Inlägg från: Ettanvändarnamningenannanhar |Visa alla inlägg
  • Ettanvändarnamningenannanhar

BF Februari 2017

Applerose skrev 2016-12-27 13:00:53 följande:

Denna fråga har säkert varit uppe innan men när planerar ni gå hem på föräldraledigt? Hur nära bf? Och vad har ni för jobb?

Jag har bf 22/2 och har tänkt gå 3/2 men nu börjar jag fundera på om man kanske ska jobba längre än så, hmm, svårt.

Jag jobbar som administratör, kommer gå på semester tre veckor innan bf. För någon vecka sedan tänkte jag att jag skulle kunna jobba längre men nu känns det lagom. Skönt att kunna fixa det sista i lugn och ro och sedan vila upp sig lite innan det är dags :)

Jag har inte riktigt koll på hur ofta de kommer för det är så oregelbundna för det mesta,som mest har det hållit på i någon timme regelbundet och sen har det trappat av med hjälp av vila.

Det känns som rejäla sammandragningar som du säger, så att man gärna stannar upp lite i det man gör, och med en molvärk/"mensvärk" som hänger kvar. Jag blev också tillsagd att åka direkt hem och vila om det kommer många, och innan jag gick över till v35 skulle jag vila så mycket som möjligt även om jag inte kände sammandragningar för de vill gärna att bebisen är kvar i magen till dess...

Läkaren kommer säkert kolla så att du inte har börjat öppna dig än och sen ta en ev sjukskrivning utifrån det. Hoppas det går bra!

Tussilago89 skrev 2017-01-02 14:36:21 följande:

hur har ni det med förvärkar?

Jag har känt starka sammandragningar på eftermiddagen/ kvällen nu de senaste två veckorna. Är 31+5 idag och i torsdags när vi var på Liseberg övergick detta till riktigt rejäla sammandragningar som tillslut gjorde riktigt ont och kom regelbundet var 7-8 min så vi fick åka hemåt. Har varit hos min BM idag som bokade en läkartid åt mig i nästa vecka och gav mig rådet att åka hem från jobbet direkt om jag känner av det igen. Tror hon tänker att det eventuellt kan bli en sjukskrivning.

Hur känns era förvärkar? Hur ofta känner ni av dem?

Jag vet inte om molvärken hänger kvar för alla, det är säkert lite individuellt. Man får tydligen kraftigare sammandragningar när man är omföderska ;) Vilken vecka är du i?

Cecilia13 skrev 2017-01-02 17:34:56 följande:

Vad är egentligen skillnaden på förvärkar och sammandragningar? Och hur vet man om sammandragningarna påverkar tappen? Den här gången är jag väldigt orolig för att förlossningen ska starta förtidigt och blir nervös för minsta tecken. Jag har inte fått något tydligt svar från min bm, hon bara tjatar om att uvi kan orsaka sammandragningar och att så länge det inte känns som värkar är det ingen fara...

Det varierar hur många sammandragningar jag har per dag och hur mycket de känns. Men nu är de oftast ganska obehagliga, sådär så man inte kan röra på sig med tryck neråt och värk i ryggen. Däremot känner jag ingen molvärk/mensvärk efteråt.

Senaste veckan har jag verkligen börjat känna mig höggravid! Har blivit mycket tyngre och tröttare men känner mig ändå förhållandevis pigg. Skönt att kunna jobba 100% fortfarande men jag kan inte sticka under stolen med att det ska bli ännu skönare att gå hem snart ;)

Jag funderar en del på hur det ska bli när det hela startar igång, jag är så van vid förvärkarna nu så tänk om jag "missar" när det är på riktigt?! Jag vet ju bara hur det kändes sist när jag blev igångsatt, vet inte alls hur det känns när en förlossning startar av sig självt. Så har jag börjat noja över havandeskapsförgiftning nu ikväll för fötterna är sååå vätskefyllda! Hur ser era händer och fötter ut? Har ni börjat samla på er vätska? Lite är ju normalt men det ser ut som jag stukat båda ungefär ;)

Jag lämnar inte hemmet utan nycklar, mobil och Novalucol, haha ;) Det trycker som tusan uppåt nu men det vänder ju snart så det är bara att hålla ut lite till. De flesta jag känner tycker att magen börjar sjunka men jag har svårt att se det själv, men även folk som inte känner mig speciellt väl säger att jag börjar se färdigbakad ut. Får se när det vlir dags, jag tycker det är så spännande!

