Anonym (byt) skrev 2016-05-31 00:19:23 följande:
Men nått "fel" måste du göra om de blir hål efter hål annars tänk på att tandläkare blåser många personer..
Det är vanligt att man tror att alla tänder är lika starka och att "hål" beror på dålig tandhygien. Det stämmer alltså inte utan en stor del av din munhälsa är genetisk.
Tycker jag är lyckligt lottad som bara behövt laga ett par hål i livet. Två av mina mostrar föddes utan emalj på tänderna..
Anonym (Fobiker) skrev 2016-05-30 21:00:26 följande:
Jag har alltid skött tänderna exemplariskt pga fobin. Borstar morgon och kväll, använder tandtråd dagligen, munsköljer med fluor. Småäter inte, dricker inte läsk,
Ändå hål efter hål 
TS! Jag hade det som dig! Under 7 års tid gick jag inte alls till tandläkaren pga rädsla. Till slut fick jag nog och gick till en psykolog som hjälpte mig att få terapi för det. Idag går jag till tandläkaren utan att vara rädd, det var så värt allt arbete! Se till att du också får hjälp - för mig gick allt på vanliga högkostnadskortet som man fick på vårdcentralen.
Det andra du ska veta är att alla tandläkare inte är bra tandläkare och INGET behöver göra ont in tandväg. I så fall byter du bara tandläkare till någon som inte är en klåpare och dålig på att bedöva och behandla dig med respekt!