• Eltonellie

Reserv 7, YH utbildning Medicinsksekreterare

Hej!Skrattande

Jag fick hem mitt brev idag där det stod att jag har reservplats nummer SJU till utbildningen Medicinsk sekreterare i Lund ...Gråter Blev så ledsen. 

De tar in 24..

Någon som kan ge mig hopp? Gråter Har jag någon chans? Detta är i Lund. 

• Svar på tråden Reserv 7, YH utbildning Medicinsksekreterare
  • Tess3

Hej eltonielle! Jag har reservplats 10, så är efter dig och hoppas också på att komma in. Har sökt efter info om chansen att ändå komma in men inte hittat nåt än.. Vi kan väl hoppas tillsammans?

• Eltonellie
    Tess3 skrev 2016-06-04 23:31:25 följande:

Hej eltonielle! Jag har reservplats 10, så är efter dig och hoppas också på att komma in. Har sökt efter info om chansen att ändå komma in men inte hittat nåt än.. Vi kan väl hoppas tillsammans?

Hej! 

Det kan vi göra! Då har du också sökt i Lund? Sökte du på andra platser i Skåne också? Fått svar därifrån? 

Har du fått någon "uppdatering" kring din reservplats, hur stor chansen är osv? 
  • Tess3

Jag har sökt både i Lund och i Landskrona. Ska till Landskrona nu på tisdag för att göra antagningsprov. Var inte behörig för att söka till Malmö då jag varken jobbat inom vården eller administrativt. Kristianstad är för långt bort då jag har familjen att ta hänsyn till.. Själv då? Själv är jag nyfiken på hur det gick på testerna vi gjorde i Lund. Jag hade bara en arbetslivspoäng så det måste ha gått hyfsat iallafall. Funderar att maila Ann Sjöstrand och fråga om man kan få reda på resultatet. Vet du hur många arbetslivspoäng du hade? Vilket fall som helst tycker jag att vi ska vara stolta att vi ändå kom på så "bra" placering. Vi måste väl ändå varit runt 200 som skrev provet? Angående uppdatering kring våra reservplatser förstod jag att dem kontaktar oss efterhand om det sker någon förändring. Man får ju tänka att dem som kommit in före oss/ reserverna innan oss, kanske både sökt på fler orter och även andra utbildningar. Har en jag känner som sökte en utbildning som hade 30 platser och var sextonde reserv och han kom in och även fler efter honom. Men man får väl hållas på streckbänken ett tag till???? Landskrona som jag helst väljer, meddelar inte förrän sista veckan i juni om man blivit antagen. Kommer jag in där släpper jag ju min reservplats.. Vi får hålla tummarna! Du har iallafall större chans än mig!! Tess

• Eltonellie
    Tess3 skrev 2016-06-07 21:59:14 följande:

Jag har sökt både i Lund och i Landskrona. Ska till Landskrona nu på tisdag för att göra antagningsprov. Var inte behörig för att söka till Malmö då jag varken jobbat inom vården eller administrativt. Kristianstad är för långt bort då jag har familjen att ta hänsyn till.. Själv då? Själv är jag nyfiken på hur det gick på testerna vi gjorde i Lund. Jag hade bara en arbetslivspoäng så det måste ha gått hyfsat iallafall. Funderar att maila Ann Sjöstrand och fråga om man kan få reda på resultatet. Vet du hur många arbetslivspoäng du hade? Vilket fall som helst tycker jag att vi ska vara stolta att vi ändå kom på så "bra" placering. Vi måste väl ändå varit runt 200 som skrev provet? Angående uppdatering kring våra reservplatser förstod jag att dem kontaktar oss efterhand om det sker någon förändring. Man får ju tänka att dem som kommit in före oss/ reserverna innan oss, kanske både sökt på fler orter och även andra utbildningar. Har en jag känner som sökte en utbildning som hade 30 platser och var sextonde reserv och han kom in och även fler efter honom. Men man får väl hållas på streckbänken ett tag till???? Landskrona som jag helst väljer, meddelar inte förrän sista veckan i juni om man blivit antagen. Kommer jag in där släpper jag ju min reservplats.. Vi får hålla tummarna! Du har iallafall större chans än mig!! Tess

Hur är det antagningsprovet i Landskrona? Som i Lund? Jag var nog en av de få som bara sökte i Lund. 

Visst var det en del av de som sökt i Lund som också sökt på andra ställen i Skåne? 

