• BioBonus

Irritation över bonus existens

Anonym (!) skrev 2016-05-30 06:13:36 följande:
    Har barn själv som varit i den åldern men det är hur hon tänker jag tycker är sjukt

Det är för att du kanske inte kan sätta dig in i hur det är att leva med någon annans sexåring? Det är precis som Brumma skriver väldigt stor skillnad med vad man står ut med och accepterar när det gäller ens egna barn, jämfört med andras.
    Jag är glad att min man inte behövde leva med min yngste när han var sex år. Jag är inte säker på att vårt förhållande hade pallat det, för helt ärligt var det tufft nog för oss föräldrar att hantera den tiden. Och då hade vi ändå den villkorslösa kärleken i grunden.

• BioBonus

Med handen på hjärtat - det finns vissa barn jag är glad att jag inte är bonusmamma till. Det finns barn, vars föräldrar jag tycker jättemycket om och respekterar och ser att de är bra föräldrar, men ungarna klarar jag helt enkelt inte av. Och det gör varken mig eller barnen till hemska människor, utan precis som med vuxna så kommer man inte överens med alla. Och med barn är det självklart att det går i peropder, eftersom de utvecklas i en hisnande fart. Fördelen med det är ju att de kommer ur de flesta av sina "pest-och pina"-perioder ganska snabbt.

TS - när det gäller uppfostringsbitar, som att smaska vid maten, eller inte kunna sysselsätta sig själv, så tycker jag verkligen att du ska ta ett allvarligt snack med pappan. Ingen gillar en unge som sitter och tuggar med vidöppen mun eller pockar på konstant uppmärksamhet...

• BioBonus
    Anonym (Elisa) skrev 2016-05-30 08:36:56 följande:
    Läs det du skriver och tänk att du var mamma till en pojke vars bonusmorsa pratat sådär om. Hur hade du känt? Vad hade du sagt till henne?

Jag tycker du ska flytta. Det är minst 12 år kvar tills han flyttar.
    Om min sons bonusmamma sagt så där om honom i sexårsåldern så hade jag förstått henne. Jag hade hoppats att hon inte lät det gå ut över honom, utan att hon antingen valde att dra sig undan eller tog tag i saken och hjälpte hans pappa att uppfostra honom. Hade jag fått indikationer om att hon behandlade honom illa (och med det menar jag inte att överlåta ansvaret till hans pappa), så hade jag självklart tagit upp det med pappan.
  • BioBonus
    Anonym (Hedh) skrev 2016-05-30 09:23:44 följande:
    Hur skulle du känna om du själv fick bo med någon som verkligen ogillade dig? TS skriver det själv, hon tror att det är hans personlighet hon inte gillar, inte att han på något vis är mer jobbig än något annat barn. Att han smaskar när han äter är också en tolkningsfråga, TS är redan trött på honom så det är klart att hon tycker att han smaskar. Det kan lika gärna vara så att ingen annan lägger märke till det eftersom dom inte känner såna aversioner mot stackarn.

Att du själv inte gillar dina kompisars ungar är kanske inte jätterelevant eftersom du slipper bo tillsammans med dom. Men att leva tillsammans, se varandra praktiskt taget varenda dag, så krävs det att man gillar varandra någorlunda. Hur ska man annars stå ut år efter år? Barn har ingenting att säga till om, dom har så lite makt i sina liv, att på det tvingas bo med någon som inte gillar hur man är som person är för mkt.

TS kan flytta, det kan inte en sexåring
    Jag säger inte att TS ska stanna i relationen om hon absolut inte kan lära sig att tycka om sin partners barn. Varken för hennes, sin partners eller barnets skull. Det enda jag säger är att man inte per se är en hemsk människa om man inte tycker om alla barn. 
  • BioBonus
    smulpaj01 skrev 2016-05-30 15:15:35 följande:
    Lära sig? Hon har ALDRIG gillat bonus!
    Så med din logik så kan man inte lära sig något man inte kan sen tidigare? Varför skulle hon inte kunna lära sig att gilla bonus genom att få tips och råd hur hon kan se honom med andra ögon?
Svar på tråden Irritation över bonus existens