• Emmasofiabe

Ni som har barn, vad har varit bäst att ha/onödigt att ha när bebis kommer?? Måsten och onödigheter?? :)

Hejsan!

Jag ska få min första bebis och ska börja inhandla nu

Jag undrar, när är det lämpligt att till exempel beställa vagn och babyskydd osv

Och vad har ni använt mest under tiden på BB och första månaden hemma till exempel

Vad var jätteonödigt och vad var livsviktigt?? :)

• Svar på tråden Ni som har barn, vad har varit bäst att ha/onödigt att ha när bebis kommer?? Måsten och onödigheter?? :)
  • Lena

Nödvändig: babyskydd och sjal

Onödig: vagga och spjälsäng

• fjanten

Alltså, vi köpte "allt" det där som står på listor att man "ska" köpa innan barnet kommer; vagn, kläder, balja, bärsele, spjälsäng, babygym, babysitter, amningskudde, tvättlappar etc etc etc. Ärligt talat finns det inget som varit onödigt... Nej, babygym användes inte första månaden, men jag hittade det på rea och slog till. Efter en månad kom det till användning.

Så jag är nog inte rätt person att svara

• Bäbiiiis

Svår fråga. Det är ju så individuellt. Babynest tyckte jag var jättebra, speciellt första tiden. Då kunde barnet sova i den i vår säng eller på soffan och känna sig ombonad och trygg. Vi hade bärsele (inte sjal) men den dröjde några veckor innan vi började använda men har varit jättebra ("Ergobaby") Amningskudde och babysitter klarade vi oss utan. Vagn, badbalja (hade inget badkar) och babyskydd var ett måste. Vi hade en lite kräkbebis så många tvättlappar/små handdukar gick åt dagligen. Babygymmet användes flitigt men inte första tiden. Plats att byta blöja där man även har rinnande vatten inom räckhåll är mycket smidigare än t.ex skötbord i sovrummet.

• Anna74a

Amningskudde som är formbar med kulor inuti är något som jag har tyckt varit fantastiskt bra till olika saker utöver amning.
    Att sova med i olika positioner, när bebisen vill sitta/halvligga när den blir större.
    Bäst.

• Cyanea

Tror precis som ovanstående redan skrivit - det är otroligt individuellt från barn till barn och familj till familj. Med största sannolikhet kommer ni råka köpa på er saker ni inte behöver och missa sånt som kommer vara ovärderligt för just er och ert barn ;) 

Vi har ett lite ovanligt barn som HATAR vagn. Vi har aldrig fått det att funka hur vi än provat, så för vår del var vagn ganska onödigt. Dock använder vi den som vagn för saker. Mitt tips är kanske inte att inte köpa en vagn, men om ni inte har obegränsat med pengar kanske det inte är prio att köpa den finaste, dyraste vagnen innan ni vet om barnet gillar att åka vagn ;) 

Bärsjal (Babylonia) var bästa köpet! Ovärderlig för vår del. Sele (Ergobaby) köpte vi senare, det funkar toppen men behövdes inte precis i början. I och med att vi avvaktade med att handla den behövde vi inte lägga pengar på spädbarnsinlägg. 

Spjälsäng och babynest var även de helt i onödan. Leksaker av alla de former och slag användes inte heller i början. 

Amningskudde (Doomoo) har varit underbart till MASSOR av grejer! Jag använde den när jag var höggravid för att kunna ligga bekvämt. Nu används den till amning, som liggplats till bebis och för att stötta upp henne när hon övar på att sitta. 

Bröstvärmare är också toppen! Jag personligen är superkänslig för drag, så även om det är varmt ute så får jag jätteont i brösten om det blåser och får lätt mjölkstockning ( = AJ!!!!), så det är ett tips! 

Babysitter har varit ovärderligt också för att jag t.ex. ska kunna gå på toa. 

Sen måste jag också säga att man inte måste ha allt när barnet kommer. Ni lär er snabbt vad som saknas och fixar det där och då. Jag hade t.ex. ingen bröstpump men behövde en efter ett par veckor, då var det bara att åka till apoteket och köpa en. Bor man inte extremt avsides kan man panikhandla det mesta :) 

• Friedan

Som redan sagts är det väldigt individuellt men det vi hade klarat oss utan är spjälsäng och badbalja. Babysitter, bra vagn och babyskydd var däremot måsten.

• Mika86

Bäst av allt är vagn, babyskydd med bas o bärsele, är nog våra mest välanvända saker.

Aldrig haft badtermometer, babynest eller pysventil.

Väntar barn nr 6 o visst allt är ju olika från olika person o barn men de första månadernas "behov" är: blöjor, tvättlappar, salva för röd rumpa, babyolja, skötbord, badbalja, vagn, babyskydd, bärsele/bärsjal, amningsinlägg, amningsbh, bindor, babygym,babysitter

• Jasmin Karlsson

Bra att ha första tiden: skötbord, blöjor, lite kläder, filtar att lägga bebis på så den inte kräks på soffan och för att linda in i när den ska sova. Vagn och babyskydd. Om man köper ny vagn har de flesta affärer en säkerhet att man kan lämna tillbaka vagnen om något skulle hända under graviditeten. Också bra att ha en inställning om att man kommer vara rätt fast hemma och i soffan första veckorna. Om bebisen är "lätt" är det bara ett plus.
    Onödigt: d-vitamindroppar eftersom i vår kommun får man det gratis från bvc, krämer/babyolja och såna saker eftersom man får massor från alla gratis babyboxar.

• Voffel

Nödvändigt: blöjor, tvättlappar och trasor, kläder, säker sovplats och plats för blöjbyte. Sen klarar man sig. Men det finns ju saker som gör livet lättare också.

Jättemjuk bh! Jag köpte sån som bröstopererade har (Ett par, tre dagar efter förlossning blir brösten ofta väldigt stora, hårda och ömma.

Bärsjal och så småningom ergonomisk bärsele, var nödvändigt med första barnet men onödigt med andra. För vagn gäller det motsatta.

Spjälsäng var onödigt med första och nödvändigt med andra.

Amningsnapp var nödvändigt med första, men med rätt vård hade det inte behövts.

Dregglisar och haklappar nödvändigt med andra, som kräktes kopiöst.

Babygym och sitter var käckt, men inte nödvändigt.

Febertermometer och Alvedonsuppar för spädbarn är bra att ha hemma.

Vi hade inget babynest men en lång hårt stoppad tygkorv som vi la runt barnet i sängen. Jättepraktiskt! Jag kunde amma den lilla till sömns och sen lägga korven på plats och barnet kunde ligga ostört kvar och sova.

Trevligt att ha hemma inför förlossningen är hemmalagad mat färdig i frysen. Jätteskönt att bara tina lite lasagne eller paj istället för att ställa sig i köket och laga!

Svar på tråden Ni som har barn, vad har varit bäst att ha/onödigt att ha när bebis kommer?? Måsten och onödigheter?? :)