Ja, det måste ha gått ganska bra för oss eftersom de var väl 200 eller fler som sökte. Nej, vet inte hur många poäng jag hade på arbetslivserfarenhet.. Har dock jobbat som vårdbiträde några år och har även gymnasieutbildning inom Handel och Administration.. 

Oj! Vet du vad de var för utbildning han sökte? Och hur många som sökte utbildningen? 

Då får jag hoppas att om du inte kommer in i Lund så att du kommer in i Landskrona! Du får gärna meddela mig hur testet var där.  

ja vi får hålla tummarna! 
  • Tess3

Provet i Landskrona innehåller ett svensktest med ordförståelse, grammatik mm. Även en skriftlig och muntlig case uppgift ska göras som ska spegla det kommande yrket (vad det nu exakt innebär..). Datorkunskap ingår också.. Nervöst värre, känns som ett nationellt prov. Man vill och måste prestera på topp för man vill så gärna komma in!

Som du säger, det verkade vara många som sökt på fler orter, många som räckte upp handen när vi blev tillfrågade. Varför sökte du bara i Lund?

Han sökte någon form av sälj och marknadsföringsutbildning. Tror det var en yh-utbildning. Vet tyvärr inte hur många som hade sökt.

Vi får hoppas och fortsätta hoppas! Meddela gärna här på forumet om dem hör av sig från Lund, vad det än gäller.

• Tess3

Förresten, var det inte 25 platser till utbildningen? Sen sa dem väl att dem gjorde ett visst överintag direkt på ca tre platser. Så frågan är om man har plats tio efter dem 25 eller 28..

• Eltonellie
    Tess3 skrev 2016-06-09 22:15:05 följande:

Provet i Landskrona innehåller ett svensktest med ordförståelse, grammatik mm. Även en skriftlig och muntlig case uppgift ska göras som ska spegla det kommande yrket (vad det nu exakt innebär..). Datorkunskap ingår också.. Nervöst värre, känns som ett nationellt prov. Man vill och måste prestera på topp för man vill så gärna komma in!

Som du säger, det verkade vara många som sökt på fler orter, många som räckte upp handen när vi blev tillfrågade. Varför sökte du bara i Lund?

Han sökte någon form av sälj och marknadsföringsutbildning. Tror det var en yh-utbildning. Vet tyvärr inte hur många som hade sökt.

Vi får hoppas och fortsätta hoppas! Meddela gärna här på forumet om dem hör av sig från Lund, vad det än gäller.

Det är verkligen inte lätt men håller tummarna för dig där också! Är där inget test i Engelska?

Ja, jag meddelar dig om jag skulle höra något. Du får gärna meddela mig om du hör något. 

Och det här med platserna! Det har jag inte tänkt på men trodde att de var dem 4 de tog in som extra (alltså 24 st). Och jag undrar precis som du, om det är så att de räknar ifrån 28 och där efter  är vi som reserver eller om de är reserverna som fylls på efter 24... 
  • Tess3

Tror inte det blir något test på engelska. Står inget om det i infon iallafall..

Ja snurrigt värre det med platserna.. Har precis varit på semester och nu jobbat tre långa pass. Men när allt lugnat ner sig så tror jag att jag ska maila och höra om man kan få reda på provresultat och lite statistik från andra år. Meddelar dig om jag får reda på något intressant.

Hur kom det sig att du "bara" sökte i Lund? Har du sökt fler utbildningar/kurser?

• Eltonellie
    Tess3 skrev 2016-06-10 23:39:29 följande:

Tror inte det blir något test på engelska. Står inget om det i infon iallafall..

Ja snurrigt värre det med platserna.. Har precis varit på semester och nu jobbat tre långa pass. Men när allt lugnat ner sig så tror jag att jag ska maila och höra om man kan få reda på provresultat och lite statistik från andra år. Meddelar dig om jag får reda på något intressant.

Hur kom det sig att du "bara" sökte i Lund? Har du sökt fler utbildningar/kurser?

Okej. Men hur funkar det här provet du ska göra på tisdag? Det var muntligt också skrev du, är det bara inför en lärare då eller? 

Ja, jätte snällt om du meddelar mig om du får reda på något. Statistkem från tidigare år med hur många som hoppar av, tackar ja men väljer sedan att tacka nej är intressant. Jag har i gymnasiebetyg bara godkänt i svenska b och eng b och trodde att de flesta mediaek krävde vg. Har helt missat Landskronas medisek utb...
Svar på tråden Reserv 7, YH utbildning Medicinsksekreterare