• Anonym (Fobiker)

Någon mer med dåliga tänder och tandläkarfobi?

Har alltid haft dåliga tänder. Har alltid varit duktig med att borsta tänderna men båda mina förädrar har urkassa tänder så generna förstör. Jag har dragit ut två visdomständer. Jag har dragit ut en tand i nederkäken då den var så dålig. Har gjort en rotfyllning. Varje besök hos tandläkaren slutar med att de hittar hål.

Nu blöder tandköttet. En tand har det lossnat små bitar ifrån.

Och tandläkartid boka jag för länge sedan. När den första lilla tandbiten lossnade. Men jag har skjutit upp den. Gång på gång.

Någon mer än jag med dessa bekymmer?

• Svar på tråden Någon mer med dåliga tänder och tandläkarfobi?
  • Anonym (blää)

Generna förstör..... vilket bull-shit!

Det är DU och bara DU som är ansvarig över dina tänder och din tandhygien!

• Pascal
    Anonym (blää) skrev 2016-05-30 20:34:02 följande:

Neejdu det stämmer inte! Min tandläkare har förklarat att det är inte alls bara hur du sköter dina tänder, även om det såklart spelar en stor roll, utan även genlotteri och att enzymerna i saliven är det som avgör om du har lätt att få hål i tänderna. Då spelar det ingen roll hur mycket du borstar och inte småäter. Du kan få hål ändå. Men visst är det viktigt att ha god munhygien.
  • Anonym (Fobiker)

Jag har alltid skött tänderna exemplariskt pga fobin. Borstar morgon och kväll, använder tandtråd dagligen, munsköljer med fluor. Småäter inte, dricker inte läsk,

Ändå hål efter hål

• Anonym (byt)
    Anonym (Fobiker) skrev 2016-05-30 21:00:26 följande:
    Jag har alltid skött tänderna exemplariskt pga fobin. Borstar morgon och kväll, använder tandtråd dagligen, munsköljer med fluor. Småäter inte, dricker inte läsk,

Ändå hål efter hål smile4.gif
    Men nått "fel" måste du göra om de blir hål efter hål annars tänk på att tandläkare blåser många personer..
  • Linelime
    Anonym (byt) skrev 2016-05-31 00:19:23 följande:
    Men nått "fel" måste du göra om de blir hål efter hål annars tänk på att tandläkare blåser många personer..
    Det är vanligt att man tror att alla tänder är lika starka och att "hål" beror på dålig tandhygien. Det stämmer alltså inte utan en stor del av din munhälsa är genetisk.

Tycker jag är lyckligt lottad som bara behövt laga ett par hål i livet. Två av mina mostrar föddes utan emalj på tänderna..
    Anonym (Fobiker) skrev 2016-05-30 21:00:26 följande:

Ändå hål efter hål

TS! Jag hade det som dig! Under 7 års tid gick jag inte alls till tandläkaren pga rädsla. Till slut fick jag nog och gick till en psykolog som hjälpte mig att få terapi för det. Idag går jag till tandläkaren utan att vara rädd, det var så värt allt arbete! Se till att du också får hjälp - för mig gick allt på vanliga högkostnadskortet som man fick på vårdcentralen.

Det andra du ska veta är att alla tandläkare inte är bra tandläkare och INGET behöver göra ont in tandväg. I så fall byter du bara tandläkare till någon som inte är en klåpare och dålig på att bedöva och behandla dig med respekt!
  • Anonym (Fobiker)

Borstade tänderna ikväll som vanligt. Efteråt kändes det konstigt i nedre tandraden så tittade närmare. Och ser att tandköttet liksom åkt ned. Det ser jättekonstigt och fel ut.

Känner panik och rädsla. Googlade och det enda jag fann var tandlossning.

Nu är jag rädd

• Anonym (mångaår)
    Anonym (blää) skrev 2016-05-30 20:34:02 följande:

Generna gör jättemycket i sammanhanget. De avgör både salivsammansättningen och vilken sorts tandsten man får. TS har stora problem med sina tänder trots noggrannhet och tandläkarbesök. Strogt, för resten att gå trots tandläkarskräck. Och här sitter jag och världens sämsta munhygienvanor, jag har haft en svår depression i 10 år, och som de flesta vet är det ofta tandborstningen som ryker först när man blir deppad. Jag har aldrig använt tandtråd, jag har bortat tänderna kanske 100 gånger på 10 år, tröstätit godis och rent socker från påsen under lång tid. och jag gick till tandäkare för första gången sedan jag var tonåring i förra veckan. Mina tänder sitter som berget, inga hål har hittats hittills, mina två visdomständer växte fram fint och fick plats utan problem. Jag har bara vit tandsten som orsakas av saliven, och oftast inte orsakar tandlossning, det bara ser lite fult ut.

TS skulle säkert vilja byta gener med mig.
  • Virvlande

Kontakta din klinik och säg att du är jätterädd, de har alldeles säkert folk som är extra bra på det. Är det riktigt illa, finns det också möjlighet till psykologhjälp. Det är väldigt framgångsrikt. Om du bor i Luleå hade du kunnat komma till mig. Jag jobbar jättemycket med tandvårdsrädda.

• ostpaj
    Anonym (Fobiker) skrev 2016-05-30 08:04:05 följande:

Har alltid haft dåliga tänder. Har alltid varit duktig med att borsta tänderna men båda mina förädrar har urkassa tänder så generna förstör. Jag har dragit ut två visdomständer. Jag har dragit ut en tand i nederkäken då den var så dålig. Har gjort en rotfyllning. Varje besök hos tandläkaren slutar med att de hittar hål.

Nu blöder tandköttet. En tand har det lossnat små bitar ifrån.

Och tandläkartid boka jag för länge sedan. När den första lilla tandbiten lossnade. Men jag har skjutit upp den. Gång på gång.

Någon mer än jag med dessa bekymmer?

Jättetråkigt när det är sådär och man anstränger sig för ingenting, känns det som. Hur tråkigt det än låter, så det bästa du kan göra är att fortsätta att ta hand om munnen och tänderna så bra som du gör, men även gå till tandläkaren och hygienist med jämna mellanrum. Det är ett livslångt arbete att sköta och ta hand om en sjuk mun, men fortsätter du som du gör så gör du ju så gott du kan och det får räcka så långt det räcker! :)
  • Anonym (xxx)

Har du någon sjukdom eller äter du några mediciner?

Svar på tråden Någon mer med dåliga tänder och tandläkarfobi?