 22:26:39 följande:

Snälla, snälla, skaffa inte katt. Katterna behöver mänsklig omsorg och värme också. De är en del av familjen. En katt som lever som du beskriver blir snabbt förvildad. Dessutom tenderar ägarna att tröttna fort. Jag har hjälpt hemlösa katter i flera år och vi får ofta rycka ut och hjälpa katter som bor så som du beskriver.

Håller både med och inte. Vi har haft katter i ladugården i alla år. Aldrig inomhus. Varje katt är så trevlig och go. Visst har vi haft katter som försvunnit, men det är ju troligtvis räven och inte på grund av att de blivit förvildade. För det händer ju inte över en natt, liksom. Däremot har vi avlivat nån hankatt genom åren, då den börjat visa tendenser på att vara strykarkatt.

Tycker så mycket om våra katter och barnen leker med dom varje dag, och de håller undan gnagare. Inte blir de förvildade om de får daglig kontakt med människor, och inte tröttnar vi på dom heller.
  • Anonym (Nej)

Katter vill vara med i vardagslivet. I köket när man lagar mat, i knäet när man tittar på tv eller jobbar med datorn. I sängen när man ligger och läser. Våra katter är vanligtvis med i det rummet man själv är i och mycket sociala och nyfikna. Att de skulle sitta i något uthus själva och nöjda med att någon kom in och klappade dem då och då skulle de aldrig vara. Spelar ingen roll hur ofta för de vill vara där familjen är när de är inne.

• Cecese

Katter är individer och olika. Jag har två katter och min ena ser jag sällan. Hon vill vara ute större delen av dygnet, kommer in kanske 2 gånger om dagen och äter och sover inne nån timme på natten. I natt kom hon in vid midnatt och vid 4 ville hon ut igen och har varit ute sen dess. Den andra katten däremot vill helst vara inne större delen av dygnet och är väldigt social så han skulle inte funka att ha så. 

• Anonym (Aldrig)
    Madraykin skrev 2016-05-26 21:58:18 följande:

Som andra är inne på - kolla bara hur de gör på gårdar! Gårdskatter som aldrig är inomhus, utan håller till i stall/ladugård. Men min uppfattning är att detta främst gäller på gårdar med djurhållning? För katterna är ju ändå sociala och där jag har varit, har "umgåtts" mycket med de andra gårdsdjuren.

Som boende på landet med grannar som har det så som du beskriver:
    Dom djuren mår inte bra. Varken fysiskt eller psykiskt.
    Många djur vill inte ens bonde veta av, om låt säga polis eller veterinär åker förbi och ställer frågor om djuren. 
    "Inte mina" "De bara håller till här"

Citerar en distriksveterinär:
    "Man önskar man kunde få bidrag att åka runt att tvångskastrera, eller tillochmed rutinavliva alla dessa djur som lever i misären"
  • Anonym (Bonden)
    Anonym (Aldrig) skrev 2016-05-27 13:42:01 följande:

Som boende på landet med grannar som har det så som du beskriver:

Dom djuren mår inte bra. Varken fysiskt eller psykiskt.

Många djur vill inte ens bonde veta av, om låt säga polis eller veterinär åker förbi och ställer frågor om djuren. 

"Inte mina" "De bara håller till här"

Citerar en distriksveterinär:

"Man önskar man kunde få bidrag att åka runt att tvångskastrera, eller tillochmed rutinavliva alla dessa djur som lever i misären"

Usch det låter ju hemskt att höra. Så har inte vi det alls med våra katter och inte grannarna heller. Har faktiskt aldrig hört talas om det, men försöker fundera på om jag missat något någon gång. Det enda jag kan komma på är att det hänt någon gång att en främmande katt flyttat in på vår gård och varit väldigt social. Kanske att den katten kommit från misär då?
  • Kattmedhattfnatt874

Men det är ju två helt olika typer av liv för sjutton. En innekatt eller en som får gå ut under uppsikt lever kanske så. Våra som (bor på bondgård utan djur) får visserligen vara inne men bara från att vi kommer hem från jobbet ca 17 till ca 21 då de går ut för natten. De lever som jägare och ser oss som en bas där det finns mat men har inga problem att vara ute dygnet runt i en vecka om vi är borta tex (de har också varma utrymmen och får mat av grannen)

