• Anonym (Slut i hjärnbarken)

Orkar inte! Skita i tentan?

Jag har så dåligt samvete... har en tenta på fredag och jag har inte ens börjat plugga än Kanske skitlöjligt att göra en tråd om det på FL, men jag har varit en sån där duktig student hela året sedan jag började plugga. Har klarat alla tentor på första skrivningen med bra betyg, varit väldigt drivande i grupparbeten (fått göra hälften typ på egen hand då de andra i gruppen inte engagerat sig) o.s.v. Nu har jag den här tentan kvar och jag känner bara - GE MIG SOMMARLOV! Jag orkar inte... Har ju klarat allt annat så får ju studiemedel och så nästa år, men är det dumt att skjuta upp tentan till efter sommaren bara för att jag känner att jag verkligen inte har lust? Kan säkert klara den om jag pluggar 8-20 ons-tors men kanske inte får mer än 4. Är det värt det eller ska jag med gott samvete skjuta upp den? :-/

Trött student

• Svar på tråden Orkar inte! Skita i tentan?
  • Långbenopluto

Det är INTE värt att skjuta upp den till hösten för då det nya tag och nya tentor... och då orkar du inte med en eftersläpande tenta! 

• Påven Johanna

Släptentor är skit. Plugga och ta den. 

Ja, fast jag kommer ju ha hur mycket tid som helst att plugga inför den över sommaren. Nästa omtenta är innan skolan börjar igen. Usch.. får kanske sätta mig imorgon då och börja iallafall. fattar inte varför det känns så motigt bara :-/

• Anonym (nu)
    Anonym (Slut i hjärnbarken) skrev 2016-05-31 21:48:05 följande:
    Ja, fast jag kommer ju ha hur mycket tid som helst att plugga inför den över sommaren. Nästa omtenta är innan skolan börjar igen. Usch.. får kanske sätta mig imorgon då och börja iallafall. fattar inte varför det känns så motigt bara :-/
    Fast det blir ingen riktigt avslappnad sommar för dig med en resttenta hängande över dig. Skärp dig och inse att sommaren inte börjat än. Gör ett sista ryck, så kan du njuta av att vara ledig sedan.
  • Anonym (Fellah)

Plugga hårt och ta tentan. Det är två dagar och sen kan du lägga den bakom dig. ska du ta den i augusti så kommer du ha den hängdes över dig hela sommaren, och kommer inte kunna slappna av på samma sätt. Och nu sitter alla dina kursare och pluggar så inget direkt roligt händer ändå, i sommar kommer de släppa loss och ha kul medan du får plugga på tentan. Iaf under delar av sommar. Kom igen ts, kämpa på in i kaklet nu. Du är nästan där, två små dagar till! Jag tror på dig!

• Anonym (m)

fredag? Det är bara tisdag idag. Klart du hinner plugga!

• kaleidoskop88

Jag har praktisk examination i morrn 08 o en skriftlig tenta på fredag - ska börja plugga i morrn efter examinationen. Vad har du tentan i? Stor kurs? När jag fuckar ur med härdsmälta så följer jag dessa steg:

1. Jag gråter

2. Försöker klaga hos sambon o blir förbannad för han är osympatisk o obildad.

3. Kollar på Arnold schwarzeneggers (stavning?) pep-talk (10 steps to success) tal på Youtube om framgång.

4. Gråter en gång till för han är så jävla bra och jag är dålig.

5. Tar fram mina böcker och pluggar arslet av mig i 48h och klarar tentan.

6. Ber om ursäkt till min sambo

Tada!!! Jag är just nu mellan 1 och 2 inför fredagen. Lycka till!

• Mantrasina

Sak att vara medveten om är att en del kurser etc har som regel att vid omtenta går det inte att få annat än godkänt. (Eller motsvarande, jag har inte pluggat i nuvarande betygssystemet.)

Plugga hårt ohc klara tentan nu så är du ledig på riktigt sen!

Tack för all pepp! Haha skrattade lite av en del inlägg faktiskt Ja, det blir upp tidigt imorgon och plugga på! 

På denna (och alla andra tentor jag skrivit på mitt univeristet) så kan man få 3-5 även på omtentamen. Man kan även skriva om de flesta tentor om man vill få högre betyg.

