• Anonym (tips?)

huden efter dusch?

Jag ett fysiskt jobb blir helt svettig i värmen och måste duscha varge dag och det tål inte min hud den blir helt flottig och äcklig.

Vad ska man göra? testat massa olika dusch krämer eller att inte använda men det blir ingen skillnad.

• Svar på tråden huden efter dusch?
  • sextiotalist

Duscha svalt en kort stund, ta tvål och använd tvättlapp där extra rengöring behövs. Ren svett är vattenlösligt.

• Anonym (tips?)

Ok vilket märke på tvålen?

• Farfallos

Grundförutsättningarna är ju att alla människor har olika hud, och att all hud tar ett tag på sig för att anpassa sig till nya förhållanden.

Tvål är ett satans påfund och har bara funnits en pytteliten del i vår evolutionära historia. Sannolikt är det så här för dig: Vår hud ska vara lite fet, men din hud har fått jobba rätt ordentligt på att återfetta sig efter allt tvålanvändare, och när du bara använda vatten så kommer det ta ett bra tag innan din hud har förstått det. För min del tog det ungefär en månad innan min hud blev som den är idag. För snart tre år sedan slutade jag använda tvål och använder istället skrubbvantar eller insektssvamp från biltema

De där grejerna löser inte upp fettet i den "levande huden" (vilket lugnar ner huden) utan skrapar bara bort fett och död hud från ytan. Jag hade fet hy och en del eksem innan men nu är jag bra.

OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
  • flygrl
    Farfallos skrev 2016-05-31 06:44:36 följande:

Grundförutsättningarna är ju att alla människor har olika hud, och att all hud tar ett tag på sig för att anpassa sig till nya förhållanden.

Tvål är ett satans påfund och har bara funnits en pytteliten del i vår evolutionära historia. Sannolikt är det så här för dig: Vår hud ska vara lite fet, men din hud har fått jobba rätt ordentligt på att återfetta sig efter allt tvålanvändare, och när du bara använda vatten så kommer det ta ett bra tag innan din hud har förstått det. För min del tog det ungefär en månad innan min hud blev som den är idag. För snart tre år sedan slutade jag använda tvål och använder istället skrubbvantar eller insektssvamp från biltema

De där grejerna löser inte upp fettet i den "levande huden" (vilket lugnar ner huden) utan skrapar bara bort fett och död hud från ytan. Jag hade fet hy och en del eksem innan men nu är jag bra.

OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
    Intressant även om jag personligen nog kommer köra på med tvål som förut. Men asså insektssvamp??? Har använt sån ibland när hjälpt tvätta mina föräldrars bil och den e ju jätte bra till lysen mm. Men e den inte väldigt brutal skrubba huden med?
  • sextiotalist
    Anonym (tips?) skrev 2016-05-31 06:39:06 följande:

Ok vilket märke på tvålen?

Jag kör vanlig lux, men endast under armarna och händerna. Annars är det rent vatten som gäller
  • Anonym (tips?)

Testade ni efter jobbet med att vara tvätta mig u nderarmna med family fresch känns redan lite bättre körde med lite kallare vatten än vanligt.

• Farfallos
    flygrl skrev 2016-05-31 11:02:22 följande:
    Intressant även om jag personligen nog kommer köra på med tvål som förut. Men asså insektssvamp??? Har använt sån ibland när hjälpt tvätta mina föräldrars bil och den e ju jätte bra till lysen mm. Men e den inte väldigt brutal skrubba huden med? smile9.gif
    Kanske beror på hur ömhudad man är. Den är lite grövre än de där skrubbvantarna man kan köpa, men samtidigt så mycket enklare att hantera än de där vantarna. Man kan ju dessutom vara lite lätt på handen. Efter ett tag blir svampen lite mjukare också. Man blir jätteren och klenar inte in sin kropp med kemikalier. Släpper inte heller ut en massa kemikalier i avloppet.

...och vad får dig att hålla så hårt i tvålanvändandet?
  • Anonym (Smörj)

Har haft precis samma problem som du, jag hittade min lösning för någon månad sen. Har haft flottig hud på axlar, nacke, rygg, hals, ansikte och bröst från tonåren fram tills nu 27 år gammal.

Tar så kort dusch som möjligt, inte för varmt vatten

Tvättar med riktig tvål endast under armarna

Tar en mild ansiktstvål över axlar och rygg

Endast vatten i ansiktet

Vid hårtvätt sköljer jag med huvudet framlutat så att schampoot inte rinner över ryggen

Hatar alla typer av krämer och jox, det blir alltid så fettigt och äckligt, men köpte en lotion på apoteket som heter "propyless kutan emulsion" efter att ha läst på om kutan emulsion. Man ska ta så lite som möjligt och smörja så tunt man kan. Googla det namnet och googla vad kutan emulsion är för något. Jag tar det i ansiktet och överallt där jag annars blir flottig såfort jag kommer ur duschen, det har hjälpt otroligt mycket.

• flygrl
    Farfallos skrev 2016-05-31 20:42:53 följande:
    Kanske beror på hur ömhudad man är. Den är lite grövre än de där skrubbvantarna man kan köpa, men samtidigt så mycket enklare att hantera än de där vantarna. Man kan ju dessutom vara lite lätt på handen. Efter ett tag blir svampen lite mjukare också. Man blir jätteren och klenar inte in sin kropp med kemikalier. Släpper inte heller ut en massa kemikalier i avloppet.

...och vad får dig att hålla så hårt i tvålanvändandet?
    Ok, jag tycker dom känns väldigt hårda och "skrovliga". Men kanske e jag bara "ömhudad"?! :/

Tvål funkar bra för mig. Blir rent & doftar gott :)
    Smörjer med shea butter ibland eller body butter med bla. shea butter i.
  • Farfallos
    flygrl skrev 2016-06-02 00:07:45 följande:
    Ok, jag tycker dom känns väldigt hårda och "skrovliga". Men kanske e jag bara "ömhudad"?! :/ Tvål funkar bra för mig. Blir rent & doftar gott :) Smörjer med shea butter ibland eller body butter med bla. shea butter i.
    Jo, de där sakerna doftar ofta gott och ger en skön känsla. Den sköna känslan har jag nu när jag har slutat med tvål och bara skrubbar, och god doft bryr jag mig inte så mycket om. Dagar då jag vet att det kommer att bli extra svettigt så använder jag lite deo, och det är fantastiskt vad bra det fungerar. Använder en som m det står 24 immar på, men jag tycker att den fortfarande har effekt upp till tre dagar efteråt, och det säger kanske något om kemikalierna... Nä, för min del så är jag återhållsam med vilka kemikalier jag stoppar i mig eller kletar in min kropp med.
  • flygrl
    Farfallos skrev 2016-06-02 08:33:58 följande:
    Jo, de där sakerna doftar ofta gott och ger en skön känsla. Den sköna känslan har jag nu när jag har slutat med tvål och bara skrubbar, och god doft bryr jag mig inte så mycket om. Dagar då jag vet att det kommer att bli extra svettigt så använder jag lite deo, och det är fantastiskt vad bra det fungerar. Använder en som m det står 24 immar på, men jag tycker att den fortfarande har effekt upp till tre dagar efteråt, och det säger kanske något om kemikalierna... Nä, för min del så är jag återhållsam med vilka kemikalier jag stoppar i mig eller kletar in min kropp med.
    Ok, good 4u ;)
    Jag gillar när det doftar gott och deo kör jag med dagligen för doften och minska svettningen. Sen kan det nog också va lite individuellt va som funkar bäst. En del svettas mycket andra mindre osv.
Svar på tråden huden efter dusch?