Inlägg från: modsey |Visa alla inlägg
  • modsey

Ledighet utanför lov

Het fråga på många håll. Nästan lika het som att vara ledig utan att barnen är lediga. Och här kommer paradoxen: I år var sista gången min man kan ta mer ledigt än den tilldelade juni, juli eller augusti semestern. Så nästa år kommer han ha semester två veckor innan våra skolbarn och bara vara ledig med dem två veckor.
    Vi kommer ansöka om ledigt utanför barnens skollov en vecka eller kanske till och med två och jag är rätt säker på att vi kommer få nej eller ett ogillande ja.
    Hur gör ni andra som inte kan styra er semester och får ledigt före eller efter att barnen slutar skolan?

• Svar på tråden Ledighet utanför lov
  • modsey
    Alexi skrev 2016-05-26 22:18:34 följande:

Jag hade bytt jobb...

Det övervägs definitivt men kanske inte är löst till dess tyvärr. Men jag är helt inne på den linjen.
  • modsey
    Tow2Mater skrev 2016-05-26 23:44:00 följande:

Menar du att barnens betyg påverkas om de inte är närvarande de två sista veckorna innan sommarlovet? Jag trodde allt var satt redan då.

Gud nej . Barnen går i lågstadiet och jag är fullt övertygad om att en veckas ledighet eller till o med två fungerar utöver loven.

I kommuns text står dock att typ ni har redan ett långt sommarlov så ledighet utöver det godkänns sällan. Sen vet jag stt man ändå kan få det i bland. Men principen är så
  • modsey
    hammarhajen skrev 2016-05-27 17:52:53 följande:

Man kan ju alltid hämta efter skolan direkt, åka på utflykter i hemstaden och tjuvstarta barnens sommarlov genom att hänga på stranden 14.15 en tisdag eller så. Gå på eftermiddagstomma museum och äta glass till mellis varje dag :) Ägna dagen hemma utan barn åt alla måsten så att det bara är att hämta upp barnen i skolan och landa hemma vid läggdags utan minsta lilla tvätthög att ta tag i. 

Annars är det ju ingen som kommer polisanmäla er om ni är lediga en vecka utan att få det godkänt. Det handlar ju om ansvaret för barnens skolgång och måluppfyllelse, tar man "olovlig ledighet" kan skolan kontra med det om föräldrarna sedan klagar över att ett betyg kunde varit högre osv. Så länge ni förstår att det är ert fel om barnen missar grejer och inte kräver av skolpersonalen att de ska ta igen eller fixa åt er så händer säkert inget dramatiskt om ni reser iväg trots nekad ledighet. 

Visst kan man men det är ju inte riktigt lika mysigt att ha tider att passa osv under halva sin semester när resten av familjen jobbar o går i skolan.
    Vi får såklart ha en dialog med skolan om eller när det händer, men lite nyfiken hur andra med liknande problem resonerar.
  • modsey
    Kina79 skrev 2016-05-29 18:50:47 följande:

Det finns en risk att jag kommer att ha det så sommaren 2018. Antingen juni, juli eller augusti.

Då kommer jag endast ta de veckor som sammanfaller med barnens ledighet och sen ta de andra veckorna vid andra lov. Studiedagar, höstlov, jullov, påsklov etc

Hm stt bara vara lediga i två veckor på en sommar känns inte dom ett alternativ faktiskt hos oss.
  • modsey

B

äldreochklokare skrev 2016-05-29 19:08:20 följande:

ska du/ni göra så varje år så länge barnen går i skola?

Hur tror du alla andra gör som har arbetstider som inte synkar med skolan? 

I år har vi fp och det löser problemet. Som jag skrev så finns planer på att byta jobb där ett skäl är just detta problem 2 somrar av 3.

Jag tycker det låter som ett märkligt sätt att lösa det. Ni kanske kan göra så i år men fundera på annan lösning till nästa sommar. 

• modsey

Det var ju lite det min ts handlade om hur andra gör? I år har vi dom sagt var fp att ta ut och spåret att byta jobb finns. Ett av själen är bland annat det här återkommande problemet i framtiden 2 somrar av 3.

• modsey

Frågar igen då det aktualiserats rejält inför sommaren. Kollegor beordras in och vi är informerade att sjuksköterskor kommer kallas in under din semester.

Nu är jag o min man fredade i år men tänker att det kan ske i högre grad sen men även till viss del nu.

Att då ersättas med en ledig semestervecka eller två i höst och samtidigt inte då gå igenom ledighet med sina barn från skolan. Känns trist o jag undrar igen hur ni andra gör?

• modsey
    FruNyfiken skrev 2016-06-07 19:36:00 följande:

Vi har ett barn i skolåldern och har tidigare aldrig haft problem att boka resor utanför skollov. Ibland på hösten, under vintern eller på våren. Jag tror att det handlar en hel del om hur eleven klarar skolan? Vårt barn har lätt för sig och har höga betyg och då tror jag faktiskt att det är lättare att få beviljat ledighet utanför loven då.

Får hoppas man har barn som har lätt för sig i skolan i så fall, fast jag tycker resonemanget haltar
    Mina stora barn var det inga problem att få ledighet utanför loven, men jag vet att de är mycket striktare nu
  • modsey
    hammarhajen skrev 2016-06-07 19:16:33 följande:
    Jag tror helt enkelt att de flesta inte "gör" så mycket utan tar den semester de får. Kanske man också sparar veckor. Försöker få ledigt andra lov. Men de flesta reser nog inte bort alla semesterveckor oavsett när de har semester...

