Inlägg från: Helnil91 |Visa alla inlägg
  • Helnil91

Hermès väska

Hej

Undrar om det är någon här som äger en Hermès väska och hur fick ni tag på en i så fall?

Jag är verkligen en riktigt väsk nörd när det kommer till designer väskor. Har bland annat väskor från Chanel, Chloé, Prada, Celine, YSL, Givenchy och Moschino i min kollektion hittills. Men är nu redo för en Hermès Birkin 35 i Togo eller Epsom. Helst svart eller brun med guld detaljer.

Var inne på Hermès flagship store i Paris och fick då veta att denna så kallade kö som man hört ska finnas, inte finns längre. Utan det är lite först till kvarn som gäller. Hon som hjälpte mig i butiken sa att de vanligaste Birkin och Kelly väskorna produceras i ganska jämn takt och butikerna får titt som tätt en leverans. Medans om man vill ha en mer ovanlig så måste man vänta ett visst antal månader/upp till ett år beroende på hur många som står före i tillverknings kö.

Har varit i flera Hermès butiker men dom har aldrig inne just den väskan som jag vill ha. Istället har många försökt sälja på mig någon annan väska men ingen av dom vill jag ha.

Så undrar helt enkelt om det är någon här som äger en och hur fick ni tag på en?

Eftersom det verkar så svårt så funderar jag att vända mig till vintage. Finns en sida som heter Portero.com som säljer vintage väskor. Det finns olika conditions på väskorna. Tänkte köpa en som är prestine condition vilket betyder att den är helt oanvänd. Så det kommer typ bli som en ny.

Dock så verkar det vara dyrare att handla en Birkin så här än om jag skulle handla en Birkin direkt i en Hermès butik.

Så vad tycker ni, handla en direkt för ett dyrare pris eller vänta och få den lite billigare?

• Svar på tråden Hermès väska
  • Helnil91
    Anonym (Hanna) skrev 2016-05-31 17:42:42 följande:

Men vad larvigt skrivet. Drar sällan avundsjuka-kortet men i detta fall är jag frestad att göra ett undantag...

Till ts! Det beror på, känner du att du har lust att vänta lite längre? Du har ju redan väntat ett tag så ett litet tag till kanske inte gör så mycket? :) det beror ju lite på hur viktigt det är för dig att väskan är helt ny och oanvänd. Personligen skulle jag nog hellre väntat för känslan när man har sin nya oanvända dyrgrip i famnen är oslagbar :). Men vi är alla olika, om du vill ha den så fort som möjligt och är beredd att betala lite mer så kör hårt! Lycka till oavsett vilket alternativ du väljer, har en själv och du kommer inte att ångra dig! :) kram

Tack för svaret :)

Jo det är precis så jag känner som du beskriver. Att hålla en ny väska i famnen, är helt oslagbart. Kommer ihåg när jag köpte min första Chanel, Gud den känslan var trevlig. Kommer bli ännu trevligare med en Birkin.

Som sagt så är väskan i prestine condition (alltså på hemsidan) så den är helt oanvänd. Pratade med en av tjejerna som äger sidan och hon sa att väskan kommer hem till en i samma skick som om du skulle köpa den i butiken. Alltså med plast runt om alla detaljer, fortfarande i dust bag och boxen. Ingenting är rört, dom har endast plockat ut väskan för att ta bilder på den.

Fan vad svårt detta var haha

Längtar ihjäl mig efter en lite ny älskling
  • Helnil91
    Påven Johanna skrev 2016-05-31 17:43:43 följande:

Jag har en Birkin som jag fick av min mamma på den tiden som jag var för ung för att ens uppskatta den. Nu gillar jag den och använder den ofta, den verkar kunna hålla en livstid (eller kanske till och med flera livstider). 

Aww va kul :) ja en Hermès håller verkligen en livstid. Om man älskar väskor så borde man investera i en Birkin eller Kelly.
  • Helnil91
    Anonym (M) skrev 2016-05-31 17:36:30 följande:

Jag betvivlar att någon som verkligen har råd att köpa en handväska för 22 000 US-dollar, bryr sig om priset eller skriver på familjeliv. Dream on

Haha så du tror att bara för att man har råd så går man in och köper en väska för 200 000 kr utan att fundera och tänka efter? Såklart man bryr sig om priset. Visst jag har haft turen att ha mycket pengar men är verkligen ingen slösare. Tänker alltid igenom mina köp.
  • Helnil91
    Anonym (M) skrev 2016-05-31 18:15:50 följande:

Jag ber om ursäkt om jag förolämpade någon. Men i min värld köper man inte en handväska för 1/3 av sin nettoårslön. Ni som gör det .. Hur mycket tjänar ni ?

Det är ok :) Nej visst det är inte allas cup of Tea eller vad man säger.

Själv så pluggar jag till läkare så har endast studielån just nu. Men min sambo tjänar väldigt mycket pengar. Han drar in runt 5 miljoner/året före skatt plus bonus. Han jobbar som executive director på en stor bank.
  • Helnil91

Sen har jag väl också haft turen att födas in i en välbärgad familj.

Mitt intresse för väskor kommer nog lite i från min mamma. Brukade låna hennes utan att fråga om lov när jag var yngre. Haha

• Helnil91
    Anonym (M) skrev 2016-05-31 18:33:36 följande:

Men då har du ju råd jag tycker du ska köpa den på plats i Paris .. Det måste ge lite extra ambiance.

Jo funderar verkligen på att vänta och köpa den i Paris ???? Roligare att köpa den på plats. Ska till Paris i September. Så får bara stå ut och vänta :)
  • Helnil91

Oj skulle ha varit en smiley istället för massa frågetecken haha :)

Blev lite fel där :)

• Helnil91
    Anonym (drömmar) skrev 2016-06-03 12:04:43 följande:

Förra veckan var sambon nyexaminerad och precis börjat sitt första jobb efter examen. Nu är han redan direktör på samma bank och tjänar 5 miljoner per år. Inte dåligt! 

