• Forsström

9åring och Facebook

Har en bonus son som kommer och säger att hans mamma har skaffat Facebook och instagram till honom. Facebook har en åldersgräns på 13år.Min första tanke är vad ska en 9åring facebook och instagram till. Om de ens ska ha telefon när de är så små, så tycker jag de ska vara för att spela spel på och att föräldrarna ska kunna få tag på dom. Men tycker inte de har nåt på socialamedier och göra. Eller tycker ni att jag har fel?

Bonusmamma
  • Svar på tråden 9åring och Facebook
  • vindruvan

En 9-åring har absolut ingen anledning till att ha varken Facebook eller Instagram eller Snapchat osv. Åldersgränser finns av en anledning. Min 9-åring vill gärna ha allting men det får vänta, än så länge har dom inte ett bra filter för att tänka bort saker/bilder/info som kan komma upp.

Så tycker jag iaf!

• Anonym (Blä)
    Holma skrev 2016-05-27 21:53:43 följande:

Knappast ditt problem

Klart det är!? Först klagas det i andra trådar på föräldrar som inte tar till sig sina bonusar och behandlar dem som sina egna, och nu är det plötsligt inte bonusmammans problem?
  • Holma
    Anonym (Blä) skrev 2016-05-28 10:24:12 följande:
    Klart det är!? Först klagas det i andra trådar på föräldrar som inte tar till sig sina bonusar och behandlar dem som sina egna, och nu är det plötsligt inte bonusmammans problem?
    Det är fortfarande ett beslut som föräldrarna ska ta inte du , deras barn , deras beslut .
    Vad lider du av att en bonus har Fb o instagram ?
  • Anonym (m)

facebook är ju på väg "ut" bland de yngre så jag tror kommande generation knappt kommer använda det. Mina barn har (tonåringar) men de använder knappt FB längre. De säger det är mest "föräldrar och gamlingar" där, haha. Men de har ju delvis rätt. 
    jag jobbar på gymnasiet och mina elever använder ibland FB för att snabbt kunna kontakta mig, men jag ser på deras konton att de aldrig uppdaterar. 

Instagram, snapchat och periscope däremot där är ungdomarna mer aktiva och där tycker jag inte en 9-åring ska vara alls. 

Hade nyligen ett "fall" på vår skola med viss nätmobbing och det hade skett genom instagram. Eleven som skrivit saker, sa "men jag la det ju bara på mitt privata konto, det är bara folk jag känner som följer det". Trots det spreds innehållet och det hela tog mycket större fart än elev hade tänkt sig. Även om man har kontroll på insta, vilka man lägger till, kan man aldrig veta vilka flöjlarna visar bilderna för, eller om de sparra ner bilderna och sprider osv. 

jag har insta men använder det inte så ofta. Mina tonåringar sa förskräckt en gång, när jag sa att jag ville lägga upp ett foto på dem (på fb), "inte på Insta väl? Lägg inget på insta snälla mamma för då ser alla det!" 

• Anonym (mamma)
    Holma skrev 2016-05-28 11:04:41 följande:

Det är fortfarande ett beslut som föräldrarna ska ta inte du , deras barn , deras beslut .

Fast nu handlar det ju om att ts verkar vara en engagerad bonusförälder och det är aldrig fel. Onödigt att gå på så hårt och faktiskt lite larvigt - hur engagerade bonusföräldrarna är har ju inte vi på nätet med att göra utan sköts i deras familjer. Min sambo är en väldigt engagerad bonuspappa och det är jag ytterst tacksam för då biopappan valt att lämna allt för länge sen. I vår familj tar vi besluten rörande barnet tillsammans, dvs jag och sambon.

Oavsett vilken roll personen har i barnets liv anser jag att det är bra och viktigt att man reagerar på såna här saker som barn faktiskt inte är mogna för.

Udda här är väl mer att mamman och pappan inte verkar ha fört en dialog kring detta?!
  • Holma
    Anonym (mamma) skrev 2016-05-28 12:49:55 följande:
    Fast nu handlar det ju om att ts verkar vara en engagerad bonusförälder och det är aldrig fel. Onödigt att gå på så hårt och faktiskt lite larvigt - hur engagerade bonusföräldrarna är har ju inte vi på nätet med att göra utan sköts i deras familjer. Min sambo är en väldigt engagerad bonuspappa och det är jag ytterst tacksam för då biopappan valt att lämna allt för länge sen. I vår familj tar vi besluten rörande barnet tillsammans, dvs jag och sambon.

Oavsett vilken roll personen har i barnets liv anser jag att det är bra och viktigt att man reagerar på såna här saker som barn faktiskt inte är mogna för.

Udda här är väl mer att mamman och pappan inte verkar ha fört en dialog kring detta?!
    Spelar ingen roll om man är en engagerad bonusförälder eller inte så ligger i alla fall besluten hos föräldrarna sen är det bra att man är engagerad förälder .
  • Anonym (mamma)
    Holma skrev 2016-05-28 13:17:50 följande:

Spelar ingen roll om man är en engagerad bonusförälder eller inte så ligger i alla fall besluten hos föräldrarna sen är det bra att man är engagerad förälder .

Fast det är ju så här på Familjeliv, inget är tillräckligt bra, vare sig en bonusförälder är engagerad eller inte.

I vårt fall ligger alla beslut hos mig OCH min sambo - dvs bonuspappa.
  • Anonym (mamma)
    Holma skrev 2016-05-28 13:17:50 följande:

Fast det är ju så här på Familjeliv, inget är tillräckligt bra, vare sig en bonusförälder är engagerad eller inte.

I vårt fall ligger alla beslut hos mig OCH min sambo - dvs bonuspappa.
  • Anonym (Blä)
    Holma skrev 2016-05-28 11:04:41 följande:

Absolut, men att säga att det inte är bonusmammans bekymmer är ju helt fel. Man blir väl lika bekymrad om bonusen har fb o instagram vid nio års ålder som att ens eget barn skulle ha det!?
  • Holma
    Anonym (Blä) skrev 2016-05-28 17:09:38 följande:
    Absolut, men att säga att det inte är bonusmammans bekymmer är ju helt fel. Man blir väl lika bekymrad om bonusen har fb o instagram vid nio års ålder som att ens eget barn skulle ha det!?
    Bekymrad kan man väl vara , det har jag aldrig sagt nått om
Svar på tråden 9åring och Facebook