Inlägg från: Fröken Apelsin |Visa alla inlägg
  • Fröken Apelsin

Fick en chock igår stackars flicka

Furienna skrev 2016-06-01 10:39:10 följande:

Och det här kan jag inte förstå. Jag var glad över att få min diagnos och skämdes aldrig över den. För det finns ingen som helst anledning till att göra det. Diagnosen gör ju att folk får en chans att förstå en, som det är omöjligt för dem att få annars. 

Jag blir så trött av att höra att man skäms så fort man inte låter sina journaler bli andras egendom. Inte sjutton kräver man att någon med astma, diabetes eller depression redovisar sina sjukdomar i tid och otid, men har man en NPF diagnos ska man minsann göra det annars skäms man. Tydligen har man inget behov av privatliv alls om man har en NPF diagnos, helst ska man gå runt med sin diagnos tatuerad i pannan för att vissa (du bland annat) ska bli nöjd.
  • Fröken Apelsin
    Furienna skrev 2016-06-01 15:48:50 följande:

Jag är helt öppen med alla mina diagnoser, och det är många: Turners syndrom, Aspergers syndrom, psoriasis och diabetes. Jag har även haft panikångest. Jag redovisar ju för all del inte om dem när det inte behövs, men jag ser inte heller någon anledning till att dölja dem. Och det är genom att prata om våra sjukdomar, som folk i allmänhet kan sluta ha fördomar om dem. 

Kul för dig, alla fungerar inte som du gör. Ingen har någon skyldighet att redovisa sina diagnoser bara för att folk tycker det är intressant att snoka. Som sjuk har man ingen moralisk skyldighet att ta itu med andras fördomar heller.

Anser du att sekretess är fel? Jag menar om man nu ska dela med sig hela tiden är det totalt onödigt med sekretess, då skulle det kunna stå öppet på nätet vem som hade vilken sjukdom och funktionshinder så kan vem som helst ta reda på det vid behov.
  • Fröken Apelsin
    Furienna skrev 2016-06-01 16:24:21 följande:

Ofta är det ändå bättre att berätta allt och förklara för folk än att låtsas som att man inte har sitt funktionshinder eller sin sjukdom. Och vem ska kämpa mot fördomarna, om den som har problemet inte vill kännas vid det? 

Bara för att man inte berättar betyder det inte att man inte vill kännas vid sin sjukdom/funktionshinder. Säger du precis allt till alla hela tiden, finns det ingenting som är privat för dig? Fläker du verkligen ut hela ditt liv för första bästa människa?

Kämpa mot fördomarna ska man göra om man känner att man orkar och vill, det är inte bara de som har sjukdomen/funktionshindret som ska kämpa heller utan de som är neurotypiska eller friska får också ta den kampen.
  • Fröken Apelsin
    Furienna skrev 2016-06-01 17:46:25 följande:

Men hur kan "min attityd" göra så att du skäms ännu mer? 

För att du klankar ner på henne, talar nedlåtande och inte respekterar henne. Tycker man att något är svårt brukar det bli ännu svårare då folk pratar som du gör.
  • Fröken Apelsin
    Furienna skrev 2016-06-01 18:30:56 följande:

Alltså, jag går inte runt och berättar för alla. Men jag ser inte heller någon särskild nytta i att dölja vilka sjukdomar jag har. Men hur ska friska människorna kunna förstå och beskriva hur vi har det? Det går ju inte... 

För att de flesta kan sätta sig in i andras situation. Jag kämpar själv för en del grupper jag inte tillhör, exempelvis transpersoner. Jag är påläst och förstår hur det är, därför kan jag ta deras kamp. Alla som tillhör den utsatta gruppen kan inte ta kampen heller, du kan exempelvis inte ta kampen för de med Asperger. Om du skulle försöka göra det och uttrycker dig som här i tråden motverkar du den kampen.

Finns det inget du tycker är privat? Inget som du inte vill dela med vem som helst? Det behöver inte handla om dina diagnoser.

Att man i te vill berätta vilka diagnoser man har är inte samma sak som att dölja det heller.
  • Fröken Apelsin
    Furienna skrev 2016-06-01 21:33:21 följande:

Nej, jag tror inte att du kan sätta dig in i min situation bara genom att "läsa på". Folk som varit mina arbetskamrater i åratal förstår mig inte. Det är helt enkelt en arrogant inställning, att du kan lära dig allt om alla. Vad menar du? Skulle jag motverka "kampen" genom att stå upp för den jag är, att inte vara tyst och dölja vem jag är? Helt otroligt...Men för mig är min diagnos inte alls något privat. Den är mitt enda slagträ mot en inskränkt värld, där jag inte kan passa in.

Jag pratar inte om specifikt din situation utan om exempelvis Aspergares situation generellt. Det kan de flesta sätta sig in i. Det är tråkigt att det inte fungerar med dina arbetskamrater, de har med största sannolikhet inte läst på. Fråga dem hur många timmar de har läst på om Asperger, vilka kurser de gått och hur många aspergare de har pratat med så får du se.

Du motverkar kampen då du trycker ner andra med Asperger. Du trycker ner, förundmjukar och är riktigt elak mot de med samma diagnos som dig i den här tråden. Du är oflexibel och kan bara se din sida av saken. Gör man så motverkar man kampen. Genom att få folk att skämmas för sin diagnos ännu mer motverkar du att öka förståelsen för de med Asperger.

Återigen, är INGET privat för dig? DET BEHÖVER INTE HANDLA OM DIAGNOSEN!!!!!! Har du inget alls i ditt liv som är privat eller personligt?
Svar på tråden Fick en chock igår stackars flicka