• BioBonus

Ok att mobba den andra föräldern?

Annastina1975 skrev 2016-05-30 23:50:18 följande:

Skola/aktiviteter/sjukinfo är samtliga tre områden han har undanhållit mig information om.

Haha, nej knappast vad de har ätit till middag!

En fråga bara. Skulle du ge samma råd till någon som blev mobbad på jobbet? "Bit ihop och sluta ta åt dig"?

Gissar att det är svårt att sätta sig in i att bli utsatt om och om igen i åratal...

Övergå till att ha all kontakt med honom via mail. Det räcker att du läser någon/några gånger i veckan innan umgänge så du vet vad som hänt under hans tid. 
  • BioBonus
    stinaanna1975 skrev 2016-05-31 08:59:29 följande:
    Har du själv varit utsatt en längre tid? Jag tror verkligen det är svårt att förstå annars.

Hur ska du kunna ta reda på info om vad som händer hos den andra föräldern eller under den tiden själv?

Men det du beskriver här som problem - avsaknad av information etc, är ju inte detsamma som att han mobbar dig? Så det verkar finna dubbla problem i det här? Har ni prövat kontaktbok vid överlämning?

Hur gammalt är barnet? Måste ju vara äldre än 7 år i allafall, så det går ju att kommunicera direkt med barnet om vad som har hänt på pappas vecka. Hur det varit i skolan, om det varit kul på fotbollen etc. Att informera om benbrott anser jag som självklart, men en förkylning som gått över tills det är dags för ditt umgänge behöver ju inte vara nåt som behöver diskuteras?

• BioBonus
    stinaanna1975 skrev 2016-05-31 09:43:46 följande:
    Gissar att det finns två viktiga skillnader här. Dels verkar ni ha haft varannan vecka sedan skilsmässan? Dels så litar du på att han gör det bästa för barnet.

I vårt fall valde pappan att inte ha barnet alls regelbundet i tre år efter skilsmässan eftersom han inte tyckte sig ha tid. Sen litar jag just inte alls på att han gör det bästa för barnet. Han är helt öppen med att det är hans nyas behov, tider osv som styr hans umgänge med barnet (hon har ett barn som är i mitt barns ålder och det är uttalat att de förväntas sysselsätta varandra.)
    Så problemet är inte att han mobbar dig utan att du inte litar på att han är bra för ert barn?
  • BioBonus
    stinaanna1975 skrev 2016-05-31 09:59:03 följande:
    En kombination. Han har svårt att se andras psykologiska behov, även barnens. Däremot är han bra på det som syns, praktiska saker som mat, kläder osv. Men kan inte hantera konflikter, ser inte alltid skillnad på om någon är ledsen eller arg till exempel. Lägger sina egna behov på andra och talar om vad de känner och tycker. Det som inte han tycker är viktigt kan inte vara viktigt för någon annan heller osv. Vi har äldre barn som har brutit med honom just pga detta...

Det kan vara att han har svårt att se barnens behov, men där kanske hans sambo kan hjälpa honom lite?
    Det är ju inte helt ovanligt att man förändras när man träffar en bra partner, någon som tar fram ens bar sidor, och det är kanske hon i det här fallet?
    Om han är dålig på att kommunicera så är kanske inte orsakerna bakom att han vill ha varannan vecka de som han försöker förklara för dig, men att han inte kan sätta ord på känslorna och då kommer de praktiska aspekterna ut som att ha barnen samtidigt etc.

• BioBonus

Vad anklagar han dig för som du inte kan rå för?

Jag får inte ihop var problemet ligger riktigt? Du anklagar honom för mobbning, men det mesta verkar handla om att du får för lite information. Du får inte info ang skolan, aktiviteter etc trots att han bara har vh? Så mycket kan väl inte hända i skolan då tänker jag?
    Skriver han under passansökan, papper som rör vård och skola? Eller vägrar han? Kan ni komma överens om högtider och semestrar eller fungerar inte kommunikationen där?

Svar på tråden Ok att mobba den andra föräldern?