För min del gör det inget om det går rätt så fort, men jag hoppas bara det startar tydligt så vi hinner tillkalla barnvakten osv och ändå åka in i rätt så god tid så jag hinner få bedövning hehe ;)

Goochigoo skrev 2017-01-09 11:24:20 följande:

Någon annan som mår illa? Min man har googlat (hehe) och tror att det är dags hela tiden, just eftersom att jag mår illa. Kroppen har börjat ställa in sig på konstig sömnrytm, somnar inte förrän sent (00-01.00) trots att jag går upp vid 05.30 och är inte speciellt trött på dagen i alla fall. Halsbränna och som sagt ett konstant illamående. Sista jobbdagen blir 7 februari, är beräknad till den 16! Hela familjen tror dock att bebben kommer tidigare, så vi får väl se!

Mycket spänd på vem det är som är där inne och förlossning - hoppas att det inte går för fort!

Inga känningar direkt, men nu börjar jag ändå inbilla mig att det är dags snart eftersom "folk" tycker jag ser "färdiggången" ut (hur man nu ser ut då, haha ) Har en del sammandragningar och molvärk (förvärkar?) men inte regelbundet alls... Däremot drömde jag också om slemproppen häromnatten

Svansjön skrev 2017-01-11 08:40:12 följande:

Drömde att jag började blöda och att slemproppen gick i natt.

Nu börjar man verkligen längta till förlossningen drar igång och man får träffa bebis. Bf om 29 dar!!! Sonen kom bf-6 så jag hoppas att denna lilla groda vill komma tidigare likaså.

Är så less på detta tillstånd med förvärkar, sammandragningar, foglossning, extremt illamående, trötthet och dåliga humör.

Har ni några känningar om att det är på gång snart?

Jag känner igen känslan helt klart ;) Idag på jobbet skulle jag snabbt upp från stolen och svara i kollegans jobbmobil, och jo jag var snabb upp och iväg något steg, sen stanna och knipa, sen ett par steg till så jag nådde mobilen och sen fick jag stå och hänga på skrivbordet för att försöka slappna av när jag pratade. Kändes som dolda kameran, haha ;) När de väl har fixerat sig så ökar trycket neråt och man skulle kunna kissa flera ggr i timmen ibland så din bebis är säkert fixerad nu :) Men så kan de ligga i flera veckor så bli inte nervös nu ;)

Cecilia13 skrev 2017-01-12 11:48:30 följande:

Jag har en hel del onda sammandragningar, kan inte direkt säga att de kommer regelbundet men i perioder får jag en ny så fort jag rör mig. Den sista tiden har jag tom vaknat på nätterna av sammandragningar.

Nu trycker bebis rejält neråt, framförallt när man går, kommer som elstötar alt att man akut blir superkissnödig. Känns nästan som lillhen försöker ta sig ut. Knappt så man vill gå när det är som värst. Någon som känner igen sig? Allt ska ju kännas mycket bättre när de fixerat sig, men det kanske är det som håller på att hända?

Just nu håller jag tummarna att liten vill stanna de tre veckorna tills det är ok att komma. Bf är ju trots allt först 22 feb! Och jag ska jobba två veckor till...

Haha ja visst är det ett intressant fenomen att man blir allmän egendom ;) Både säga lite vad man känner för och lite spontant klappa på magen, det är som att man har en hundvalp på magen, haha ;)

Svansjön skrev 2017-01-11 18:45:22 följande:

Ja folk har tydligen rätt att säga vad de vill till gravida ;)

Har hört att vissa svullnar lite i ansiktet dagarna innan FL. men vet inte alls om det finns någon sanning i det.

Jag har också ett resting bitch face ;) men de som "flugit på" min mage har mest varit kollegor som jag inte träffar så jätteofta men som jag pratar och är trevlig mot ;) De som känner mig lite mer väl har frågat om de får känna och då säger jag såklart ja :)

Men vilken fräckhet att stå och fortsätta säga att du var gravid fast du sa nej! Henne hade jag nog knöglat till näsan på, haha ;)

stor grön drake skrev 2017-01-12 21:14:13 följande:

Det är bara sambons pappa och en person till som rört min mage. Och den kärringjäveln gjorde det två månader innan jag ens blev gravid, och stod och sa "visst har du en bebis i magen, du kan berätta för mig" om och om och om det igen. Fast jag bakade och sa nej, ingen bebis, rör mig inte.

Annars är det ingen som varit närgången. Men så äger jag ett ordentligt så kallat "resting bitch face" och ser tydligen smått mordisk ut så fort jag inte skrattar.

Svar på tråden BF Februari 2017