• TigerLilySwe

Katter är så olika. Vi har just nu 3 katter och i synnerhet en söker oerhört mycket människokontakt alltid. Hon vill inte vara ute så mycket och är sååå underbar. Möjligen har någon genom året kunnat tänka sig att äta och bo lite mer avsides men inte som en permanent lösning. Vi har satt in lucka i uthuset men ingen har någonsin satt sin fot i den luckan. Nej, jag tror det här med stallkatter är en skev bild och sanningen är långt fler katter har farit illa av den styvmoderliga behandlingen än som någonsin mått bra av det och trivts. Mina morföräldrar hade gård och katterna var mycket hos korna. Kan det ha varit värmen, andra varelser och alla ljud som skapade en trivsam miljö? Ligga i ett uthus med tillgång till veterinär, det nappar nog få katter på, om du frågar dom själva. Dom vill vara där vi är.

• Anonym (Aldrig)
    Anonym (Bonden) skrev 2016-05-27 15:17:16 följande:

Usch det låter ju hemskt att höra. Så har inte vi det alls med våra katter och inte grannarna heller. Har faktiskt aldrig hört talas om det, men försöker fundera på om jag missat något någon gång. Det enda jag kan komma på är att det hänt någon gång att en främmande katt flyttat in på vår gård och varit väldigt social. Kanske att den katten kommit från misär då?

Jag hoppas verkligen att det inte är överallt och att fler kanske har det som du säger! Men vi har flera gårdar här där katterna inte ser fräscha ut, när dom är okastrerade och kattungarna bara kommer i mängder.. :/
  • Anonym (Hh)

Leta upp passande adoptioner där ägaren vet hur stort socialt behov katten har och om den skulle trivas med erat upplägg. Ta inte bara en random kattunge och hoppas på det bästa.

• Anonym (Blivande kattägare?)
    Anonym (Hh) skrev 2016-05-28 09:55:26 följande:

Leta upp passande adoptioner där ägaren vet hur stort socialt behov katten har och om den skulle trivas med erat upplägg. Ta inte bara en random kattunge och hoppas på det bästa.

Om vi skaffar katt så är det genom adoption av vuxen katt eller avlivningshotade katter (att man kontaktar veterinär så de vet att man finns).
  • Anonym (Hh)
    Anonym (Blivande kattägare?) skrev 2016-05-28 10:46:05 följande:

Om vi skaffar katt så är det genom adoption av vuxen katt eller avlivningshotade katter (att man kontaktar veterinär så de vet att man finns).

Bra :)
  • Anonym (Nej)

Det är skillnad på om man har djur i ladugården eller stallet. När jag hade hästar så var katterna ofta där hos hästarna. Det var varmt och mysigt och de sov gärna på ryggen på hästarna. Efter att slutat med hästar har jag inte sett en enda katt i stallet. Som är tomt, kallt och ödsligt. Katter är sociala djur som vill vara där andra individer är och själva oftast välja när det ska kelas. Att ha katter i uthus så de inte får vara med i vardagen skulle aldrig jag ha. Klart att katterna kan vara ute mesta tiden av dygnet men bör väl få välja själv. När jag kommer hem från jobbet så kommer oftast mina katter och vill in och ha mat samt kelstund. Tror att något annat djur kanske kan vara bättre lämpade att ha istället

• TigerLilySwe
    Anonym (Nej) skrev 2016-05-28 17:48:22 följande:

Det är skillnad på om man har djur i ladugården eller stallet. När jag hade hästar så var katterna ofta där hos hästarna. Det var varmt och mysigt och de sov gärna på ryggen på hästarna. Efter att slutat med hästar har jag inte sett en enda katt i stallet. Som är tomt, kallt och ödsligt. Katter är sociala djur som vill vara där andra individer är och själva oftast välja när det ska kelas. Att ha katter i uthus så de inte får vara med i vardagen skulle aldrig jag ha. Klart att katterna kan vara ute mesta tiden av dygnet men bör väl få välja själv. När jag kommer hem från jobbet så kommer oftast mina katter och vill in och ha mat samt kelstund. Tror att något annat djur kanske kan vara bättre lämpade att ha istället

Sant!
Svar på tråden katt enbart ute?