Det var inte jag som skrev det. Kanske dags för brillor.
  • Helnil91
    Anonym (Y) skrev 2016-06-08 13:30:41 följande:

Det är inte så enkelt. Man blir inte erbjuden att köpa en Birkin bara för att man har pengarna.

Är man VIP kund , kändis , kunglighet får man säkert köpa Hermes , andra människor får ofta en nej.

Vissa åker till Paris och försöker många gånger utan framgång .

De säger de har inga väskor inne , fast det stämmer inte alls , eftersom nästa kunden kan få köpa väskan...

Jag har dock blivit erbjuden väskor. Men inte den jag vill ha. Vill som sagt ha en Birkin 35 i svart Togo med guldiga detaljer.

När jag har varit inne på deras butik i Paris så hade dom endast inne Birkin 30 i Epsom. En beige och en orange.

Tjejen jag pratade med sa att denna lista som man pratat om i evigheter, finns inte längre.

Hon sa att de vanligaste Birkin och Kelly produceras i rätt jämn takt och butikerna får en leverans. Så då blir det lite först till kvarn.

När jag har varit i olika Hermès butiker så har dom oftast haft någon väska inne. Men som sagt inte den jag vill ha. Dom har alltid frågat om jag vill köpa den som finns inne istället.
  • Helnil91
    Anonym (Y) skrev 2016-06-08 13:30:41 följande:

Det är inte så enkelt. Man blir inte erbjuden att köpa en Birkin bara för att man har pengarna.

Är man VIP kund , kändis , kunglighet får man säkert köpa Hermes , andra människor får ofta en nej.

Vissa åker till Paris och försöker många gånger utan framgång .

De säger de har inga väskor inne , fast det stämmer inte alls , eftersom nästa kunden kan få köpa väskan...

Det du pratar om VIP kund finns inte riktigt heller. Finns inte något VIP medlemskap utan det man menar som VIP på Hermès. Är att om du går till en viss butik ofta och köper mycket av deras produkter så får man oftast bra kontakt med dom som jobbar där. Det i sin tur gör att dom hör av sig till dig när dom vet att din väska finns inne. Då lägger dom undan den till dig.

Sen har dom även frågat om jag vill lägga en beställning. Men det kan ju ta upp mot ett år. Till och med mer. Då pratar man om en kö haha. Då det är många beställningar på tur.
  • Helnil91
    Duckan skrev 2016-06-08 13:49:18 följande:

Väskorna är eftertraktade helt klart. Det är nog bara att fortsätta jakten ts.

Själv hade jag gärna köpt en 30 i orange, men jag får nog drömma ett tag till.

Ja jag får göra det helt enkelt :)

Hade det varit en betydligt billigare väska så hade jag också köpt någon annan. Men eftersom priset är så högt så blir man lite kräsen haha
  • Helnil91
    Anonym (Y) skrev 2016-06-08 13:50:16 följande:

Jag har inte heller skrivit att det är omöjligt att köpa en Birkin , men alla som har pengar kan inte köpa den man vill ha.

De flesta får gå tillbaka flera gånger.

Dom är ju fruktansvärt eftertraktade. Så fort dom får in väskor så går dom ju som smör.

Får tälta utanför haha, nej skämta bara haha
  • Helnil91
    Anonym (Y) skrev 2016-06-08 13:57:35 följande:

VIP = very important person

Jag har inte heller skrivit om någon VIP " medlemskap" utan jag syftade på välkända kunder.

Behöver man någon lista eller medlemskap är man ingen VIP på riktigt.

Se min första inlägg.

;)

Jag vet vad VIP står för :)

Trodde dock att du menade något medlemskap.

Men det är ju precis det jag menade också i mitt inlägg. Är du en välkänd kund (någon som handlar där ofta) så får du oftast en bra kontakt med personalen. Så blir det på dom flesta modehus.
  • Helnil91
    Duckan skrev 2016-06-08 14:04:24 följande:

Förstår precis. Klart du ska vänta på den du vill ha. Allt annat är ju bara dumt så länge du inte har precis obegränsat med pengar.

Precis :)

Obegränsat med pengar har man inte. Endast i mina drömmar haha :)
  • Helnil91
    Anonym (Y) skrev 2016-06-08 14:23:26 följande:

Självklart menade jag inte medlemskap , men eftersom vi båda handlar hos Hermes antog jag att man behöver ingen förklaring ...

:)

Du sa tidigare att det var två av dina kompisar så antog att du inte visste. Du kanske skrev fel :) så svårt för mig att anta någonting, jag inte vet.
  • Helnil91
    Anonym (Y) skrev 2016-06-08 16:50:52 följande:

Jag skrev att 2 av mina kompisar köpte just Birkin väskor.

Jag har köpt andra varor hos Hermes.

Men handlar man hos Hermes vet man ju att de inte har någon " kundklubb " eller sånt.

Som sagt jag visste inte att du handlar därifrån. Eftersom du inte nämnt det tidigare.

Så antog att du inte visste, så rättade dig angående om medlemskap.

Fattar inte ens varför vi då diskuterar om det :)
  • Helnil91
    Anonym (Hanna) skrev 2016-06-08 17:04:27 följande:

Bittra människor på FL haha :) förmodligen har de inget kul liv och livar upp dagen lite genom att försöka trycka ned dig lite och tjafsa.

Haha :)

Ja vissa speciellt anonym (lögnare) verkar även ha en riktigt bra fantasi.
Svar på tråden Hermès väska