• EmilieTh

    Lånelöfte när bara en av oss har fast jobb?

    Hej!

    Jag och min man har länge velat köpa hus. Problemet är att han först var arbetslös en tid och nu studerar och därmed har en låg inkomst. Jag däremot har en tillsvidareanställningen. Grejen är den, att nu har vi hittat ett hus, där månadsavgiften är lägre än vi betalar nu (månadsavgiften i huset skulle bli max 4000 och vi betalar i dagsläget för vår hyresrätt inkl. parkering ca 6700 kr). Vi har inga betalningsanmärkningar och skulle även ha möjlighet att betala kontantinsatsen till banken. Vi har ett billån samt studieskulder båda två, men åter igen, vi har aldrig haft problem med att betala våra utgifter.

    Vår bank säger dock nej. Månadskostnaden kommer ju bli lägre om vi köper huset och om vi i dagsläget klarar av att betala en högre månadskostnad och saknar betalningsanmärkningar förstår jag inte vad som är problemet.  Vi har länge väntat på att ett hus ska dyka upp i det här området och det vore hemskt trist att missa chansen. Någon som vet vad man kan göra i vår situation och som ex. kan tipsa om någon bank som inte är så hård?

  • Svar på tråden Lånelöfte när bara en av oss har fast jobb?
  • Kerubmamman
    EmilieTh skrev 2016-05-27 15:27:16 följande:
    Kerubmamman: Vi skulle behöva låna strax över 1 100 000 från banken.

    Nej, har inte kollat runt bland olika banker än utan ville först kolla här om någon har tips att ge, ex. någon bank som brukar vara mer "schysst" än andra, någon som i en liknande situation fått sitt lån beviljat och som kan berätta om hur de gick tillväga, andra knep man kan använda etc.
    Ok, hur stor är kontantinsatsen? Och hur mycket har ni kvar som buffert? Vad är din inkomst? 
    Vad skriver mäklaren att det är för driftskostnader? 

    Förlåt för alla frågor, men det är viktiga parametrar i bankernas bedömningar.  

    Bankernas online-kalkyler ger en bra fingervisning på vad de tycker är acceptabelt. Men sen kan man alltid försöka förhandla med dem också. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Kerubmamman

    Medlåntagare betyder i praktiken att denne tar lånet tillsammans med dig. Typ istället för din man som inte har någon inkomst. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • EmilieTh
    Kerubmamman skrev 2016-05-27 15:36:47 följande:

    Medlåntagare betyder i praktiken att denne tar lånet tillsammans med dig. Typ istället för din man som inte har någon inkomst. 


    OK. Tack!
  • Maramina

    Vad är den beräknade driftskostnaden på huset? Hur stort är huset? Uppvärmningssätt? Din inkomst?

    Jag har lite svårt att tro att ni kan komma undan med en total månadskostnad på 4000kr om det ska vara inklusive amortering så därför vill jag gärna se er egna beräkning.

    Jag har hört att det ibland kan vara lättare att ensam söka lån än om man är två och den ena pluggar/är arbetslös, så kolla upp det. Jag vet inte om så är fallet men värt att kolla upp.

    Vad det gäller banker som lättare ger lån så är Bluestep en sådan som i alla fall i reklamen säger att det är lättare hos dom för när andra säger nej. Men jag förmodar att räntan är desto högre också

  • oliphant

    Tycker också att 4000kr i månaden låter otroligt lite. En vanlig tre månadersränta ligger på runt 1,5% vilket ger en räntekostnad på 1375kr på ett lån på 11000000kr innan ränteavdrager. Driftkostnad gör jag ett antagande på eftersom du inte sagt något om det. Bor du riktigt billigt hus och har låga uppvärmningskostnader kan du komma undan med i bästa fall ca 2100kr. Då är vi uppe i 3474. Sedan amortering på det och sedan alla oförutsedda kostnader, renovering, målning, trädgård, ny panna, diskmaskin osv som uppkommer så nja under 4000 det är nog inte realistiskt vill jag påstå utan att ha sett de specifika kostnaderna för erat hus.

  • oliphant

    Tänker att det är bättre att ni är realistiska när ni går till banken, brukar vara lättare då. Vad har ni för inkomster? Pengar till pantbrev, lagfart och kontantinsats?

  • Lissie810

    Skulle ni klara kostnaderna om räntan går upp med 5-10%? Det är såna saker som banker räknar på också och inte bara dagsläget. Skulle ni klara utgifterna om du blev långtidssjukskriven eller arbetslös?  Er bank har ju sagt nej av en anledning att de anser att er ekonomi för närvarande är för klen för att klara de här utgifterna.

  • Anonym (Ellis)

    Min man och jag fick lån då vi båda hade vikariat och rätt låga löner, men... Han är socionom och jag är sjuksköterska (finns typ ingen arbetslöshet). Vårt hus kostade 2,4 miljoner och vi hade 10 % kontant (det här var ca 5 år sedan) samt lånade ej till pantbrev och lagfart. Vårt hus kostar oss i snitt ca 8500kr/mån inkl "allt" (luft-luftvärmepump uppvärmt, vatten, försäkring, bredband etc).

  • metervara
    EmilieTh skrev 2016-05-27 14:58:33 följande:

    Kjell2: En medlåntagare med säkerhet; är det detsamma som en borgenär? Har i så fall tänkt på det alternativet men har hört från olika håll att det inte längre är möjligt att göra så (vet inte om det stämmer eller inte).


    Vi har fått höra att det inte är möjligt att göra så. Däremot sa banken att man kan göra så att den med fast jobb står på lånet med någon annan med fast jobb, ex sin egen mamma eller liknande. Sedan när den som studerat innan får fast inkomst så kan lånet skrivas över.
  • Anonym (Dubbelt upp)

    Vårt hus var hälften så billigt som ert, betalade bara en halv miljon, visserligen lånade vi till kontantinsatsen också, men våra kostnader är inte 4000 utan snarare dubbelt.
    Lån + amortering 4000, el i genomsnitt 2-3000 kr i månaden, sopor, vatten... har ni verkligen räknat rätt?

  • Anonym (Lpvbllö)

    Bara läst TS.

    Vårt hus har en driftkostnad 3000-3500:- i månaden i snitt. Totalt ca 6000:-/mån med drift ränta och amortering.

    Vi ville låna 850.000 av banken men jag fick inte stå med på lånet för att jag bara var provanställd på mitt arbete, så min sambo står tillfälligt på hela lånet.

    Finns det möjlighet att den med fast anställning kan stå på lånet själv? Finns möjligheten att betala kontantinsats så är banken glad, men då kanske inte den arbetslöse/studerande ska blandas in alls just nu.

    Annars finns bluestep, vet att de lånade ut pengar till en anhörig när denne blev nekad lån från de större bankerna.

Svar på tråden Lånelöfte när bara en av oss har fast jobb?