hammarhajen skrev 2016-06-07 19:16:33 följande:
Jag tror helt enkelt att de flesta inte "gör" så mycket utan tar den semester de får. Kanske man också sparar veckor. Försöker få ledigt andra lov. Men de flesta reser nog inte bort alla semesterveckor oavsett när de har semester...
Kanske ber man om en dags ledigt eller två för barnen och åker bort över en helg, och lägger veckans övriga dagar på att bygga en altan utan att ha familjen runt benen. Tar husrenoveringen och annat "tråkigt" som inte passar barn men som behöver göras det året då semestern inte helt matchar skollovet. Sparar enstaka dagar och tar ut studiedagar, skolavslutningar och annat. Just att ta strödagar för barnen och t.ex. åka till kusinerna en långhelg är rätt vanligt där jag jobbar. Många föräldrar verkar också passa på att åka hem till sina egna föräldrar ett par dagar utan barnen.
Det är klart att det är trist att inte få alla semesterveckor gemensamma hela familjen, men så ser ju tillvaron ut för väldigt många. Finns ju också föräldrar som har säsongsbetonade jobb och jobbar i princip dygnet runt på sommaren (tänk krogpersonal på Öland...)
I vilket fall är det ju rent krasst ingen lagstadgad rättighet att få alla semesterveckor under skolbarnens lov, så därför inte heller skolans skyldighet att lägga resurser på att elever ska få ledigt. Men ofta är det ju inget problem att få någon vecka så länge man undviker provperioder och sådant.
nej det finns ingen sådan lagstadgad rättighet, men lite märkligt känns situationen. Det förstärker min åsikt att min man bör byta jobb helt enkelt för vår framtid. Har nämligen ingen lust alls att fira semester utan honom.