• Dr Nail

Bwahahhaa, samma situation här :D Men: jag har en tenta på torsdag OCH en omtenta på fredag. Det enda jag har på min sida är kaffe, snus och ren desperation.

• Anonym (Fellah)
    Dr Nail skrev 2016-05-31 22:57:28 följande:

Bwahahhaa, samma situation här :D Men: jag har en tenta på torsdag OCH en omtenta på fredag. Det enda jag har på min sida är kaffe, snus och ren desperation.

Jag är också på din sida! Heja heja du klarar det!! PS kaffe och snus har jag fixat många tentor med!

Jag kör elcigg  

Det där med omtenta skrämmer mig lite får jag erkänna. Tänk om jag inte klarar denna trots allt?! Jag kommer ju inte hinna lära mig allt nu på två dagar! Har aldrig haft en omtenta Känns bättre då att bara skjuta upp den utan att lägga ner all den energin på något som jag "kanske" inte kommer klara..?
  • Dr Nail
    Anonym (Fellah) skrev 2016-05-31 23:04:27 följande:
    Jag är också på din sida! Heja heja du klarar det!! PS kaffe och snus har jag fixat många tentor med!
    Tack :D
  • Anonym (Fellah)
    Anonym (Slut i hjärnbarken) skrev 2016-05-31 23:13:09 följande:

Jag kör elcigg  

Det där med omtenta skrämmer mig lite får jag erkänna. Tänk om jag inte klarar denna trots allt?! Jag kommer ju inte hinna lära mig allt nu på två dagar! Har aldrig haft en omtenta Känns bättre då att bara skjuta upp den utan att lägga ner all den energin på något som jag "kanske" inte kommer klara..?

Absolut inte! Om du inte klarar den nu lär du dig ändå hur den är upplagd och vilka typer av frågor som lär komma på en eventuell omtenta. En omtenta är inget att vara rätt för!
  • coffeeandcats

Jag har en tenta på torsdag och en grupprapport som ska in på fredag kl 8. Vi började på den idag. Men eh det är ju bara 4-5 sidor som ska skrivas. Tur att man är nattuggla. 
  • Anonym (nu)
    Jag kör elcigg smile5.gif  

Det där med omtenta skrämmer mig lite får jag erkänna. Tänk om jag inte klarar denna trots allt?! Jag kommer ju inte hinna lära mig allt nu på två dagar! Har aldrig haft en omtenta smile4.gif Känns bättre då att bara skjuta upp den utan att lägga ner all den energin på något som jag "kanske" inte kommer klara..?
    Klart du kommer klara den. Har du varit med på lektioner/grupparbeten mm? Då har du redan fått i dig det viktigaste. Nu är det "bara" lite repetition som krävs :) Du behöver inte lära dig allt. Du behöver bara lära dig så mycket du hinner på två dagar. Lägger du ner energi nu men misslyckas har du i alla fall bättre förutsättningar för omtenta. Bättre att plugga nu och antagligen slippa tenta i sommar, än att inte plugga nu och definitivt få en tenta i sommar.

Att skippa denna tentan är som att göra slut med någon man älskar för att man är rädd att bli lämnad. ("Lättare att välja själv att inte göra den än att kanske misslyckas"). Men vet du - det är bättre att ha försökt och misslyckas än att inte ha försökt alls.
  • Dr Nail
    Jag kör elcigg  

Personligen tycker jag att det är realistiskt att fixa en delkurs på två dagar. Jag har gjort det, och jag är ingen Einstein. Sen kan du alltid höja ditt betyg, och då blir ju omtentan rena leken.
  • Feronia

Gissar att du genom att ha kämpat så hårt vet dina förutsättningar för att kunna improvisera och att kunna selektera vad som är viktigast att veta inför en tenta. Tror/vet att du klarar tentan om du fr o m i morgon försätter dig i "tentakoma" och stänger av omvärlden dag och natt tills tentan görs. Kör hårt, du klarar detta. Det handlar bara om ett par ytterligare tuffa dygn av ditt liv.

• Meriall

Kör på och ta tentan även om betyget blir dåligt (möjligen inte om du pluggar jurist men annars). Har gjort det misstaget och skjutit upp tentor för att jag ville ha chans till högre betyg. Ångrat mig varje gång i efterhand. Det är inte värt.

Svar på tråden Orkar inte! Skita i tentan?