Kanske ber man om en dags ledigt eller två för barnen och åker bort över en helg, och lägger veckans övriga dagar på att bygga en altan utan att ha familjen runt benen. Tar husrenoveringen och annat "tråkigt" som inte passar barn men som behöver göras det året då semestern inte helt matchar skollovet. Sparar enstaka dagar och tar ut studiedagar, skolavslutningar och annat. Just att ta strödagar för barnen och t.ex. åka till kusinerna en långhelg är rätt vanligt där jag jobbar. Många föräldrar verkar också passa på att åka hem till sina egna föräldrar ett par dagar utan barnen.

Det är klart att det är trist att inte få alla semesterveckor gemensamma hela familjen, men så ser ju tillvaron ut för väldigt många. Finns ju också föräldrar som har säsongsbetonade jobb och jobbar i princip dygnet runt på sommaren (tänk krogpersonal på Öland...) 

I  vilket fall är det ju rent krasst ingen lagstadgad rättighet att få alla semesterveckor under skolbarnens lov, så därför inte heller skolans skyldighet att lägga resurser på att elever ska få ledigt. Men ofta är det ju inget problem att få någon vecka så länge man undviker provperioder och sådant.
    nej det finns ingen sådan lagstadgad rättighet, men lite märkligt känns situationen. Det förstärker min åsikt att min man bör byta jobb helt enkelt för vår framtid. Har nämligen ingen lust alls att fira semester utan honom.
  • modsey
    FruNyfiken skrev 2016-06-07 20:10:55 följande:
    Tja, jag vet inte om jag tycker att det var striktare förut än nu. Barnet var ledig för resa 1 vecka i september, 1 vecka i januari och 1 vecka i maj. Tre veckor utanför lov alltså. Det svaret vi fått från rektorn är att hon ligger så bra till att ledigheterna inte spelar någon roll. Men inställningen kanske varierar från skola till skola?!
    jag tror generellt i landet att de blivit striktare även om det säkert varierar från olika skolor i landet.
    När mina stora barn gick i mellanstadiet och uppåt var det inga problem alls att för oss ta två veckor extra enstaka gånger i hop med något lov för att göra en långresa.
    Nu har jag hört att samma skola är stenhårda och nekar.
  • modsey
    Alexi skrev 2016-06-07 20:08:34 följande:
    På dotterns skola är det nolltolerans för ledighet utanför loven för resor. Så hon fick ogiltig frånvaro i vintras när vi var på Kanarieöarna.
    Hur bemöttes ni i det?
  • modsey
    Alexi skrev 2016-06-07 20:15:43 följande:
    Tja, inte alls. Rektor meddelade i november att alla ledigheter from januari skulle nekas. Vi ansökte, fick avslag, åkte. Läraren kommenterade inte frågan utan skickade bara hem en bunt läxor att göra. Hon går i ettan kan tilläggas. 
    Det är ungefär så jag tänker att vi kan hamna i något liknande i framtiden.
  • modsey
    Quexxet skrev 2016-06-07 20:27:59 följande:

Jag har aldrig sommarsemester, det jag har o välja på är innan juni eller from sista veckan i aug. Sambon har sommarsemester men max tre veckor. Så när sambon är hemma är såklart barnen också hemma men när jag har semester går äldsta i skolan. 

Är det ett frivilligt upplägg hos er ni trivs med eller skulle ni vilja ha ledighet tillsammans i familjen ?
  • modsey
    Quexxet skrev 2016-06-08 00:14:13 följande:
    Helt frivilligt är det inte, men vi har vetat om att det är så här det kommer bli så länge vi har våra jobb kvar. Vi brukar få ihop några dagar under jullovet tillsammans, men visst skulle det vara skönt med kanske en långhelg när det är sommarlov Flört men vi vet båda två att det är omöjligt (under sommaren), så gå o sukta efter det gör mer skada än nytta.
    Vi försöker att utnyttja höstlov o jullov som sagt. Solig 
    nej har man inget val så har man såklart inte. Nu kan vi förändra det även om jag vet att maken inte är helt pigg på att byta jobb. Men för oss är det viktigt att vara lediga mycket tillsammans.
    Jag kan förvisso ta ledigt höst och jullov också, men maken har inte per automatik enkelt att få ledigt ett helt jullov heller, i bland kan det fungera men det kan lika gärna vara nej.
  • modsey
    Gladskit skrev 2016-06-08 14:19:55 följande:

Min man har rullande schema juni-juli-augusti så vi vet varje år hur sommaren kommer se ut.

Juni är värdelöst eftersom skolan slutar två veckor in i månaden. Återstår två veckor som han kan ha semester med resten av oss i familjen.

Augusti likaså eftersom skolan börjar ungefär halvvägs in.

Juli såklart bäst förutsatt att jag också får ledigt då men det brukar jag få eftersom jag jobbat de två föregående åren.

Vi har dock aldrig haft en tanke på att söka ledigt från skolan för detta, det känns inte seriöst eftersom det skulle bli så regelbundet i så fall. Två år av tre.

Utan vi tar de veckor vi får, sen brukar maken försöka göra strukturerade byten (han har sånt jobb) så att vi får loss i varje fall en vecka till = tre veckor tillsammans.

Så gjorde vi förra året, då hade han juni.

Lediga tillsammans från skolavslutningen och tre veckor.

Sen hade vi hjälp av far-och morföräldrar samt lite fritids under resten av lovet. I augusti kunde jag ta ledigt ytterligare några dagar så att vi fick loss två "långhelger". Och det blev en väldigt fin sommar ändå.

Ja kan man med byten få in tre veckors ledigt tillsammans känns det mer ok än bara två. Här är det snarare mer jobb pga beordrad övertid för befintliga i personal gruppen.

Att någon gång då under skolåren ta en extra ledig vecka ser jag iofs inte som ett stort problem ändå.
Svar på tråden Ledighet utanför lov